Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

BMW M8 Competition: Nooit was een M krachtiger

Misschien dat er ooit nog een opvolger komt voor de mythische M1, maar tot dan wordt de BMW M8 Competition de vaandeldrager van het M-departement. Die is dus tot in de puntjes verzorgd, met een verbluffend resultaat tot gevolg.

Zoals de meeste nieuwe M-modellen, krijgt de nieuwe BMW M8 meteen een krachtiger en nog sportievere variant: de Competition. Hier trekt BMW het vermogen van de 4,4-liter V8 biturbo op naar 625 pk, en dat is een record voor een M voor straatgebruik. Zoveel kracht, dat verdeel je beter over vier wielen en dus krijgt de M8 Competition standaard xDrive-vierwielaandrijving. Wel is het net als in de M5 dat die een erg achterwielaangedreven karakter kan krijgen. Daarvoor moet je wel de Track-rijmodus selecteren via de knop op de middenconsole of via de regelbare rode knoppen op het stuur. Daarbij wordt de voortrein quasi losgekoppeld en zijn de rijhulpen in slaapstand gewiegd om de bestuurder meer vrijheid te geven.

AS24 - BMW M8 Competition (4)

2WD of 4WD naar keuze

In die configuratie is enige kunde bij de bestuurder wel een noodzaak om alles in goede banen te leiden wanneer hij zwaar op het gaspedaal gaat, zeker wanneer het circuit ook nog eens door en door nat is zoals tijdens onze testrit. We blijven dus heel waakzaam, zeker omdat zelfs met enig carbonwerk deze BMW M8 Competition bijna twee ton weegt. Wie hier wat te enthousiast aan de slag gaat, krijgt zo de kont aan het schuiven. Dan kan je beter overschakelen op de Sport-modus waarbij hij opnieuw volledig voor vierwielaandrijving gaat. De balans ligt nog steeds op de achterwielen, maar minder extreem en dat is in deze omstandigheden een voordeel. Dankzij het actieve M-sperdifferentieel aan de achterwielen toont hij zich onwaarschijnlijk efficiënt. Je kan de aandrijving nauwelijks op fouten betrappen.

AS24 - BMW M8 Competition (8)

Brutaal karakter

De grote coupé uit München blijkt over een erg wild karakter te beschikken. De motor duwt krachtig door het hele bereik van de toerenteller. Al bij 1.800 opm beschikt hij over 750 Nm. Om u een idee te geven: hij staat aan 100 km/u in 3,2 seconden en wie het M Driver-pack aankruist op de optielijst krijgt zelfs een topsnelheid van 305 km/u. Maar meer dan die cijfers maakt de BMW M8 Competition indruk met zijn explosiviteit. De achttrapsautomaat laat je steevast toe om naar de hoogste toeren te klimmen, en bij het afremmen zorgt hij automatisch voor wat motorrem waardoor je ook beter binnen een goede zone van de motor blijft. De remmen kunnen een comfort- en een sportstand krijgen, of in het geval van onze testwagen zelfs de optionele carbon-keramische schijven die vooraan 400 millimeter diameter hebben en achteraan 380 millimeter. Zelfs na verschillende rondjes beulwerk blijven ze zo fris als een hoentje.

AS24 - BMW M8 Competition (10)

Ook luxe

Maar het is niet alleen op circuit dat de BMW M8 uitblinkt. Dit is en blijft een GT, die perfect de kilometers Autobahn aan elkaar rijgt in het grootst mogelijke comfort. Hij heeft weliswaar vier zitplaatsen, maar achteraan kunnen alleen kinderen plaatsnemen. BMW heeft ook een cabrio M8, die het dak in 15 seconden openlegt. Maar goed, zoveel plezier heeft natuurlijk zijn prijs. De coupé kost 157.050 euro, wie de M8 cabrio wil moet daar nog 8.150 euro bovenop tellen.

AS24 - BMW M8 Competition (6)

BMW M8 Competition
Motor V8 benzine biturbo, 4.395 cc
Pk 625 pk bij 6.000 opm
Nm 750 Nm bij 1.800 - 5.600 opm
0-100 km/u 3,2 sec
Top 305 km/u
Verbruik 10,5 l/100 km
Testverbruik >20l/100 km (circuit)
CO2 238 g/km
Prijs 157.050 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

AS24 test BMW 520d 2024 1

Test: BMW 520d, voor de veelrijder (2024)

Autotests · BMW
bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer