BMW en voorwielaandrijving, het waren tot voor kort twee zaken die met elkaar kortsluiting gaven. De Duitsers vonden gewoon dat voorwielen dienen om te sturen en dat de power resoluut naar de achteras moest geleid worden. Of bij wijze van uitzondering naar alle vier de wielen.
Onder druk van de marketingafdeling is er ondertussen wat water in de wijn (of het bier?) gedaan daar in de Beieren. De constructeur had namelijk al met de Mini de nodige ervaring op zak om een degelijke voortrekker te kunnen produceren met een rijgedrag die naam waardig. Het hek was trouwens al van de dam met de 2 Reeks Active Tourer, die zijn vuurproef trouwens uitstekend doorstond. Goed, dit type wagen mist de oergenen van een echte BMW, maar de rijdynamiek steekt nog steeds ver boven de middelmaat uit.
Een kleine X3 of X5
Dus kon voor de ontwikkeling van de nieuwe X1 lustig op dat stramien verder gebouwd worden. Terwijl de vorige generatie nog op een verhoogde break leek, evolueerde het model nu tot een volwaardige en fraaie SUV of crossover, die duidelijk verwantschap vertoont met zijn grotere broers X3 en X5.
De keuze voor de architectuur met voor- of vierwielaandrijving heeft natuurlijk duidelijke voordelen voor de packaging. Want ondanks het feit dat de X1 iets korter (en tegelijk breder en hoger) werd, biedt hij toch beduidend meer zit- en bagageruimte en gaat de moduleerbaarheid van het interieur er weer op vooruit. Zo is de achterbank over een afstand van 13 cm verschuifbaar en kan het laadvolume oplopen tot 1.550 liter. Daarmee is de BMW X1 meteen ook een handige gezinswagen.
Het gedistingeerde voorkomen van de X1 wordt ook doorgetrokken in het interieur waar een premium-gevoel duidelijk aanwezig. Naar wens wordt deze kleine SUV op en top aangekleed met hoogwaardig leder en uitgedost met snufjes zoals een head-up display of een uitgebreid multi-mediasysteem inclusief internet.
Downsizing
Een compacte SUV doet het tegenwoordig met compacte motoren. Ook op dit terrein blijft de BMW X1 niet achter met twee nieuwe driecilinders in de 18i en 16d die de voorwielen aandrijven. Verder bestaat het aanbod uit de bekende 2 liter-viercilinderturbo’s op benzine of diesel: 20i (192pk) en 25i (231 pk), en 18d (150 pk), 20d (190 pk) en 25d (231 pk). De krachtigste varianten krijgen meteen de intelligente xDrive vierwielaandrijving aangemeten.
Strak door de bocht
Die versies mochten we al eens aan de tand voelen en het eerste contact overtrof zeker de verwachtingen. De xDrive loodst in de X1 het vermogen voornamelijk naar de voortrein en dat wekt toch enige twijfels op voor de rijdynamiek. Wel in de praktijk blijkt dit concept zeer degelijk uitgewerkt en rijdt de X1 zeer neutraal, tot zelfs eerder sportief, waardoor het rijplezier verzekerd blijft. Eens te meer bewijst BMW zijn reputatie op vlak chassis en aandrijving, want zo’n hoogpoter strak door de bocht loodsen is nu eenmaal geen eenvoudige opdracht.
X staat natuurlijk ook voor offroad, ook al is deze BMW uiteraard geen echte modderploeteraar en zullen weinige eigenaars er aan denken ook maar één wiel van hun glimmende SUV in de modder te zetten. De capaciteiten zijn er echter wel aanwezig, zoals we op een offroad-parcous over spectaculaire hindernissen aan de lijve mochten ondervinden.
Niets dan hoera-geroep dus voor deze nieuwe BMW X1? In zekere zin wel. Tenminste als je over een goedgevulde beurs beschikt, want de X1 is zoals verwacht geen koopje met een aanvangsprijs van 32.200 euro voor de sDrive 18d met voorwielaandrijving. Voor de topuitvoering – xDrive 25i – loopt de rekening zelfs op tot 45.700 euro, zonder opties…