Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
De tweede generatie BMW M2 is de laatste van zijn soort. Autoscout24 ging op pad met de handgeschakelde ster van het M-gamma.
In het kort
De nieuwe M2 is de laatste pagina van een hoofdstuk bij BMW’s M-divisie. Alle volgende M-producten zullen het namelijk doen met vierwielaandrijving, automaat en een vorm van elektrificatie. Deze M2 houdt het bij een zes-in-lijn, achterwielaandrijving en - desgewenst - een handbak.
Vergeet de e46 M3, de eerste generatie M2 gaat hoogstwaarschijnlijk de geschiedenisboeken in als de beste M-auto ooit gemaakt. Of toch op z’n minst als de best verkopende BMW M ooit. 60.000 exemplaren van de eerste generatie vonden hun weg naar enthousiastelingen over de wereld. Waardoor het geen verrassing is dat BMW een tweede generatie M2 lanceert.
Exterieur
Wat misschien wel verrast is dat die tweede generatie sterk met het originele recept morrelt. Oké, de M2 gen2 is nog steeds een tweedeurscoupé met achterwielaandrijving maar de dimensies zijn schrikbarend anders. Hij is 18 centimeter langer, 4,4 centimeter breder en 230 kg zwaarder. Dit is eerder een nét wat te heet gewassen M4, dan de compacte M2 van weleer.
Visueel verschilt de nieuwe M2 wel danig van zijn M4-broeder. Waar die laatste nog sierlijk op het netvlies valt (buiten die twee neusholtes vooraan), is de nieuwe M2 een blokkige pitbull geworden. “Mooi” is dan ook een term die we niet rondom deze tweede generatie zouden gebruiken.
Interieur
Best spijtig. Want binnenin zet deze nieuwe M2 wel serieuze stappen. De vorige generatie deed zijn best maar kwam soms wat “goedkoop” uit de hoek. Deze tweede generatie krijgt het fraaie curved display, knappe accenten in de deurpanelen en - als je het wil - indrukwekkende kuipstoelen.
Daarenboven heeft deze M2 nog een streepje voor op pakweg een Porsche Cayman of Alpine A110. Dan hebben we het natuurlijk over de achterbank - die door de gegroeide dimensies van de auto meer dan ooit bruikbaar is - en de koffer van 390 liter. Het klinkt misschien niet relevant voor een auto zoals dit, maar het zorgt er wel voor dat deze M2 een dagelijks inzetbare sportwagen is. Meer nog dan zijn concurrenten.
Motor
Dat deze tweede generatie de pootafdruk van grote broer M4 overneemt is trouwens niet toevallig. Want beide knapen delen onderhuids zo goed als alle componenten. Jep, deze M2 rolt op het chassis van de M4 en gebruikt ook dezelfde 3-liter zes-in-lijn met twee turbo’s.
Daardoor kan de M2 uitpakken met een forse vermogensboost. Waardoor de instap-M tegenwoordig een indrukwekkende 460 pk en 550 Nm koppel naar de achterwielen stuurt. Goed voor een sprint naar de honderd van 4,3 seconden en een gelimiteerde top van 250 km/u. Daar stopt de pret niet, want ook de adaptieve dempers, instelbare remmen, aanpasbare tractiecontrole (in 10 stappen) en kalibreerbare gasrespons maken de overstap van de M4.
Rijgedrag
Hoewel elke M2 het levenslicht ziet met een 8-trapsautomaat, kan je voor een kleine 500 euro de manuele zesbak aanvinken. Dat is ook het testexemplaar waar wij voor opteerden. Kwestie van het ultieme rijgevoel te kunnen ervaren. Is die handbak beter dan die automaat? Misschien niet… maar wel een stuk leuker!
En pret, dat kan deze M2 gebruiken. Want door zijn onderstel te delen met de M4 is dit een veel serieuzere machine geworden. Hij biedt een stuk meer grip in de bochten, een gigantische grob meer vermogen als je uit de bocht accelereert en een comfortabelere ophanging wanneer het allemaal wat trager mag. De hooligan van weleer lijkt te zijn opgegroeid tot een racer die rondetijden wil verpulveren op het circuit. In de juiste handen laat je hiermee met gemak een M4 achter je. Hoogstwaarschijnlijk zelfs een Porsche 911.
Prijs
De M2 is dus volwassen geworden. In elk opzicht. Ook de prijs dus. Want met 76.140 euro kan je dit bezwaarlijk nog een koopje noemen. BMW vraagt zelfs een forse 14.745 euro voor het M Race Track Pack. Heb je dat koolstofvezel dak, die kuipzetels en verhoogde topsnelheid van 285 km/u uit dat pakket nodig? Waarschijnlijk niet. Maar stiekem wil je het wel. Het is dus niet ondenkbaar dat er M2’s zullen rondrijden met een prijs richting de 100.000 euro.
Al benaderen we de M2 dan misschien wel op de verkeerde manier. Want zie je dit als een alternatief voor de M4, dan wordt deze M2 plots wel heel interessant. De beste M4 is dus momenteel misschien wel deze M2.
Besluit
De tweede generatie M2 is op alle vlakken een betere auto geworden. Al verliest hij daardoor wel wat van zijn wilde haren. Als dit het einde is van een hoofdstuk bij BMW, dan kijken wij al reikhalzend uit naar het volgende!