In het kort
BMW installeert zijn nieuwste technologie in de X5 facelift en maakt met een rist zes- en achtcilinders duidelijk dat het mikt op gegoede klanten. De nieuwe xDrive50e plug-in schopt het zelfs tot 490 pk!
BMW installeert zijn nieuwste technologie in de X5 facelift en maakt met een rist zes- en achtcilinders duidelijk dat het mikt op gegoede klanten. De nieuwe xDrive50e plug-in schopt het zelfs tot 490 pk!
Hoewel de X5 in Europa aan belang verliest - dankzij de focus op 100% elektrische modellen -, blijft dit een ontiegelijk belangrijke auto voor BMW wereldwijd. Het spreekt dan ook boekdelen dat deze potige knaap in de VS (en vroeger ook in Rusland) van de band rolt. Generatie vier krijgt nu een opfriskuur met een focus op digitalisatie en een familie nieuwe motoren.
Visueel moet je al twee keer kijken om te zien dat het hier over een facelift gaat. Het ziet er heel herkenbaar uit… maar toch net wat anders. De snuit oogt gestroomlijnder, met dank aan de spitsere koplampen. De grille groeit niet (hoezé) maar kan je voortaan wel krijgen met BMW’s “Iconic Glow”, led-lichten in de grille zeg maar.
Over lichten gesproken. Hoewel je achteraan dezelfde exemplaren krijgt, is het signatuur anders. De L-vorm die bekend is van andere BMW modellen wordt horizontaal gereflecteerd en creëert een X-motief in de achterlichten. Door zijn lengte van 4,9 meter blijft deze X5 ook na zijn facelift een statige verschijning.
Zo subtiel de buitenkant, zo revolutionair de binnenkant. Het is te zeggen; ben je de voorbije twee jaar in een nieuw product van BMW gekropen, dan ken je de nieuwe bouwblokken van het merk wel. We hebben het dan over die gesmaakte curved display die in één zwierige lijn een scherm van 12,3-duim en 14,9-duim groot herbergt waarop alweer de achtste generatie van BMW’s iDrive-systeem draait. Over draaien gesproken: de iDrive-knop blijft present in de X5!
De standaarduitrusting omvat voortaan een instrumentenpaneel met bekledingen in lederachtig Sensafin en een gebogen sierelement in edelhout. Het geeft de X5 een meer dan premium uitsraling. Ruimte is, zoals je verwacht bij een auto van dit kaliber, riant. Zowel voor als achteraan. De koffer van de plug-in slikt nog steeds met gemak 500 liter. De klep die in twee delen open gaat is een leuke feature op papier, in de realiteit moet je daardoor nog verder in de koffer reiken om je sporttas te pakken.
De grote nieuwigheden van de X5 facelift ga je in dit katern tegenkomen. Er is een opgefriste V8 benzine, zes-in-lijn-benzine en zes-in-lijn diesel. Alle motoren worden nu gekoppeld aan een eveneens nieuwe achttraps automaat met koppelomvormer. Voor de BMW-freaks spreken we dan over de 30d, 40i, 40d, 50e, M60i en X5 M.
De instapdiesel (30d) maakt al een gezonde 298 pk, de X5 M voert het volume op tot een hallucinante 625 pk. Al even indrukwekkend is de krachtbron onder de carrosserie van de X5 xDrive50e. Want geef toe, een plug-inhybride met 490 pk en 700 Nm koppel, dat klinkt heus niet slecht! Sprint naar de honderd met de zes-in-lijn onder elektrokracht voorin? 4,8 seconden. Elektrische range? Dankzij de batterij van 25,7 kWh tot wel 110 km. CO2-uitstoot? Amper 18 g/km.
We moeten er niet flauw over doen, nog geen half jaar geleden was dit dé über-bedrijfswagen in leasingland. Doordat het fiscale voordeel echter verschoven is naar EV’s, zal deze X5 xDrive50e een leven leiden in de schaduw. Of we daar rouwig om zijn? Dat hangt er vanaf.
Heb je een voorliefde voor statige tanks die met alle gemak en stilte het straatbeeld doorkruisen, dan is dit misschien wel de beste auto die ooit werd gemaakt. Er is iets ongelooflijk geraffineerd aan de X5. Ooit was hij een toonbeeld van sportiviteit in SUV-land, met een leeggewicht van 2.4 ton trekken we dat tegenwoordig in twijfel. Puur elektrisch geraak je in de realiteit zo’n 70 kilometer ver, waardoor je vaak onder de 2 l/100 km benzine kan blijven. Daar moet je wel het energieverbruik van 28 kWh/100 km bij op tellen, wat stevig meer is dan wat een 100% elektrische BMW iX zou verbruiken.
De vraag is ook waarom je deze X5 xDrive50e boven een iX zou verkiezen. Oké, het oog wil ook wat, maar de iX rijdt zo mogelijk nog zachter, verbruikt minder energie én kost in de basis ook minder. De X5 xDrive50e kost minimaal 95.250 euro, ons testexemplaar tikte de 117.000 euro aan. Voor dat geld heb je bij BMW een iX xDrive50 die riant in de opties steekt. Je moet dus al dagelijks met de paardentrailer op pad gaan om deze X5 nog te kunnen verantwoorden.
Elektrificatie gaat knijterhard. Want was er in 2019 nog geen elektrisch alternatief voor deze vierde generatie X5, dan denken we daar nu anders over. Na de facelift blijft dit evenwel een oase van rust, prestaties en kofferruimte, al zeker als xDrive50e.
Specificaties BMW X5 xDrive50e 2024