De X5 was weliswaar niet de eerste SUV in zijn segment, maar wel de best sturende. De X3 boorde voor het eerst het segment van premium midsize SUV's aan en wist Audi en Mercedes jarenlang het nakijken te geven. En wat te denken van de X6. Die behoeft geen enkele toelichting. En nu is er de X1. De jongste telg binnen de X-familie creëert wederom een nieuw segment; dat van de premium crossover. En we kunnen er wel omheen draaien, maar ook hier heeft BMW meteen de lat erg hoog gelegd.
Crossover Zelf neigen we er snel naar om de X1 als een (kleine) SUV te omschrijven, maar daar denkt men bij BMW anders over. De auto heeft een officiële typegoedkeuring gekregen als stationwagon en daarmee is de zakelijke rijder zeer verheugd. SUV's worden gezien als grote vervuilende modderkruipers die gereden worden door mensen die het niet zo goed voorhebben met hun medemens. En juist dat imago, dat compleet ongerijmd is, heeft ervoor gezorgd dat veel leaserijders van hun baas geen SUV (meer) mogen rijden. Maatschappelijk verantwoord ondernemen staat immers anno 2009 hoog in het vaandel. En dus heeft BMW de X1 als stationwagon kunnen goedkeuren. Het gevolg? De auto is nu ineens zakelijk verantwoord te rijden. Of zoals BMW het zelf zegt: zakelijk verantwoord op avontuur.
Allroad Als we eerlijk zijn is de X1 ook geen echte SUV. De X1 is namelijk een auto die de betiteling crossover alle eer aan doet. Op de foto's mag je dan het gevoel krijgen met een SUV te maken te hebben, wie eenmaal oog in oog staat met de X1 concludeert wel anders. In eerste instantie oogt 'ie in werkelijkheid veel kleiner dan de foto's doen vermoeden. De maatvoeringen staven dit. In vergelijking met de 3-serie Touring is de X1 73 mm korter, 19 mm smaller en 127 mm hoger. Anders vertaald: als er een Sportback-model van de 1-serie zou zijn dan is de X1 de Allroad-versie daarvan.
Moderne chromosomen De vorige alinea wil niet zeggen dat de designers in München zich er gemakkelijk vanaf hebben gemaakt. De X1 heeft een eigen identiteit. Hij oogt jong, een tikkeltje speels en tegelijk stoer en avontuurlijk. Bovendien loopt hij geheel in de pas met de 7-serie en 5-serie GT die beiden BMW's nieuwe design-DNA toebedeeld hebben gekregen. En of je van vormgeving houdt of niet, BMW laat wel weer zien lef te hebben en vooruitstrevend te zijn. Wij zijn er in ieder geval van gecharmeerd.
Interieur Clean, zakelijk en zeer overzichtelijk. Ook het binnenste van de X1 straalt in alles BMW uit. Geen overbodige fratsen of een teveel aan knoppen. De voornaamste bedieningselementen zijn opgenomen op het dashboard en het stuurwiel en de rest wordt via iDrive bediend. Had de ganse wereld nog kritiek op de eerste generatie van dit systeem, deze nieuwe werkt fantastisch. Grafisch ziet het er uitstekend uit, het is overzichtelijk en werkt intuïtief. Eigenlijk hebben we maar één opmerking over het interieur en dat is het materiaalgebruik. Het onderste deel van het dashboard, de portiervakken in de deuren en het kunststof op de middentunnel is niet van de kwaliteit die we van BMW gewend zijn.
Binnenruimte Aangezien de X1 smaller en korter dan de 3-serie Touring is zou je vermoeden dat dit de binnenruimte nadelig beïnvloedt. Dat is maar ten dele waar. Vooral dankzij de hoogte heb je zowel voor- als achterin meer dan voldoende hoofdruimte en ook de andere ledematen hebben voorin geen klagen. Op de achterbank is het wel enigszins inschikken met de benen. Als je een wat langere bestuurder hebt kun je als volwassene daar niet ruim achter zitten. Kinderen hebben echter geen enkel klagen. De kofferruimte is met 420 liter en een mooie hoekige vormgeving prettig ruim. Wie de achterbank neerklapt (in drie delen mogelijk) creëert een maximale laadruimte van 1.350 liter. Meer dan voldoende.
Waargemaakte vermoedens Wie BMW noemt verwacht het meteen: met de rij-eigenschappen zal het wel dik in orde zijn. Aannemingen die niets te veel zeggen, want ook deze X1 maakt rijden geweldig. Het gevoel begint al zodra je plaatsneemt in de prettige stoelen en het dikke en kleine stuurwiel vastpakt. En na de eerste meters komt het vertrouwde BMW-gevoel al naar boven. Hoe groot of klein, hoog of laag, sportief of ruim een BMW ook is, ze weten als geen ander een rijbeleving neer te zetten. De X1 stuurt lekker zwaar en direct waardoor je elke bocht kunt aansnijden zoals jij dat wenst. En het onderstel biedt als altijd een fantastische mix tussen comfort en sportiviteit. Je merkt bij de X1 weliswaar dat 'ie iets hoger is dan bijvoorbeeld een 3-serie, maar de rij-eigenschappen zijn simpelweg top.
Zakelijk interessant Het motorenpallet van de X1 biedt zeker voor het zakelijke segment ruim de keus. Het gamma start met de sDrive18d en xDrive18d (beiden 143 pk). Daarbij hebben de sDrive-modellen de beschikking over enkel achterwielaandrijving terwijl de xDrive-modellen hun krachten verdelen over de voor- en achterwielen. De reeks loopt vervolgens via de sDrive20d en xDrive20d (177 pk) op naar de xDrive23d (204 pk). Op benzinegebied is er de keuze uit de sDrive18i (150 pk) en de xDrive28i (258 pk). Voor onze test hebben we gekozen voor de xDrive20d. In het door ons gereden model is de 2.0 liter viercilinder dieselmotor met 177 pk en 350 Nm gekoppeld aan een soepel en nagenoeg onmerkbaar schakelde automaat. Dankzij de perfect afstemming van de motor en de automaat is er bij alle toerentallen voldoende koppel voor handen om snel en gemakkelijk te accelereren. Bovendien kenmerkt de motor zich door een soepele loop en maakt dat er samen met de goede geluidsisolatie van het interieur voor dat de X1 een stille reisgenoot is. Het verbruik van 6,2 l/100 km dat BMW opgeeft hebben we niet gehaald, maar rond de zeven liter per honderd kilometer is eenvoudig te realiseren. Dat is nog altijd ruim 1 op 14, keurige prestatie voor een auto van 1.575 kg.
Conclusie Een inzichtelijke lezer had aan de eerste vier woorden van deze rij-impressie al voldoende: BMW flikt het weer. Met de X1 hebben ze in Beieren opnieuw laten zien ver vooruit te denken en een auto neer te zetten die onderscheidend is, fantastisch in elkaar zit en bovenal geweldig rijdt. Daar komt nog bij dat de X1 leverbaar is met een breed gamma aan motoren en een optielijst die nagenoeg eindeloos is. Daar kleeft wel meteen ook een nadeel aan: het door ons gereden model kost € 57.732,-. Neem je genoegen met uitsluitend achterwielaandrijving en 150 pk dan is er de sDrive18i. En dat instapmodel is er vanaf € 34.950,-.