De nieuwe BMW is meteen herkenbaar als een X5. Gezien die nog steeds vlot verkoopt, mag er blijkbaar vooral niet gechoqueerd worden en moet een zachte overgang naar de nieuwe stijl ingemasseerd worden. Er zijn dus wel enkele trekken – vooral in de lichtblokken vooraan – die aan de nieuwe 4-serie doen denken, maar bovenal is hij vooral een vertrouwde X5.
Geen waw-gevoel
Stap binnen en het waw-gevoel blijft van deze keer achterwege. Er is weliswaar veel veranderd, maar er is niets dat we nog niet in andere BMW-modellen hebben ontdekt. De kwaliteit blijft wel op niveau. Het iDrive-systeem laat zich over het algemeen makkelijk bedienen. Wie wil kan via een internetverbinding over de actueelste verkeersinfo op de gekozen route beschikken, of nummers beluisteren uit een databestand van 12 miljoen titels.
Centraal in de middenconsole vinden we een nieuwe, groene knop. Dat brengt de functie van vele hulp- en beveiligingssystemen naar het centrale scherm waarbij je kan kiezen wat je aan wil en wat uit mag. Zo zijn er een rijvakassistent, een waarschuwingssensor met noodremfunctie bij een dreigende botsing, radargestuurde cruise control, een file-automaat die zelfstandig kan rijden tot 40 km/u, nachtzicht, head-up display, 360 graden camerazicht en nog andere opties. Want ja, heel wat is bij te betalen natuurlijk.
Meer ruimte
Deze X5 neemt het platform van zijn voorganger over. Zowel vooraan als achteraan beschik je over alle plaats die je maar kan wensen. Standaard slikt de koffer 650 liter, maar met de achterbank plat groeit dat aan tot 1.870 liter. Dat is 120 liter meer dan de vorige X5. De kofferklep bestaat nog steeds uit twee delen, waarvan het bovenste deel standaard elektrisch bediend wordt.
Viercilinder diesel
Ja, een V8 benzine 50i, dat is wel eens leuk. Maar laat ons eerlijk blijven: bij ons zal het vooral om de 30d draaien. Die puurt 258 pk en 560 Nm uit zijn zescilinder. Met zijn sprint van 6,9 seconden en zijn top van 230 km/u is hij verre van traag. Hij klinkt bovendien aangenaam en bleef bij de test met een gemiddeld verbruik van 7,4 l/100 km nog aardig in de buurt van de beloofde 6,2 l/100 km… de helft van wat de 50i verbruikt.
Maar er komt dus ook een BMW X5 sDrive 25d met een viercilinder met 218 pk en – dankzij de achterwielaandrijving – een officieel gemiddeld verbruik van 5,6 l/100 km. We voorspellen hem een voorspoedige carrière in onze contreien. Ook een 40d, een 50d en een 35i steken nog in de planning.
Zudem ist selbst der Diesel mit angenehmer Laufkultur gesegnet und kann dank seines hohen Drehmoments und der vielen Gangstufen der Automatik bei ruhiger Fahrweise mit sehr niedrigen Umdrehungen gefahren werden. Entsprechend blieb der Verbrauch mit 7,4 Liter nur knapp einen Liter überm Normwert von 6,2 Liter. Im Vergleich zum 50i, der vor allem in den USA Karriere machen wird, provoziert der 30d nur halb so hohe Spritkosten.
Ook in het veld
Met vierwielaandrijving vertoont de X5 nog steeds slechts een gematigd talent voor het veldwerk. De elektronica maakt dat hij zich overal wel een weg doorheen baant, maar niet met het gemak van een Land Rover, zoveel is duidelijk. Wel is hij ontzettend in zijn element op lange verplaatsingen op asfalt. Zijn comfort is werkelijk bewonderingswaardig. Je kan er ook behoorlijk een bocht mee nemen.
Je moet rekenen op meer dan 60.000 euro voor een X5 30d, nog voor je aan de optielijst begint. Een stevige prijs, maar niets waar we van opschrikken. De prijs van de 25d is ons nog onbekend.
Klik hier voor alle nieuws over het merk BMW
Klik hier en zoek uw occasie BMW X5 III tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van BMW X5 III, en een selectie van tweedehandse BMW’s.