De X5 lag mee aan de basis van het succes van de grote SUV’s, de X3 kwam er op een moment dat het publiek voor kleine SUV’s zich bijna veroordeeld zag tot een Japanner of een Koreaan. De X6 vormt ook weer een heel nieuwe aanpak van wat een SUV kan zijn. Alleen heeft die laatste de tijdsgeest niet mee, en de crisis deed hem al evenmin deugd. En net als iedereen het over downsizing heeft, tovert BMW alweer een konijn uit zijn hoed: abracadabra, hier is de X1. COMPACT
Al van bij de eerste oogopslag wordt duidelijk dat je de X1 luxueus kan uitrusten. Veel luxueuzer dan we van zo’n compacte auto gewend zijn. Het infotainment systeem heeft een internetfunctie, de Performance Control komt over uit de X6 (maar werkt anders), er is de volledig elektronische sturing van de kleppen of nog de variabele sterkte waarmee de remlichten functioneren. Allemaal technologie van een hoger niveau.
Binnenin stellen we iets anders vast. In de afwerking die wij testten, hadden de voorstoelen de neiging het bekken van de (wat ruimer bemeten) inzittenden te blokkeren. Tijdens een lange rit veroorzaakten ze zelfs pijn. De achterbank is nog erger. Je zou denken dat er hout onder het laagje leder steekt. Op een biljartvlakke weg kom je daar misschien mee weg, maar op onze erbarmelijke Belgische wegen...?
LET’S DANCE
Het valt meteen op hoe wendbaar de X1 wel aanvoelt. Het stuur voelt schitterend aan: precies en goed gewogen zonder zwaar aan te voelen, en een stuk beter communicerend dan dat in de X3 en de X5. Daarnaast verbazen we ons over de uitstekende isolatie. Zelfs bij tempo 200 op de Duitse Autobahn. We gaan niet nog eens herhalen dat het motorenpallet van de Beiers bij de referenties van het moment hoort. De respons op de rechtervoet volgt onmiddellijk, op zowat elk moment. Wel geven we de voorkeur aan de manuele bak op de automaat. Eerst en vooral omdat de manuele zo’n plezier om te bedienen is, en ten tweede heeft de automaat een nefaste invloed op het verbruik. Zo is hij bijvoorbeeld nog incompatibel met een start&stop-systeem.
En op het terrein? Integraal speelplezier. De X1 komt even kwiek voor de dag als op asfalt. De grip die onze xDrive (BMW’s benaming voor de integrale aandrijving, achterwielaandrijving is nu sDrive) etaleert, slaat je met verstomming. De Performance Control gaat in de X1 veeleer onderstuur neutraliseren door een voorwiel af te remmen, waar in de X6 net meer koppel naar een achterwiel wordt gestuurd. Op vettige wegen toont het systeem zich zeer efficiënt. Als een ballerina springt de X1 van bocht naar bocht.
DE KEERZIJDE VAN DE MEDAILLE
De ‘hard drive’ in de titel verwijst helaas niet naar de hoeveelheid elektronica aan boord. Want helaas, er bestaat geen toverrecept om zo’n hoog voertuig zo’n fenomenale wegligging te bezorgen. Misschien zou een elektronisch gecontroleerde ophanging wel een middenweg vinden tussen een top-wegligging en comfort, maar die heeft de X1 niet. Die is opgezadeld met een ophangingssetup die een overdaad aan Viagra te slikken kreeg. Dat en de harde sportstoelen bezorgen je in de X1 niet meteen de meest comfortabele rit. De stoelen met stoffen bekleding bieden wel enig soelaas. Dus: ofwel ben je kinderloos en beschik je over een goede rug, en kan je voor het leder kiezen. In het andere geval: toon genade voor kinderen en rug en kies voor stof. (LZ)