In het kort
De nieuwe BMW i5 valt meer op door zijn comfort dan door zijn rijdynamiek. Tenminste, op de weg. Zodra een laagje wit het asfalt bedekt, laat een speels beest zijn gezicht zien.
De nieuwe BMW i5 valt meer op door zijn comfort dan door zijn rijdynamiek. Tenminste, op de weg. Zodra een laagje wit het asfalt bedekt, laat een speels beest zijn gezicht zien.
Welkom bij een uitzonderlijke testrit. Aan het begin van de winter vertrekken we naar Oostenrijk om de nieuwe BMW i5 M60 uit te proberen... in de sneeuw! Laten we dit dus zien als een voorproefje van de nieuwe elektrische sedan van München.
BMW bevindt zich in een overgangsfase. Enerzijds op het gebied van aandrijflijnen, waarbij alle modellen kiezen voor een multi-energie benadering, anderzijds op het gebied van styling. Terwijl de 7 Reeks een radicale wending heeft genomen, lijkt de 5 Reeks minder te willen polariseren. Maar dat betekent niet dat hij niet is veranderd.
Met een lengte van 5 meter is hij slechts iets langer (+37 mm), maar de proporties zijn compleet anders. Vooral in profiel zijn de lange motorkap en verzonken cabine van de funfers van weleer ver te zoeken. Wat echt opvalt is de enorme grille, desgewenst zelfs verlicht. Geen enkele designmagie kan echter de wat onhandige integratie van de radar verbergen. De achterkant is veel conventioneler, met horizontale lampen en een zwart getinte bumper op de M-versies.
In het interieur neemt de 5 Reeks niet alleen een bladzijde over uit de roman van de 7 Reeks, hij kopieert het hele plot! Het dashboard is vrij gewoontjes, maar wordt volledig gedomineerd door het 12,3-inch instrumentenpaneel en het 14,9-inch infotainmentscherm. Net als in de 7 is ook hier de sfeerverlichting aanwezig, die door een strook plastic loopt die is gesneden in de stijl van een diamant, alleen is de strook hier niet doorlopend over het dashboard.
Voor de rest domineren comfort en afwerking. Je kunt zeggen wat je wilt over het design, maar op de kwaliteit van de materialen valt niets aan te merken. Qua ruimte is de wielbasis met meer dan 30 mm gegroeid, wat de achterpassagiers ten goede komt. De bagageruimte is 10 liter kleiner (520 liter) dan in de versies met verbrandingsmotor, terwijl deze i5 490 liter kan slikken.
De 5 Reeks wedt nog steeds op alle paarden onder de kap. Naast de diesel (520d), benzine (520i) en andere oplaadbare hybrides (530e & 550e) staan er twee elektrische modellen in de catalogus. Het instapmodel, genaamd eDrive40, wordt aangedreven door een 340 pk sterke elektromotor op de achteras, terwijl de topversie van de M60 is uitgerust met twee motoren om het totale vermogen op te voeren tot 601 pk en 820 Nm koppel (in boost).
De vermogens van de i5 zijn verschillend, maar de batterij blijft hetzelfde. Die bevindt zich onder de vloer en heeft een capaciteit van 81,2 kWh (netto), wat een maximaal bereik geeft van 582 km (eDrive40) of 516 km (M60). De i5 kan worden opgeladen met maximaal 22 kW via een conventioneel oplaadpunt, terwijl snelladen beschikbaar is tot 205 kW.
Een bergpas, gevolgd door een besneeuwde weg, is niet bepaald de ideale plek om te proberen records te breken op het gebied van minimaal brandstofverbruik. Het is echter wel de perfecte plek om het chassis aan de tand te voelen. Het resultaat: rit na rit overheerst de efficiëntie. Dat is deels te danken aan de vierwielaandrijving, maar ook aan de gripvaste winterbanden. Deze twee elementen benadrukken dat de 5 Reeks, elektrisch of niet, in zijn huidige generatie kiest voor comfort in plaats van dynamiek.
Nu we genoeg hebben van de cartooneske acceleratie uit bochten, gaan we naar een besneeuwde weg waar een bestuurder van een 5 Reeks een paar jaar geleden nog niet eens naar zou durven kijken. Hier maakt de combinatie van banden en intelligente transmissie de inspanning kinderspel. De ingenieurs achter het ESP moeten worden geprezen voor het feit dat ze vooruitgang op sneeuw zo veel gemakkelijker hebben gemaakt. Zodra het systeem is uitgeschakeld, voel je dat de achterste motor krachtiger is, maar alles blijft zeer gecontroleerd.
Zoek je “dure EV” op in het woordenboek, dan kan daar weleens een plaatje van deze i5 naast staan. Met 73.700 euro voor het instapmodel en een nog stevigere 109.900 euro voor de M60 is de i5 allesbehalve goedkoop.
Deze eerste sneeuwproef laat zien hoezeer de BMW 5 Reeks is veranderd. Niet alleen qua motoren, maar vooral qua verbeterd comfort. Laten we echter wachten op een testrit op 'conventionele' wegen voordat we onze definitieve conclusies trekken...
BMW i5 M60 xDrive (2023)