Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: BMW i8 – BMW heeft de toekomst vast

De BMW i8 ziet er uit alsof hij uit de toekomst naar hier is geflitst. Hybride aandrijving, met een driecilinder turbobenzine om de shock compleet te maken. Het goede nieuws: hij rijdt beter en leuker dan de meeste hedendaagse BMW’s.

Hmm, teruggeflitst. 2015 is het jaar waarin Marty McFly in ‚Back to the Future’ naar de toekomst vliegt, 21 oktober om precies te zijn. Moest hij zijn De Lorean naast een BMW i8 parkeren, Marty zou niet weten hoe snel hij terug naar 1985 terug zou moeten keren.

Dit is de toekomst, en zoveel straalt de BMW i8 ook uit. Dit is een concept car die realiteit is geworden, compleet met vleugeldeuren en volledig carbon koetswerk. Hij gebruikt slechts een minimum aan aluminium, ook het chassis is een carbon monocoque. Wanneer je er rekening mee houdt dat hij nog een flinke lading batterijen meezeult, dan is zijn gewicht van 1.485 kilogram een uitstekende prestatie.

Driecilinder

De BMW i8 houdt zijn hele mechaniek voor het oog verborgen. De 1.5 driecilinder turbobenzine steekt voor de achteras. Dankzij een TwinPower turbo én assistentie van een elektrische motor, komt die aan 231 pk en 320 Nm koppel. Dat vermogen gaat naar de achterwielen. Vooraan steekt een elektrische motor van 131 pk en 250 Nm, die zijn vermogen aan de voorwielen geeft. Samen kunnen ze maximaal 362 pk aan de vier wielen geven. Daarmee haalt hij 100 in 4,4 seconden. Zijn top bedraagt 250 km/u (begrensd). Heel snel, maar niet supercar snel, en zo voelt hij ook aan.

Eenvoudig te rijden

Het is de grote verdienste van de i8 dat hij er heel futuristisch uit ziet, maar zich kinderlijk eenvoudig laat bedienen. Je vindt een vrij klassiek BMW-interieur achter de vleugeldeuren, die bijzonder licht zijn en makkelijk naar beneden te trekken. Een zestrapsautomaat zet je in gang, al moet je op het waarschuwingsgeluid vertrouwen om te weten dat je kan vertrekken. Comfort en Ecopro zijn de enige twee wisselstanden, en via de versnellingspook kan je een sportstand selecteren, waarna het interieur rood oplicht. Bij de startknop vind je een knop om puur elektrisch te rijden. Dan beschik je in de echte wereld over 20 tot 25 kilometer elektrisch rijbereik, met snelheden tot 120 km/u. Het is de minst aangename stand in de i8, omdat hij dan traag aanvoelt. Maar in stadsverkeer is dit nog zo handig. Je zoeft in stilte door het verkeer, met alleen een geluid dat uit Star Wars lijkt geplukt als coole begeleiding. Is de batterij leeg, dan kan je hem aan een gewone stekker opladen. Aan een gewoon stopcontact heb je een hele nacht nodig om hem op te laden, via een snellaadpaal kan je over 80 procent van de batterijcapaciteit beschikken in twee uren.

Tesla

Het meest indrukwekkend is de samenwerking van de elektrische motor en de benzinemotor. Hij moet rechtuit onderdoen voor een Tesla, maar wanneer je rekening houdt met het feit dat je slechts met een 1.5 driecilinder onderweg bent… wow. En in tegenstelling tot de Tesla, kan je met de i8 wel een bocht pakken. Hij vertoont alle kwaliteiten die je van een BMW mag verwachten, en die BMW zelfs wat uit het oog leek verloren met bijvoorbeeld de 2-serie Active Tourer. Wat ons betreft is de i8 de beste en coolste BMW van het moment.

Moet dat - minstens - 141.000 euro kosten? Wel, hij ziet er wel zo duur uit. En met een CO2-uitstoot van 49 gr/km is hij zeer taksvriendelijk. Vergeet echter maar dat je ooit echt 2,1 l/100 km verbruikt. Een lage 5 l/100 km buiten snelweg is echter snel gedaan, maar gemiddeld eindigden we onze test op 6,3 l/100 km. De prijs, en de minuscule koffer zijn de belangrijkste afknappers. Maar voor de rest: waw.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

AS24 test BMW 520d 2024 1

Test: BMW 520d, voor de veelrijder (2024)

Autotests · BMW
bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer