Dat M-Sportpakket omvat onder meer een sportophanging, hippere aluvelgen (standaard 17-duims, 18 is bijbetalen), en spoilers en wielkastverbreders rondom. Prijs: 3.560 euro alstublieft. Of hoe een beetje schoonheid veel doet lijden bij BMW. Hiermee vergeleken is het dik gepolsterde M-stuur met schakkelpaddles een koopje, én een stevige aanrader als je graag sportief stuurt en schakelt: 125 euro en dus ook apart verkrijgbaar.
SUV of niet?
Voor de eerste keer in een X1 stappen kan een vreemde ervaring zijn. Hij ziet er wel uit als een SUV, maar zijn zitpositie is eerder die van een gewone gezinswagen – maar dan een ietsje hoger: 12,3 centimeter om precies te zijn. Logisch ook, want zoals bekend is hij afgeleid van de 3-serie Touring. De sportzetels in stof-alcantara van het M-Sportpakket bieden een zeer goede zijdelingse ondersteuning, zonder dat je lichaam wordt dichtgeknepen. De M-sportophanging houdt de X1 steviger in de greep bij laterale lastenwissels, tijdens het stevigere bochtenwerk dus. Wel reageert hij hierdoor wat droogjes op onverwachte hobbels in het wegdek.
Perfecte sound track
In tegenstelling tot de X3 xDrive28i is deze X1 xDrive28i wel al gedownsized. Met onder de kap vier cilinders dus in plaats van zes. Dankzij het gebruik van een twin-scroll turbocharger weet BMW een vermogen van 245 pk en een koppel van 350 kW te puren uit het 2.0 benzineblok. Een serieuze krachttoer, maar we zijn vooral onder de indruk van het feit dat deze power zeer lineair en over een zeer breed toerentalbereik beschikbaar is. Nooit zit je om koppel verlegen en al vanaf 1.500 toeren klimt deze 28i gretig in de toeren om met het gas op de plank door te razen tot 6.800 opm. En dan die sound track waarop de uitlaatlijn je trakteert... Past gewoon perfect met zijn Freude am Fahren!
Zuinige automaat
Met een spurt van 0 tot 100 km/u in 6,5 seconden doet de versie met Steptronic-automaat (2.140 euro) er 0,4 seconden langer over dan zijn handgeschakelde broer. Maar in het dagelijkse gebruik is deze automaat met 8 versnellingen echt wel top. Als de rijstijl het enigszins toelaat, schakelt hij zeer vroeg (laag in de toeren) op en hierdoor houdt hij het benzineverbruik mooi binnen de perken. BMW geeft een gemiddeld verbruik van 7,9 liter op en een CO2-uitstoot van 183 g/km en dat is zeer realistisch. Ons verbruik schommelde van 7 liter tijdens rustige ritjes tot 10 liter met het mes tussen de tanden. Lelijk hok of niet, daarmee weet deze X1 xDrive 28i zuinigheid en prestaties zeer goed met elkaar te verzoenen. Hij start bij 42.000 euro.
Klik hier voor alle nieuws over het merk BMW
Klik hier en zoek uw occasie BMW X1 tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van BMW X1, en een selectie van tweedehandse BMW’s.