In het kort
De M3 Touring is, zoals zijn naam doet vermoeden, de breakversie van de BMW M3. Een auto waar M-fanaten decennialang om hebben gesmeekt. Want eindelijk kan de hond mee het circuit op… om te jagen op rondetijden.
De M3 Touring is, zoals zijn naam doet vermoeden, de breakversie van de BMW M3. Een auto waar M-fanaten decennialang om hebben gesmeekt. Want eindelijk kan de hond mee het circuit op… om te jagen op rondetijden.
BMW’s M-divisie heeft zichzelf voor zijn vijftigste verjaardag serieus getrakteerd. Niet alleen met een reïncarnatie van de 3.0 CSL, de messcherpe M4 CSL en de, euhm, XM plug-inhybride, maar ook met dit: de M3 Touring. Een combinatie van twee woorden die M-fanaten al lang hadden opgegeven. Want decennialang zei BMW “nein” tegen een breakversie van de M3. Tot nu dus. En godgloeiende, was dat een goede keuze.
Vanaf de eerste blik merk je meteen dat dit niet buurmans 318i Touring is. Met dank aan de megalomane grille voorop, die exclusief is voor de M3. De term “mooi” zouden we er niet meteen opkleven, maar in samenwerking met de geaccentueerde motorkap en bredere wielkasten oogt het front indrukwekkend.
De M-opsmuk smeert zich ook uit over de flank en de derrière. Kijk maar eens naar de luchtsleuf achter de voorste wielkast, die heerlijke zijspiegels en de onmiskenbare vier einddempers achteraan. Opvallend: vooraan meten de velgen 19-duim, achteraan meten ze 20-duim. De bredere wielkasten achteraan zijn dan weer bijna karikaturaal… maar oh zo lekker.
Het interieur van de M3 Touring is dat van de 3 Reeks facelift. Daardoor krijg je tegenwoordig een curved display op het dashboard, dat bestaat uit twee digitale schermen. Achter het sportstuur schuilen voortaan twee M-knopjes. De ene zet de auto daarbij in een extremere modus dan de andere. De versnellingspook (voor de automaat) is ook uniek voor de M3 en wordt geflankeerd door een rode startknop.
Laat je de optionele koolstofvezel kuipstoelen links liggen - en doe dat maar - dan krijg je een opvallend ergonomisch en comfortabel interieur. Zowel voor- als achteraan. BMW M leek dan ook duidelijk instructies te hebben gekregen: maak de 3 Touring sneller, niet minder praktisch. Dat zie je ook achterin, waar de 500 liter grote koffer present blijft tekenen. Met een handig openklappende achterklep én achterruit.
De nieuwigheid van de M3 Touring zit ‘m natuurlijk niet in de koffer of het interieur, maar wel onderhuids. Want BMW M ging grondig te werk. Voorin ploft het namelijk de S58 3.0-zes-in-lijn die ook het goede weer maakt in de M4 Coupe/Cabrio en M3 Berline. De Touring komt uitsluitend als Competition xDrive en mag daardoor 510 pk en 650 Nm koppel naar de vier wielen braken via de 8-trapsautomaat. Om je een idee te geven: dit krachtblok is potenter dan de V10 die enkele jaren geleden sluimerde voorin de M5 Touring. Weiterentwicklung, heet zoiets in het Duits.
Wat dat wil zeggen in rauwe cijfers? Een sprint naar de honderd van amper 3,6 seconden en een top van 250 km/u die voor een (ahum) luttele 2.500 euro verhoogd kan worden naar 280 km/u. Geinig genoeg weet broeder Alpina B3 Touring met 302 km/u een hogere top voor te leggen. We geven het maar even mee…
Een bronstige motor voorin is maar één ding natuurlijk. Je hebt de juiste componenten nodig om dat geheel in het gareel te houden. Vraag dat maar aan de Ford Mustangs van weleer. Ook hier mocht BMW M zich volledig uitleven. Zo zijn die bredere wielkasten er niet voor de show, wel om de M3 Touring een stabieler spoor te geven. Daarnaast krijgt de M3 Touring achterin verstevigingen die ook de M4 Cabrio krijgt. Simpelweg om de koetswerkstijfheid te garanderen.
Het resultaat is een meesterwerk op wielen. Want deze M3 Touring voelt geen greintje minder potent aan dan een M4 Coupe of M3 Sedan. Zijn gewicht van 1,9 ton mag dan wel aan de hoge kant zijn, de vierwielaandrijving onderhuids zegent de stationwagen met een speels karakter dat geënt is op overstuur. Wil je helemaal de belhamel uithangen, dan kan je ook de vooras ontkoppelen voor pure RWD-fun! Mag het net wat rustiger? Dan plof je het geheel in de comfortstand en schuift de M3 Touring zich naar voren als de ideale schoonzoon. Dit is absurd indrukwekkend.
Ooit, toen de vogels nog konden praten en de elektrische auto verre toekomst leek, was een BMW 3 Reeks Touring een haalbare droom voor gezinnen. Ondertussen zijn de autoprijzen compleet uit de bocht gevlogen. Deze M3 Touring Competition xDrive? Die draagt een basisprijs van 103.450 euro. Dat was nog niet zo lang geleden Porsche 911-geld. Daar tegenover staat wel dat deze M3 Touring een 911 met gemak bij kan houden op het circuit. Terwijl je kinderen achterin zitten… en je hond likt aan de achterruit.
Of anders gezegd: de M3 Touring geeft pakken meer performance zonder dat je hoeft in te boeten aan gebruiksgemak. Alleen een trekhaak moet je in de kast laten, want die is (officieel) niet beschikbaar op deze knaap. Het verbruik? Dat schommelt dan weer rond de 13,5 l/100 km. Al hangt dat sterk af van de jeuk aan je rechtervoet.
Grootmoeder zei altijd: “wachten wordt beloond.” In het geval van deze BMW M3 Touring kon ze niet meer gelijk hebben. Want dit is hét moment voor deze sportieveling. Met dank aan de slabakkende concurrentie. Valt deze M3 Touring nu te verkiezen boven de Alpina B3 Touring? Als je voor rauwe kracht gaat zonder twijfel. Dit is misschien wel de beste performance-break ooit gemaakt.