BMW heeft zijn sportief imago al opgebouwd van het Interbellum, om dat met de 2002 voor eens en voor altijd te verankeren. De eerste generatie 3-serie bracht alleen de definitieve bevestiging. Ook in de hogere segmenten waren de 5- en 7-series van BMW berlines met een merkelijk sportiever karakter dan de concurrentie. Maar u merkt het al: we schrijven in de verleden tijd.
Eén en al kwaliteit
Laten we duidelijk zijn: we hebben de nieuwe BMW 5-serie in handen genomen en er valt niet naast zijn kwaliteitsniveau te kijken. De zorg voor detail is verbluffend. De sprong in technologie is al even evident. Wat het modetopic van het moment betreft – connectiviteit – maakt de 5-serie een sprong voorwaarts om minstens op gelijke hoogte te komen met zijn grote broer – de 7-serie – of hem zelfs in te halen. Zij beschikt hij bijvoorbeeld over een functie waarbij de auto gekoppeld is aan uw agenda, die weet waar u wanneer moet zijn. Dankzij de ‘real-time’ verkeersinformatie kan uw 5-serie u laten weten dat het tijd is om de huidige vergadering af te ronden indien u op tijd wil zijn voor uw volgende meeting.
Op een meer mechanisch niveau blijkt dat de auto zo’n 100 kilogram minder weegt dan zijn voorganger, terwijl de basisuitrusting toch verbeterd is. De motoren volgen hun normale progressiecurve, wat de nieuwe 5-serie iets betere chrono’s oplevert en dito verbruiksresultaten en CO2-uitstoot. Dat laatste is een cruciaal argument voor een segment dat voor het merendeel uit bedrijfswagens bestaat. We zullen dus niet langer rond de pot draaien: de nieuwe 5-serie van BMW is een uitstekende auto. Maar…
Geen referentie
Tijdens zijn persvoorstelling legde BMW er de nadruk op dat zijn nieuwe 5-serie de referentie is wat rijhulpsystemen betreft. Welnu, dat klopt niet. Op dat vlak moet BMW toch nog duidelijk de E-klasse van Mercedes laten voorgaan, zoals ook Machina Research in een onderzoek aanhaalt. Wat semi-autonoom rijden betreft, bijvoorbeeld, laat de nieuwe 5-serie slechts toe dat het stuur gedurende 15 seconden niet wordt aangeraakt, om vervolgens te deactiveren indien de bestuurder niet reageert op het waarschuwingssignaal. Er is ook nog het systeem dat toelaat om de auto te parkeren via de afstandsbediening, zonder in de auto te zitten. Maar dat laat slechts vooruit en achteruit manoeuvreren toe, met beperkte zijdelingse correcties. Lees nu nog eens na wat we eerder over de Mercedes E-klasse schreven en oordeel dan zelf: wie is hier nu eigenlijk de referentie?
Dan zijn er zij die argumenteren dat een BMW vooral een sportieve auto is, dat hij dus niet gemaakt is om alleen te laten rijden. Maar kijk, ook hier is er een probleem. Want ook hier poneert BMW dat de nieuwe 5-serie de referentie is wat rijdynamiek betreft onder de grote berlines. Opnieuw: dat klopt niet. Die kroon mag de Jaguar XF op zijn hoofd zetten. De vernieuwde XF is dynamischer en is guller met zijn sensaties dan de nieuwe BMW 5-serie. De BMW heeft niet diezelfde bijtkracht in zijn voortrein als de Jaguar, en al evenmin toont zijn stuurinrichting zich even communicatief. De BMW duikt niet even doortastend de bocht in en heeft niet dezelfde respons wanneer je bij het uitkomen van de bocht het gaspedaal lost. De BMW 5-serie is weliswaar erg competent, efficiënt en veilig. Comfortabel ook, zelfs een klein beetje bourgeois. Maar sportief? Dynamisch? Nee, nee en nog eens nee. En sorry, maar wat dat betreft zijn de 1-serie en de 3-serie ook al geen referenties meer.
Erfgoed
Mogen we u herinneren aan de fundamenten van het succes van BMW, aan wat de ziel van het merk is? Auto’s produceren waarvan de kwaliteit en de prestaties die van heel wat duurdere modellen evenaren. Vandaag de dag is het speuren naar de invulling van die waarden. Wie een echt dynamische BMW wil, die echte sensaties schenkt, moet zich al meteen naar de dure M-varianten wenden. De echte ziel van BMW is ver te zoeken. We zouden kunnen aanvaarden dat het een kwestie is van de markt die beslist, dat steeds minder bestuurders zoeken naar een auto die anders is in het dagdagelijks gebruik. Dat BMW zich aanpast aan de veranderende noden. Daar zijn we het absoluut mee eens, waarom zou BMW dat ook niet doen? Alleen blijft BMW in zijn communicatie hameren op het feit dat het sportief is, en dat het net dit is waar de koper of de fleetklanten naar op zoek zijn.
De nieuwe 5-serie van BMW is een opmerkelijke auto, en wie er van houdt zal zich de aankoop niet beklagen. Maar wees er u van bewust waarom u net deze auto wil.
BMW 520d |
---|
Motor: 4 cilinder turbodiesel, 1.995 cc |
163 of 190 pk bij 4.000 opm |
400 Nm bij 1.750 – 2.500 opm |
0-100 km/u: 7,7 sec |
Top: 238 km/u |
Verbruik: 4,2 l/100 km |
CO2: 109 g/km |
Prijs: 47.950 euro |