Net als zijn bijna-tweelingbroer, de X6, die we niet zo lang geleden testten, krijgt de grote X5 van BMW de specifieke M-behandeling. Die houdt heel wat meer in dan een gewone software-update voor de motor die het vermogen boost. Deze versie pakt de zaken ernstiger aan.
Onderscheid moet er zijn
Voor we de technologische details bekijken en je tegelijk wakker proberen te houden, gaan we eerst naar het design. BMW wil uiteraard dat deze versie opvalt tussen de andere. Dat doet hij met nieuwe bumpers met grote luchtinlaten en een diffusor. Zelfs het beruchte niervormige radiatorrooster is specifiek voor de M-versie, met zijn dubbele verticale spijlen. Ook de achteruitkijkspiegels hebben een dubbele steun, zoals gewoonlijk bij BMW M. Interessant, toch? Niet?
Over naar de kern van de zaak dan maar. Onder dit specifieke koetswerk van de X5 M zit een M-variant van de xDrive-vierwielaandrijving. Die is gekoppeld aan een actief differentieel op de achteras. Een uitlaat met vier uitlaatpijpen is uiteraard ook op de afspraak. Grote composietremmen op de vier hoeken moeten dit beest tot stilstand brengen.
Slapende reus
Het echte beest slaapt echter onder de motorkap. Het gaat om dezelfde 4,4 liter grote V8 biturbo uit de M5. Die produceert 600 pk en 750 Nm, maar niet altijd. Kies je immers voor de M Competition, die we hier aan de tand voelen, dan stijgt het vermogen immers naar 625 pk. Het koppel blijft ongewijzigd. Alles gaat naar de vier wielen via een achttrapsautomaat van bij ZF.
Concreet stuwt dit monster de 2,3 ton zware X5 naar 100 km/u in amper... 3,8 seconden. De Competition-versie profiteert ook van een hogere topsnelheid: 290 km/u. Met andere woorden: het gaat vooruit.
M alom
In het interieur onderscheidt deze X5 M Competition zich uiteraard ook van de ‘gewone’ versies. Naast M-logo's op de zetels, het stuur, de tellers, de keuzehendel voor de versnellingsbak, (…) en de deurdrempels, krijgt de BMW ook specifieke sportzetels voor betere ondersteuning in de bochten. De exclusieve M-keuzehendel voor de versnellingsbak prijkt fier op de middenconsole en is omgeven door koolstofvezel. Een digitaal M-instrumentenpaneel maakt het plaatje af.
In de eerste plaats sportief
Behalve met een agressief uiterlijk en de sportieve elementen onderscheidt deze BMW X5 M Competition zich eigenlijk nog het meest van de rest van het gamma op bochtige wegen. In elke bocht lijkt de grote SUV meer te willen. Zijn nogal stijve ophanging houdt het koetswerk op een ongeziene manier onder controle voor SUV’s zonder actieve antirolstangen. Eens uit de bocht is een dot gas voldoende om dit beest met de neus in de lucht weer vooruit te stuwen.
De grip is van hetzelfde niveau. Deze meer dan 2 ton zware mastodont lijkt onverstoorbaar. Tenminste: tot je de M-modus inschakelt en de stabiliteitscontrole uitschakelt. Dan zet het beest zijn vierwielaandrijving aan het werk en komt de achtertrein meespelen. Geweldig!
Maar niet alles is zo rooskleurig. Zoals we tijdens onze test met de X6 M vaststelden, blijft de ophanging aan de harde kant. Toch is deze X5 M Competition iets comfortabeler en dus aangenamer dan de coupéversie.
Conclusie
Deze X5 M Competition laat een diepe indruk na met zijn indrukwekkende dynamische prestaties. Ondanks zijn enorme gewicht kan hij zowel scherpe rondetijden neerzetten als amusant en gecontroleerd schuiven. Is die rijervaring meer dan 145.000 euro waard? Niet bepaald, maar exclusiviteit kost nu eenmaal geld.