BMW is nog steeds aan het bekomen van de Bangle-periode en de zware kritiek die het merk omwille van zijn design te slikken kreeg. Dus is ook de nieuwe BMW 7-serie braaf en wel heel erg klassiek.In de lengte is er 2 centimeter bijgekomen ten opzichte van de vorige generatie, en meet hij nu 5,09 meter. De breedte is onveranderd: 1,90 meter. De L-versies met langere wielbasis zijn 14 centimeter langer, centimeters die je allemaal aan de achterbank vindt.
In de watten leggen
BMW beweert dat het tot 130 kilogram aan gewicht won, onder meer door plastic-carbon (CFRP) te gebruiken in de constructie van de dakstructuur. Maar een blik op de fiche toont dat de nieuwe 740i net als zijn voorganger goed 1.800 kilogram weegt. Hij voelt ook best zwaar in het rijden.
De BMW 7-serie gold tot nog toe als de dynamische keuze tussen de Mercedes S-klasse, de Audi A8 en de Jaguar XJ. Dat is nu in veel mindere mate het geval. Ja, de 7-serie beschikt nog over voldoende vermogen en een sportstand waardoor hij kwiek uit de hoek kan komen. BMW heeft bovendien een rijmodus geprogrammeerd die de rijstijl van de bestuurder analyseert. En met de ‚Executive drive pro’ optie houden regelbare stabilisatorstangen de koets vlak.
Alleen, dit is niet zijn missie. BMW wil voortaan dat de 7-serie zijn klanten in de watten legt zoals dat nog nooit eerder gebeurd is. Daarbij denk je geregeld aan Rolls Royce, wanneer je de mogelijkheden hoort. Zoals de lichtjes in het dak die een sterrenhemel nabootsen. De achterbank kan een lounge van eerste klasse worden, met twee afgescheiden stoelen die elk over een massagefunctie kunnen beschikken. Je beschikt over drie schermen om met het infotainmentsysteem te spelen en er prijkt een Bower & Wilkins geluidsinstallatie in de optielijst. Zeker in een L-variant van de 7-serie is de beste plaats voortaan achteraan te vinden. De nieuwe 7-serie is stil en comfortabel, de best denkbare ontstressplek.
Duur
In afwachting van de plug-in hybride 740e met 49 gram CO2, treffen we een klassieke motormix aan. Alleen in de 750i tref je nog een echte V8 aan, 4.4 liter groot, 450 pk en 650 Nm sterk. Maar met een basisprijs van 115.050 euro - 121.850 voor de 750iL - is hij alleen voor de echt gefortuneerden weggelegd. Vooraleer omdat de optielijst dat bedrag nog flink doet stijgen. De 750i komt standaard met xDrive vierwielaandrijving.
Nee, de 730d zal het dan veel beter doen vanaf 83.500 euro. Hij bestaat in een fiscaal vriendelijke variant met 211 pk en - hier zal uw boekhouder van smullen - 119 gram CO2. Alleen vonden we hem tijdens de eerste kennismaking minder zuinig dan we gehoopt hadden, met 7,7 l/100 km waar BMW 4,9 liter aangeeft. Een klassieker, zonder negatieve verrassingen. Maar eigenlijk hebben we het meest genoten van de 740i met zijn 3.0 zes-in-lijn benzine. Die begint aan 93.250 euro. Zijn melodieuze ronk past beter bij de ‚no stress’ aanpak van deze 7-serie.
Sleutel met display
Om met een Steve Jobsquote te eindigen: oh, nog één ding. BMW heeft de sleutel opnieuw uitgevonden. De Displaysleutel krijgt een scherm waarmee je op afstand info - oliepeil, rijbereik - oproept, de verwarming al kan aanzetten en zelfs de auto kan laten parkeren terwijl je er naast staat. De sleutel is standaard, de parkeeroptie niet. Het is een sleutel waar de rest van de golfclub jaloers naar zal kijken. Naar dat parkeren ook, overigens.