Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Om 50 jaar M te vieren, haalt BMW alles uit de kast met de XM. Een (zeer) grote SUV, aangedreven door een oplaadbare hybridemotor van 653 pk, maar met 88 km elektrische actieradius. Is dit echt het toppunt van sportiviteit voor BMW?

In het kort

De BMW XM is de kers op de taart van de 50e verjaardag van de afdeling die verantwoordelijk is voor enkele van 's werelds beste sportwagens. Het lijkt er echter op dat de slagroom zuur is geworden. Ondanks zijn krachtige plug-in hybride aandrijflijn is de XM overkill. Of het nu gaat om vermogen, gewicht... of vulgariteit!

Pro

Voordelen

  • - Krachtige hybridemotor
  • - Stabiliteit op de weg
  • - Exclusiviteit
Contra

Nadelen

  • - Te groot
  • - Te zwaar
  • - Te… lelijk?

De BMW XM op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

Ah, BMW M. Alleen al het noemen van deze twee woorden roept beelden op van een stijlvolle berline met vier uitlaatpijpen en een gecontroleerde drift, allemaal op de soundtrack van een zes-in-lijn. Wat een pret! Om 50 jaar sportieve successen te vieren, geeft München zichzelf een groot cadeau: een SUV van 2,8 ton. Wacht, wat?

Exterieur

Geen supercar, geen echte afstammeling van de eerste M3 of zelfs een uniek model zoals de eerste BMW M1. BMW viert 50 jaar sportbommen met een grote SUV van meer dan 5,1 meter lang. Toch is dit volgens het merk een product dat 100% door BMW M is ontwikkeld en uniek is voor deze afdeling. Het bewijs zit in de kleine BMW logo's die in de bovenhoeken van de achterruit zijn gekerfd, verwijzend naar de M1. Nou, dat moet enkel de marketingmanager die het bedacht heeft erg trots maken...

P90478680 highRes the-first-ever-bmw-x

Voor de rest is de XM net zo subtiel als BMW's recente modellen. Er is een grote, verlichte grille, dubbele koplampen en een vrij vierkante vorm. Om het geheel wat pittiger te maken, heeft BMW speciale deurgrepen en een raamomlijsting met gouden accenten toegevoegd. Mooi of niet, de keuze is aan jou, maar één ding is zeker: discretie is geen optie.

Interieur

Binnenin is het een mix van nieuw en vertrouwd. We zijn immers geen idioten: we weten heel goed dat deze XM in het geheim is gebaseerd op het X5/X6/X7-platform. Dus vinden we een vergelijkbaar dashboard, gekruid met koolstofvezel, en het grote Curved Display. Dit laatste maakt nog steeds gebruik van twee schermen, één van 12,3 inch voor het instrumentenpaneel en een van 14,9 inch voor het infotainment. Net als op andere modellen met dit systeem is de bediening van het klimaat via het scherm nogal onhandig.

P90478580 highRes the-first-ever-bmw-x

Het is op de achterbank dat de dingen zijn veranderd - vreemd voor een sportwagen om te rijden, we weten het. Er is een diepere stoel met geïntegreerde hoofdsteunen, maar geen echte contouren of zijdelingse steun. Tot slot is er geen zonnedak of panoramadak, alleen een alcantara dakbekleding in driehoekige vormen. Praktisch gezien meet de bagageruimte 527 liter. Dat is niet veel voor zo'n groot beest, met dank aan de accu onder de kofferbodem.

Motor

Ja, de batterij aan de achterkant maakt van deze XM een plug-inhybride. En geen slechte, trouwens. De accu is 25,7 kWh (netto) groot, waardoor de XM een theoretisch elektrisch bereik heeft van 88 km. Deze 197 pk sterke elektromotor is gekoppeld aan een 4,4-liter twin-turbo V8 en levert in totaal 653 pk en 800 Nm koppel.

P90478611 highRes the-first-ever-bmw-x

Dat is genoeg om de auto in 4,3 seconden naar 100 km/u te laten accelereren. Niet slecht, maar een minder krachtige BMW X5 M doet hetzelfde in... 3,9 seconden! Het hybride systeem is hier wat de schuldige aan, want hoewel het de XM een goede elektrische actieradius geeft en een aantrekkelijke CO2-uitstoot (33 g/km), verhoogt de accu zijn gewicht tot meer dan 2,7 ton. De XM is niet mollig, hij is ronduit zwaarlijvig!

Rijgedrag

De BMW XM start altijd in elektrische modus, in overeenstemming met zijn eco-imago. Daarbij krijgen we een redelijk beschaafde, stille en comfortabele SUV voorgeschoteld, afgezien van een ophanging die wat finesse mist - zeker door de 23-inch wielen van ons model.

P90478651 highRes the-first-ever-bmw-x

Toen de elektronen op waren, ontdekten we de andere kant van de XM. Met een knal ontwaakt de V8 - dankzij het uitlaatsysteem dat bij elke start terugschakelt naar de Sport-modus. Er bestaat geen twijfel over de prestaties. Zelfs op bochtige wegen slaagt de XM met vlag en wimpel dankzij de actieve stabilisatorstangen. De grip is onverstoorbaar, het vermogen wordt briljant verdeeld en de stabiliteit blijft behouden! Tot… je moet remmen. Want dan speelt opnieuw het gewicht een rol. De remmen zijn dan wel groot, maar niet koolstofkeramisch. Waardoro ze na een tijd de handdoek in de ring gooien.

Met andere woorden, ondanks de magische trucs van de Duitse ingenieurs, krijg je het gevoel dat deze XM zich meer richt op het geven van een show in de straten van Monaco dan op het neerzetten van rondetijden op het circuit! Dit zou het brandstofverbruik laag moeten houden, maar we zijn bang dat niemand het homologatiecijfer (1,5 l/100 km) kan evenaren. Wat ons betreft, na 700 km en drie volledige elektrische ladingen kwamen we uit op 11,5 l/100 km. Ouch.

Prijs

Natuurlijk is BMW M’s feestnummer een dure auto, wat had je verwacht? De BMW XM begint bij €177.450. Dat is een fors bedrag, en dat is exclusief opties. Om dit alles in perspectief te plaatsen: de X5 M Competition, waar de XM zijn V8 van leent, is €22.000 goedkoper. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de X5 50e, waar hij zijn hybridesysteem van leent...

P90478666 highRes the-first-ever-bmw-x

Besluit

Waarom? Dat is de vraag die door ons hoofd spookt na deze test. Geen leugen: we hebben moeite om iets te vinden dat het bestaan van deze XM rechtvaardigt. M-puristen zullen zich misschien troosten met het idee dat deze krachtige en efficiënte hybride aandrijflijn in de volgende M5 te vinden zal zijn. Wij hopen echter dat hij in de tussentijd flink is afgevallen...

BMW XM (2023)

  • Motor: 4,4-liter V8 + elektromotor
  • Vermogen: 653 pk
  • Koppel: 800 Nm
  • Transmissie: automatisch, 8 versnellingen, 4x4
  • 0-100 km/u: 4,3 s
  • Topsnelheid: 270 km/u
  • Bagageruimte: 527 - 1.820 liter -Accu: 25,7 kWh (netto)
  • Brandstofverbruik: 1,5 l/100 km (WLTP) / 11,5 l/100 km (gemeten)
  • Actieradius: 82 - 88 km (WLTP)
  • CO2: 33 g/km (WLTP)
  • Prijs: € 177.450

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

AS24 test BMW 520d 2024 1

Test: BMW 520d, voor de veelrijder (2024)

Autotests · BMW
bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
bmw m2 63

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer