Op zoek naar een goede kandidaat voor onze rubriek, zijn we deze keer aanbeland bij één van de meest populaire limousines van de tweede helft van de jaren ’80. Hij is geboren op een moment dat Mercedes zich nog tevreden stelde met ‘Autobahnkreuzers’, en Audi nog niet het prestigieuze merk was dat we nu kennen. De BMW 7-reeks was betrouwbaar, snel, luxueus en gezegend met een echt sportief karakter, wat hem in het oog deed lopen bij bestuurders die rijdynamiek op prijs stelden, maar niet elke week langs de garage wilden… zoals gebruikelijk was voor Jaguar-eigenaars destijds.
Legendarische 6-in-lijn
Onze zoektocht op het bouwjaar 1987 levert hoofdzakelijk 730’s op met de 3.0 zes-in-lijn met 188 pk. Ja, toen kon iedereen nog uit aan de naamgeving bij BMW. Het vermogen lijkt weinig voor een auto die 1.600 kilogram weegt, maar laten we niet vergeten dat op dat moment de CO2-gegevens nog gewoon een cijfertje op de technische steekkaart was, en geen kwestie van leven of dood zoals nu. Hierdoor konden de pk’s zich veel vrijer tonen. De 3.0 zes-in-lijn is een motor vol karakter die een grote bijdrage geleverd heeft aan het ‘Freude am Fahren’ waarmee BMW beroemd werd. Geloof ons dus maar, een BMW 730i uit 1987 is op zich al een bron van plezier. Je kan exemplaren vinden aan prijzen van 3.000 tot 6.000 euro, afhankelijk van de kilometerstand. Moet je schrik hebben van auto’s met meer dan 200.000 kilometer op de teller? Indien de onderhoudshistoriek volledig is, niet. De BMW-mechaniek heeft zijn betrouwbaarheidsreputatie alle eer aangedaan.
Het discours is hetzelfde voor de enkele 735’s (6-in-lijn, 3.5 liter, 220 pk) die we in onze advertenties terugvinden. Maar dan met betere prestaties natuurlijk. Wie sportief wil rijden, heeft eigenlijk het meest baat bij licht zescilinder op de voortrein. Maar dan moet je wel aan een andere verleiding kunnen weerstaan…
V12
In onze advertenties duiken op het moment waarop we dit verhaal schrijven plots ook drie 750i-modellen op. Twee daarvan zijn ‘L’-modellen, met de lange wielbasis. Een BMW-limo is al verleidelijk, met een V12-motor wordt hij dat nog veel meer. Vooral omdat hij te vinden is voor minder dan 7.000 euro. 300 pk, 0-100 in 8,2 seconden, 250 km/u… en dat allemaal in een overdaad van leder en houtinleg. Hoe kan je daar nee tegen zeggen?
Natuurlijk zijn het onderhoud en de onderdelen van een 750i duurder dan die van een 730i. Maar op de gespecialiseerde forums en bij de liefhebbers zijn er geen meldingen van echt grote problemen. Alleen de ophanging en de uitlaatlijn kunnen bij vervanging een fikse rekening opleveren. De bekende problemen zijn trillingen die veroorzaakt worden door een versleten vering, een zwak koelsysteem of elektrische problemen… Maar het gaat vaker om geïsoleerde gevallen dan chronische tekortkomingen.
Goed, indien de E32 7-reeks uw hart sneller doet slaan, raden we u aan om niet te lang te aarzelen. De eerste exemplaren zijn nu 30 jaar, waardoor de prijs wel eens zou kunnen beginnen stijgen. Zoals ook het geval was bij de vorige 7-reeks.
Onze advertenties vindt u hier.
BMW 750i |
---|
Motor: V12 benzine, 4.998 cc |
300 pk bij 5.200 opm |
450 Nm bij 4.100 opm |
0-100 km/u: 8,2 sec |
Top: 250 km/u |
Verbruik: 13,5 l/100 km |