Bij BMW is het momenteel zaak om elk denkbaar gat in het gamma gevuld te krijgen. Tot voor kort bestond het SUV-pallet uit X1, X3, X5 en X6. We weten dat er een X7 in de stijgers staat, dat er een X2 op komst is om onder de X3 plaats te nemen na de zomer. En hier is dus de X4.
Logica
Wanneer we de verkoopcijfers en het aandeel in de winst bekijken, dan is de komst van een X4 de logica zelve. De X6 deed de verkoop van de X5 - waar hij het onderstel mee deelt - met de helft. BMW verkoopt 14% meer X3’s dan X1’s, ook al is die goedkoper. Dus er is duidelijk nog wat ruimte om een duurdere X3 te presenteren.
Ruimte
Wie al eens in een BMW X3 reed, zal zich snel thuis voelen wanneer hij in de X4 stapt. Maar de positie achter het stuur is wel licht gewijzigd. In de X4 zit je twee centimeter lager, om het coupégevoel wat te versterken ongetwijfeld. Achteraan valt er minder plezier te beleven. De achterbank is te plat en te nipt berekend voor grote mensen, al valt de hoofdruimte nog net mee. Wie zijn voeten onder de stoelen voor zich wil schuiven, kan maar beter platte schoenen aan hebben en geen bottines. Voor langere ritten met volwassenen is het aan te raden het aantal passagiers te beperken tot twee.
Over de koffer ga je ons niet horen klagen. Die verliest weinig ten opzichte van de X3. Het volume gaat van 500 liter (550 in de X3) tot 1.400 liter (X3: 1.600) met neergevouwen achterbank.
Zescilinder
We konden al aan de slag met de BMW X4 xDrive 35i. Ja natuurlijk, met een zescilinder biturbo met 306 pk onder je kont valt er over plezier niet te redetwisten. Vooral wanneer de uitstekende achttrapsautomaat in de sportstand gaat. Dan beslist de vierwielaandrijving hoeveel vermogen elk wiel krijgt toebedeeld. Achteraan beschikt hij over een sperdifferentieel.
De cijfers spreken voor zich: 250 km/u top en 0 tot 100 in 5,5 seconden. De topdiesel haalt ‚slechts’ 247 km/u maar is drietienden vlugger aan 100. BMW geeft hem bovendien nog eens op met een gemiddeld verbruik van 6,0 l/100 km, waar de benzine 8,3 nodig heeft. In de best mogelijke omstandigheden. De benzine is dan wel weer stiller en zachter in het gebruik, terwijl je nauwelijks voelt dat hij de steun moet inroepen van een turbo. Hij klimt bovendien vlotter in de toeren.
Hij mag er dan wel sexy en atletisch uitzien, met 1.800 kilogram zet de BMW X4 wel een aardig gewicht op de weegschaal en dat vertaalt zich ook in het rijgedrag. De vierwielaandrijving, de krachtige motor en de uitstekend afgestelde ophanging houden hem wel overeind op dynamisch vlak, maar niet zonder moeite.
Prijs
De basis van het X4-gamma wordt gevormd door de xDrive 20i en de xDrive 20d. Beide beginnen aan 47.200 euro. Jammer genoeg is er geen spoor terug te vinden van goedkopere sDrive (tweewielaandrijving) versies met de 18d.
Ons testmodel, de xDrive 35i, komt uit op 61.000 euro, nog voor je aan de opties begint. Dat is zo’n 4.000 euro meer dan een gelijkaardige X3. Biedt de coupélijn zoveel meerwaarde? Twijfelachtig. De X4 krijgt standaard wel enkele extra items zoals xenon-licht, led-mistlichten en de Sport-automaat met launch control en het sperdifferentieel. Bij de X3 zijn dat allemaal opties.