"Het beste van drie werelden”. Zo presenteert BMW het nieuwe vlaggenschip van zijn elektrische SUV-gamma. Dat schip heet iX M60 en volgt dezelfde logica als de andere "Performance"-modellen van de sporttak uit München, namelijk sportieve looks en een grote motor. Nu ja, in dit geval zijn dat er twee...
Genoeg om bergen te verzetten
Zoals we al zeiden, is de nieuwe iX M60 geen volwaardig nieuw model. Het gaat om een nieuwe versie van de grote elektrische SUV die BMW vorig jaar introduceerde. Om zich te onderscheiden van de gewone iX heeft hij extra vermogen. Terwijl de iX xDrive50 al 523 pk levert, draait de M60 de kraan nog wat verder open voor een totaal van 619 pk. Een flinke hoeveelheid vermogen, die desondanks verbleekt vergeleken met het maximumkoppel, dat nu 1.050 Nm bedraagt. Net genoeg om bergen te verzetten...
Ook de prestaties gaan met sprongen vooruit, want de 100 km/u wordt nu bereikt in slechts 3,8 seconden. Maar meer vermogen betekent ook meer dorst. Hoewel de batterij van de iX M60 dezelfde 105,2 kWh aan nettocapaciteit heeft als de gewone versie, is het maximale rijbereik teruggebracht tot 561 kilometer. Er gaat dus bijna 40 kilometer verloren aan sportiviteit, maar het totale rijbereik blijft goed. Dankzij de grote batterij.
Sportief karakter
In de traditie van de M Performance-modellen verschilt de iX M60...maar weinig van andere iX'en. Logisch: aan de buitenkant ziet hij eruit als elke andere versie van BMW's grote elektrische SUV met sportpakket. Kijk je van dichter, dan zijn de remklauwen echter blauw geverfd, zijn de zijschorten en de voor- en achterbumpers in glanzend zwart gehuld en overheerst het brons. Die weinig discrete kleur zie je bijvoorbeeld rond de M-badges, op de grille vooraan en op de ruitomlijsting.
In het interieur is het min of meer hetzelfde liedje. De bronzen accenten domineren nog steeds, terwijl de Signature Edition met het prachtige, natuurlijk gelooide leder tot de standaarduitrusting behoort. Wat hoort er niet tot die standaarduitrusting? Simpel gezegd lijkt de M60-versie van de iX alles aan boord te hebben. Dat is meteen de enige manier om deze sportieve versie aan de binnenkant te herkennen. Je krijgt immers geen carbon, geen sportstuur en zelfs geen beter steunende sportzetels.
Zoek de verschillen
Terwijl we bij de styling van het interieur en het exterieur het spel van de zeven verschillen moeten spelen, fronsen we de wenkbrauwen bij de rijervaring. Enerzijds omdat het moeilijk is om het nut van deze "sportieve" versie te zien, en anderzijds omdat de acceleratie agressief is. Toch is deze sportieve iX, zoals veel sportieve elektrische auto's, in feite eendimensionaal. Snel, maar dat is het dan ook.
Daar is natuurlijk niets mis mee, maar we zijn nog steeds op zoek naar dat speciale tintje waardoor deze versie met sportieve pretenties zich onderscheidt van de conventionele iX. De luchtvering is nog altijd even comfortabel, de achterwielsturing even efficiënt als altijd en de motor onvermoeibaar als altijd. Het blijft een comfortabele SUV, geen sportwagen. Als je in de technische fiche duikt, zie je zelfs dat de M60 zijn 619 pk slechts 10 seconden lang produceert. De rest van de tijd levert hij 530 pk... net als de xDrive50.
Het voordeel is dat het verbruik binnen de perken blijft. Hoewel BMW een minimumgemiddelde van 21,9 kWh/100 km claimt, eindigde onze testrit in de omgeving van Berlijn - inclusief pieken van 200 km/u op de Autobahn - met 19,8 kWh/100 km weergegeven op het dashboard. Dat verdient een duim omhoog.
Stevige prik
Als het te moeilijk is om de iX M60 te onderscheiden van andere versies door zijn uiterlijk, zijn interieur of zelfs de rijervaring, dan is er nog steeds een heel goede manier: de prijslijst. Jawel, de iX M60 kost 139.950 euro, meer dan 20.000 euro meer dan de xDrive50-versie met het Sport-pakket. Afgezien van de ultracomplete uitrusting is het moeilijk om die meerprijs te rechtvaardigen...
Conclusie
De nieuwe BMW iX M60 staat aan de top van het elektrische SUV-gamma uit München met zijn indrukwekkende vermogen en koppel, waardoor hij al even adembenemende prestaties levert. Toch lijkt hij maar één truc achter de hand te hebben, want de enige andere manier om hem te onderscheiden van de ‘gewone’ versies is ... de eindfactuur.