In het kort
De nieuwe X3 is zo sterk gegroeid dat hij nu 20 centimeter langer is dan de eerste van zijn naam. Over deze verbeterde basis heeft BMW een geheel nieuwe designtaal gedrapeerd die kiest voor gladde oppervlakken.
De nieuwe X3 is zo sterk gegroeid dat hij nu 20 centimeter langer is dan de eerste van zijn naam. Over deze verbeterde basis heeft BMW een geheel nieuwe designtaal gedrapeerd die kiest voor gladde oppervlakken.
Elk merk maakt zich er schuldig aan: een nieuw model moet telkens groter zijn dan zijn voorganger. Voor de nieuwe BMW X3 is dat dus niet anders. Sterker nog, zijn nieuwe generatie is zo sterk gegroeid dat hij nu nog maar een paar centimeter verwijderd is van de X5…
Met 4,75 meter is de nieuwe X3 47 millimeter langer dan zijn voorganger, maar hij is vooral zo'n 20 centimeter langer dan de allereerste X3. Sindsdien is er dan ook veel veranderd. Het nieuwste model uit München belichaamt deze verandering met een vloeiend design. Natuurlijk is de (te?) grote grille er nog steeds, maar hier heeft hij ongebruikelijke diagonale lamellen gekregen. Het moet gezegd: mooi of niet, het is minder schokkend dan de grote mond van de 7 Reeks…
Voor de rest zijn er slanke LED-lampen met een kommavormig visueel signatuur, verzonken deurgrepen en een achterbumper die volledig in het koetswerk is geïntegreerd. BMW lijkt te hebben gewerkt aan de gladheid van de vormen. Tot slot is er op de achterklep geen lichtstrip zoals bij de concurrentie, maar zijn er twee T-vormige LED-lampen. Simpel, maar het werkt.
Terwijl het exterieur draait om eenvoud en gladheid brengt het interieur de X3 naar een andere dimensie, vooral met zijn lichtgevende accenten. Het Curved Display, nu typerend voor het merk, is natuurlijk weer van de partij. Dat bestaat opnieuw uit een 12,3-inch scherm voor het instrumentenpaneel en een 14,9-inch touchscreen voor het infotainmentsysteem. Dat infotainmentsysteem draait op de nieuwste OS 9-software, wat de gebruiksvriendelijkheid ten goede moet komen. Het is echter jammer dat BMW zichzelf heeft verloren in de 'alles op het scherm'-trend. Wat was er mis met een paar knoppen, BMW?
Met deze groei is ook de binnenruimte toegenomen. De beenruimte achterin is meer dan voldoende dankzij een 11 millimeter grotere wielbasis, terwijl de bagageruimte nu 570 liter biedt. Dat is 20 liter meer dan voorheen, al moet je het in de oplaadbare hybridemodellen stellen met slechts 460 liter.
Want inderdaad: de X3 is natuurlijk nog steeds verkrijgbaar als plug-in hybride. In feite zijn zelfs alle X3's hybrides, of ze nu mild- of plug-inhybride zijn. Degenen die fan waren van de iX3 – juist, die was er ook nog – zullen moeten wachten op de volgende Neue Klasse SUV, want er komt geen elektrische X3 meer.
Voor bedrijven is de X3 30e daarom het meest interessant. Deze combineert een 2.0-liter viercilindermotor met een 208 pk sterke elektromotor die in de automatische versnellingsbak is ondergebracht. Het resultaat is 299 pk en 450 Nm koppel. De grote 19,7 kWh batterij zorgt voor een elektrische actieradius tot 90 kilometer (WLTP). Voor de rest omvat het gamma nog steeds een 197 pk sterke 2.0-liter benzine en zelfs een 208 pk sterke 2.0-liter diesel. Tot slot culmineert het gamma in de X3 M50, die wordt aangedreven door een 3.0-liter zescilinder-in-lijnmotor die 398 pk produceert. Net als alle andere X3's is die uitgerust met vierwielaandrijving en een automatische versnellingsbak met acht versnellingen (ZF).
Gezien het vermogen onder de motorkap belooft de X3 M50 sportieve prestaties (0-100 km/u in 4,6 seconden). Ondanks zijn gewicht van meer dan 2 ton stelt de nieuwkomer niet teleur. Zoals het een echte BMW betaamt, maakt hij zelfs indruk met zijn wendbaarheid.
Hoewel deze versie niet de meest populaire is, is het vermeldenswaardig dat hij tijdens onze korte test een gemiddelde van 8,4 liter/100 km haalde. Niet slecht voor een groot, krachtig beest. De meer gangbare versies worden echter niet overtroffen en hebben nog steeds een homogeen chassis en krachtige motoren.
De BMW X3 is altijd één van de meest dynamische in zijn soort geweest, maar niet de meest betaalbare. De nieuwste generatie zet die trend verder met 56.900 euro voor het instapmodel met benzinemotor. De oplaadbare hybride vraagt een aanzienlijke meerprijs, met een vanafprijs van 68.650 euro. Het uitrustingspakket helpt echter om de aanslag op je portemonnee te verzachten.
Zin in de meest luxueuze versie? De X3 M50 begint bij 82.250 euro, maar met een paar opties erbij doorbreek je al snel de grens van 100.000 euro…
De nieuwe X3 lijkt zijn voorgangers in elk opzicht te verbeteren. Hij drapeert een vloeiend design over een groter, leefbaarder en moderner onderstel. Met zijn moderne aandrijflijnen en goede elektrische actieradius kun je je afvragen of zijn grootste concurrent niet... de X5 is!
Technische gegevens BMW X3 30e (2024)