De X3 groeit, letterlijk zelfs. Met een lengte van 4,65 meter is hij 8 cm langer dan de vorige X3. Ook in de breedte zijn er enkele centimeters bij gekomen. Maar het is vooral in uitstraling dat hij groeit. De X3 is volwassen geworden. Het doel? BMW wil de klanten terugwinnen die de huidige X5 te groot vinden. Met een compact SUV-segment in volle bloei, is dat niet eens een zware gok te noemen.
Geen ruimtewonder
Hoewel er plaats is voor vier passagiers, kan je de in Spartanburg (VS) gebouwde X3 nauwelijks als ruimtewonder bestempelen. Vooral achterin is er maar net genoeg plaats. Vooraan gaat veel ruimte verloren door het enorme dashboard en de omvangrijke middenconsole. Het comfort van de stoelen compenseert enigszins.
Het interieur kreeg een hele kwaliteitsupdate, wat geen overbodige luxe is. Origineel is het niet, maar hij straalt nu wel weer BMW uit aan de binnenkant. Je kan ook extra’s als de Head Up Display (HUD) laten plaatsen, of een parkeerassistent met camerahulp op de vier hoeken Op het eerste gezicht is alles piekfijn afgewerkt, maar met een strenge tweede blik ontwaar je wel enkele schoonheidsfoutjes.
Twee motoren
De koffer heeft flink wat aandacht gekregen bij de ontwikkeling. Achter de (optioneel) elektrisch bediende klep, gaat een koffer van 550 liter schuil. Met de achterbank plat, wordt dat bijna driemaal zo veel. De achterbank kan je overigens in drie aparte delen neerleggen. Heb je nog meer nodig, dan kan de X3 een aanhanger van 2,4 ton aan de elektrisch te bedienen trekhaak voortzeulen. Alleen de VW Tiguan doet met 2,5 ton beter.
Bij de lancering dit najaar staan slechts twee motoren geprogrammeerd, de xDrive20d en de xDrive35i. Of er nog motoren volgen wil BMW op dit moment niet lossen, maar in het handboekje wordt reeds een xDrive28i besproken.
xDrive20d
Voor ons is vooral de xDrive20d belangrijk. Standaard krijgt die een manuele zesbak, een achttraps automaat is een optie. Een aangename optie overigens. Gemiddeld belooft BMW 5,6 l/100 km (CO2: 149 gr/km). Met 184 pk heeft de 2.0 diesel weinig werk met de 1,8 ton zware X3. Met 380 Nm bij 1.750 opm hoef je hem niet steeds in de toeren te jagen om aardig vooruit te gaan.
Meer power vind je bij 3.0 zescilinder turbo benzine. Die beschikt over 306 pk en 400 Nm, voldoende om aan 100 te staan in 5,7 seconden. BMW geeft 8,8 l/100 km op (CO2: 204 gr/km), in de praktijk is 10 liter al een goed cijfer.
Meer comfort
De vorige X3 was bepaald hard voor zijn inzittenden, een houding die met het nieuwe model tot het verleden behoort. Hij is beduidend comfortabeler, ook op slechte wegen. xDrive vierwielaandrijving is de enige aandrijfoptie, van een goedkopere tweewielaandrijver wil men in München voorlopig niet horen. De 4WD verloopt via een elektrisch gestuurde lamellenkoppeling, die 40% van het motorkoppel naar de vooras stuurt.
Offroad is niet zijn sterke punt. De enige 4x4
De nieuwe X3 xDrive20d kost 40.600 euro, de xDrive35i kost 54.600 euro. Daarmee blijft BMW vlakbij Audi’s Q5, en iets onder de Mercedes GLK. De verschillen blijven klein. De xDrive20d zal ook beschikbaar zijn met 163 pk, wat minder BIV betekent.