Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: BMW i5, op sneeuwstage! (2023)

Nu de BMW 5 Reeks volledig vernieuwd is, is er ook een 100% elektrische variant. Hij heet i5, heeft een actieradius van meer dan 500 km en twee elektromotoren die meer dan 600 pk leveren! Is het mogelijk om dit beest te temmen in de sneeuw?

In het kort

De nieuwe BMW i5 valt meer op door zijn comfort dan door zijn rijdynamiek. Tenminste, op de weg. Zodra een laagje wit het asfalt bedekt, laat een speels beest zijn gezicht zien.

Pro

Voordelen

  • - Comfort
  • - Prestaties
  • - Weggedrag
Contra

Nadelen

  • - Ergonomie
  • - Prijs
  • - Design

De BMW i5 op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

Welkom bij een uitzonderlijke testrit. Aan het begin van de winter vertrekken we naar Oostenrijk om de nieuwe BMW i5 M60 uit te proberen... in de sneeuw! Laten we dit dus zien als een voorproefje van de nieuwe elektrische sedan van München.

Exterieur

BMW bevindt zich in een overgangsfase. Enerzijds op het gebied van aandrijflijnen, waarbij alle modellen kiezen voor een multi-energie benadering, anderzijds op het gebied van styling. Terwijl de 7 Reeks een radicale wending heeft genomen, lijkt de 5 Reeks minder te willen polariseren. Maar dat betekent niet dat hij niet is veranderd.

P90532664 highRes bmw-5-series-soelden

Met een lengte van 5 meter is hij slechts iets langer (+37 mm), maar de proporties zijn compleet anders. Vooral in profiel zijn de lange motorkap en verzonken cabine van de funfers van weleer ver te zoeken. Wat echt opvalt is de enorme grille, desgewenst zelfs verlicht. Geen enkele designmagie kan echter de wat onhandige integratie van de radar verbergen. De achterkant is veel conventioneler, met horizontale lampen en een zwart getinte bumper op de M-versies.

Interieur

In het interieur neemt de 5 Reeks niet alleen een bladzijde over uit de roman van de 7 Reeks, hij kopieert het hele plot! Het dashboard is vrij gewoontjes, maar wordt volledig gedomineerd door het 12,3-inch instrumentenpaneel en het 14,9-inch infotainmentscherm. Net als in de 7 is ook hier de sfeerverlichting aanwezig, die door een strook plastic loopt die is gesneden in de stijl van een diamant, alleen is de strook hier niet doorlopend over het dashboard.

P90532631 highRes bmw-5-series-soelden

Voor de rest domineren comfort en afwerking. Je kunt zeggen wat je wilt over het design, maar op de kwaliteit van de materialen valt niets aan te merken. Qua ruimte is de wielbasis met meer dan 30 mm gegroeid, wat de achterpassagiers ten goede komt. De bagageruimte is 10 liter kleiner (520 liter) dan in de versies met verbrandingsmotor, terwijl deze i5 490 liter kan slikken.

Motor

De 5 Reeks wedt nog steeds op alle paarden onder de kap. Naast de diesel (520d), benzine (520i) en andere oplaadbare hybrides (530e & 550e) staan er twee elektrische modellen in de catalogus. Het instapmodel, genaamd eDrive40, wordt aangedreven door een 340 pk sterke elektromotor op de achteras, terwijl de topversie van de M60 is uitgerust met twee motoren om het totale vermogen op te voeren tot 601 pk en 820 Nm koppel (in boost).

P90532644 highRes bmw-5-series-soelden

De vermogens van de i5 zijn verschillend, maar de batterij blijft hetzelfde. Die bevindt zich onder de vloer en heeft een capaciteit van 81,2 kWh (netto), wat een maximaal bereik geeft van 582 km (eDrive40) of 516 km (M60). De i5 kan worden opgeladen met maximaal 22 kW via een conventioneel oplaadpunt, terwijl snelladen beschikbaar is tot 205 kW.

Rijgedrag

Een bergpas, gevolgd door een besneeuwde weg, is niet bepaald de ideale plek om te proberen records te breken op het gebied van minimaal brandstofverbruik. Het is echter wel de perfecte plek om het chassis aan de tand te voelen. Het resultaat: rit na rit overheerst de efficiëntie. Dat is deels te danken aan de vierwielaandrijving, maar ook aan de gripvaste winterbanden. Deze twee elementen benadrukken dat de 5 Reeks, elektrisch of niet, in zijn huidige generatie kiest voor comfort in plaats van dynamiek.

P90532653 highRes bmw-5-series-soelden

Nu we genoeg hebben van de cartooneske acceleratie uit bochten, gaan we naar een besneeuwde weg waar een bestuurder van een 5 Reeks een paar jaar geleden nog niet eens naar zou durven kijken. Hier maakt de combinatie van banden en intelligente transmissie de inspanning kinderspel. De ingenieurs achter het ESP moeten worden geprezen voor het feit dat ze vooruitgang op sneeuw zo veel gemakkelijker hebben gemaakt. Zodra het systeem is uitgeschakeld, voel je dat de achterste motor krachtiger is, maar alles blijft zeer gecontroleerd.

Prijs

Zoek je “dure EV” op in het woordenboek, dan kan daar weleens een plaatje van deze i5 naast staan. Met 73.700 euro voor het instapmodel en een nog stevigere 109.900 euro voor de M60 is de i5 allesbehalve goedkoop.

P90532667 highRes bmw-5-series-soelden

Besluit

Deze eerste sneeuwproef laat zien hoezeer de BMW 5 Reeks is veranderd. Niet alleen qua motoren, maar vooral qua verbeterd comfort. Laten we echter wachten op een testrit op 'conventionele' wegen voordat we onze definitieve conclusies trekken...

BMW i5 M60 xDrive (2023)

  • Motor: 2x elektromotor
  • Vermogen: 601 pk
  • Koppel: 820 Nm
  • Transmissie: vast, AWD
  • 0-100 km/u: 3,8 seconden
  • Topsnelheid: 230 km/u
  • Bagageruimte: 490 liter
  • Verbruik: 18,2 kWh /100 km (WLTP)
  • Range: 516 km (WLTP)
  • Prijs: Vanaf 109.300 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

AS24 test BMW 520d 2024 1

Test: BMW 520d, voor de veelrijder (2024)

Autotests · BMW
bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer