Net als rond deze tijd van het jaar de bladeren vallen en in de winter beren aan een winterslaap toe zijn, is ook de autowereld op gezette tijden aan vernieuwing toe. Dat is bijvoorbeeld het geval voor de BMW X3. Na een carrière van vier jaar is de succesvolle Beierse SUV toe aan verbeterde looks en een geüpdatet interieur. Wel houdt hij nog steeds vast aan zijn beleid rond verschillende aandrijflijnen.
X over de hele lijn
De laatste jaren lijkt BMW een duidelijke designrichting te zijn ingeslagen, en elk model moet in de pas lopen. De richting hoeven we je niet uit te leggen: die draait vooral rond een groot radiatorrooster. De 5 Reeks zag zijn typische ‘nieren’ groter worden bij zijn facelift, en dat is bij deze geüpdatete X3 niet anders. De inzetstukken van dat radiatorrooster zijn daarnaast voortaan afhankelijk van het model.
Dat gezegd zijnde gaan de evoluties nog iets verder. De voorkant krijgt bijvoorbeeld standaard fijnere ledkoplampen. Daarnaast zijn er nog heel wat beschermingsonderdelen in aluminium of plastic: de X-Line-uitvoering van weleer zet voortaan in het hele gamma de toon.
Familiegeschiedenis
De updates beperken zich niet tot enkele ingrepen aan de buitenkant. Het interieur heeft eveneens recht op heel wat nieuwe elementen. De meest opmerkelijke hebben betrekking op het infotainment. Zo zie je in de eerste plaats een 10,25 duim groot scherm op het dashboard. Optioneel neemt die grootte zelfs toe tot 12,3 duim. Het touchscreen bedient de meest recente generatie van het iDrive-systeem van BMW – op de gloednieuwe generatie na die op dit moment alleen is voorbehouden voor de elektrische iX en i4.
Op de middenconsole zijn de bedieningselementen dan weer overgenomen van de 1 Reeks, 2, 3 en 4 Reeks. Ook de bediening voor de klimaatregeling – gelukkig nog met fysieke knoppen – op het dashboard wordt uit die modellen overgeheveld. De vernieuwde X3 sluit op die manier aan bij de rest van de BMW-familie. Een geslaagde evolutie dus.
Iets van alles
Omdat het om een facelift gaat, hoef je onder de motorkap geen revolutie te verwachten. De X3 volgt wel nog steeds zijn beleid van meerdere aandrijfvormen. Op dit moment is het de enige auto van het Beierse merk die als diesel, benzine, plug-inhybride en elektrische versie te krijgen is. Die laatste, de iX3, onderscheidt zich nog steeds door zijn specifieke koetswerkaccenten en uiteraard zijn 286 pk sterke elektromotor en rijbereik van 460 kilometer (WLTP).
De andere klassieke aandrijvingen evolueren wel doordat de milde hybride ondersteuning op 48 volt nu naar alle motoren wordt doorgetrokken. Dat systeem biedt weliswaar geen volwaardige elektrische ondersteuning, maar recupereert energie bij het uitbollen en afremmen, en ondersteunt bij het vertrekken. Alle motoren op de instapversie na krijgen tot slot xDrive-vierwielaandrijving en een achttrapsautomaat.
De goeie oude tijd
Hoewel elektrische auto’s en plug-inhybrides nog maar een beperkt deel van de markt uitmaken, lijkt het alsof we er al jaren over praten. Stel je dus onze verbazing voor toen we de startknop van ons testmodel induwden en er een zes-in-lijn-dieselmotor aansprong. Hoewel die technologie ietwat achterhaald klinkt, konden we de romige dieselmotor wel smaken.
Temeer omdat de Beierse zescilinder bulkt van karakter: hij is sterk in lage toeren en heeft in hoge toeren misschien wel het beste van zichzelf al gegeven, maar schrikt niet terug van een sportieve rijstijl. Dat gaat de X3 goed af: dat blijft nog steeds een van de meest dynamische SUV’s in zijn segment. Maar vandaag wordt stilte steeds meer naar waarde geschat, en dan valt de rauwe klank van een diesel wel op. Bij een zescilinder gaat het nog, minder bij een viercilinder...
Prijzen
De prijs van deze vernieuwde X3 begint bij 49.149,99 euro voor de sDrive18d. De versie die wij reden met zescilinder diesel, de xDrive30d, kost je wel al meteen 61.500 euro. De update zorgt wel voor een uitgebreidere standaarduitrusting, met onder meer ledkoplampen, sportzetels en klimaatregeling met drie zones.
Conclusie
Met enkele lichte ingrepen is de BMW X3 weer helemaal mee met zijn tijd en loopt hij weer in de pas van de rest van het Beierse gamma. Hij kan uitpakken met verschillende aandrijvingen, technologie en een onberispelijke afwerking, maar ook met een dynamisch chassis. De looks moet je zelf maar beoordelen...