Zowat twintig jaar na het betreden van het SUV-segment met de X5, al spreekt BMW liever van Sport Activity Vehicles, vonden de jongens uit München het tijd om grootser te denken. Letterlijk. Want om de Mercedes GLS en Cadillac Escalade te bestoken introduceert BMW nu de X7 M50i
Bling bling
Natuurlij is die 7 in de naam niet toevallig gekozen. Ten eerst biedt de X7 standaard zeven zitplaatsen. Belangrijker is natuurlijk dat je deze X7 mag zien als het SUV-broertje van de 7 Reeks, BMW's paradepaardje. Je mag je in deze X7 dan ook verwachten aan een hoop laadruimte én vooral veel technologie en luxe.
De link met de grootste limousine van BMW is aan de buitenzijde merkbaar. Want hoewel deze X7 zich op designvlak vooral laat inspireren op de X5 zijn de gigantische nieren vooraan onmiskenbaar. Idem voor de "hockeystick" op de flanken. Tenslotte valt deze X7 vooral op door zijn dimensies. Met dik 5 meter blijf je niet onopgemerkt, in ieder geval toch niet niet in Europa.
Luxe-minibusje
Dat gezegd zijnde, de enorme voetafdruk komt de bewoonbaarheid aan de binnenkant ten goede. Dankzij de wielbasis van 3.105 mm kan deze mastodont met behoud van een kofferbak van 326 liter tot 7 passagiers vervoeren. Ga je verhuizen? Geen probleem. Met een druk op de knop in de kofferbak klappen de rijen stoelen elektrisch naar beneden. Dat geeft je 2.120 liter laadruimte.
Maar denk niet dat deze X7 vooral een werkpaard is zoals een Citroën Berlingo. Verre van! Alle stoelen, ook die op de achterste rijen, zijn standaard voorzien van leder én elektrische bediening. Kortom, deze grote SUV biedt de luxueuze ervaring van een 7 Reeks aan al zijn passagiers!
Nucleaire macht
Onder het nogal baldadige uiterlijk is deze X7 voorzien van BMW's nieuwste modulair platform (CLAR). Het onderstel wordt al gebruikt op de X5 en 7 Reeks en biedt deze geweldige avonturier alle nieuwste boordsystemen en de recente motoren van het merk uit München.
In feite testen we hier de M50i-versie, die net als zijn sportieve neef de M850i-coupé, niet door de M-afdeling is ontwikkeld, maar wel een grote 4,4-liter twin-turbo V8 met een vermogen van 530 pk en een koppel van 750 Nm onder de motorkap heeft. Met behulp van de automaat met 8 versnellingen en intelligente vierwielaandrijving vliegt deze grote 7-persoons SUV in slechts 4,7 seconden richting de grens van 100 km/u! Hallucinant.
Ceci n'est pas un SUV
Deze meest sportieve uitvoering is tevens uitgerust met een M Sport achterdifferentieel en een specifieke calibratie voor de luchtvering. Maakt dit van de X7 M50i een sportwagen? Nou, laat ons niet te ver gaan. Toch doet deze grote pachyderm het met de nodige sierlijkheid.
Terwijl hij zweet onder het remmen weten de actieve rolstangen de massa onder controle te houden en de vierwielaandrijving zorgt voor het nodige veiligheidsgevoel. Zonder deze optionele gadgets (€3.950 Executive Drive Pro pakket) zouden we het niet aandurven om een kronkelige weg aan te pakken met zo'n joekel. Toch, zelfs met die snufjes, weet deze X7 M50i nooit zijn 2.5 ton aan gewicht te herbergen.
Verdict
Met de X7 M50i duwt BMW de ruimte in het interieur, de luxe en de prestaties tot het uiterste. Toch zijn de actieve stabilisatorstaven en de besturing een integraal onderdeel van het indrukwekkende rijgedrag. Al moet je dan echter 4.000 euro opleggen op de al niet misse basisprijs van 116.000 euro.
BMW | X7 M50i |
---|---|
Motor | 4.4 V8 turbobenzine |
Pk | 530 pk bij 5.500 opm |
Nm | 750 Nm bij 1.800 opm |
0-100 km/u | 4,7 sec |
Top | 250 km/u |
Verbruik (WLTP) | 10.9 l/100 km |
CO2 | 248 g/km |
Prijs | Vanaf 116.000 euro |