De nieuwe 850 liet het al duidelijk merken, en de nieuwe Z4 bevestigt alleen maar: ‘Freude am Fahren’ is helemaal terug bij BMW. Alleen, is dat nog net zo belangrijk als voorheen?
Persoonlijk vinden we van wel. BMW’s waren auto’s geworden waarvan het karakter inwisselbaar was geworden met een Mercedes of een Audi. Terwijl we vroeger zouden gevochten hebben om de sleutels van een 3-reeks, viel ons de jongste tijd op dat BMW’s producten ons eigenlijk onverschillig lieten.
Bij BMW geven ze grif toe dat wat eens het credo van het merk was, de jongste jaren wat op de achtergrond was verzeild. “Maar we zijn op bezinning geweest, en hebben rijplezier helemaal opnieuw vooraan op onze agenda geplaatst”, horen we bij BMW. Goed nieuws dus, voor wie rijplezier nog belangrijk vindt.
Hebbeding
“Nee, dit is geen auto die echt strikt nodig is”, legt productverantwoordelijke Andreas Ederer uit. “Maar dit is er wel eentje die je zal willen kopen.” In de bloedlijn van eerdere Z4’s zijn we er niet zo zeker van dat deze daarbij overtuigt met zijn stijl, hij is eerder braaf en klinisch. De juiste proporties, dat wel. Tegenover de vorige generatie is de nieuwe BMW Z4 8,5 centimeter langer (4,3 meter), 7,4 centimeter breder (1,86 meter) en iets hoger. De wielbasis werd korter, de sporing breder. Aspecten die al verraden dat dynamiek belangrijker is.
De BMW Z4 is een klassiek op de achterwielen aangedreven roadster, met de motor vooraan. Een motor die meer naar achter is geplaatst, waardoor zijn gewichtsverdeling perfect 50/50 is. BMW zal hem uitsluitend in cabriovorm op de markt brengen. In vergelijking met de vorige generatie verdween het harde vouwdak, in de plaats kwam een stoffen vouwdak dat zich sneller laat ontplooien (10 seconden, rijdend tot 50 km/u) en een grotere kofferruimte mogelijk maakt.
M40i
BMW brengt twee ‘basisversies’ met 2-liter turbobenzinemotor: de sDrive 20i met 197 pk en de sDrive30i met 258 pk. Maar bij de lancering had BMW alleen de M40i mee. Dit is de meest sportieve klant: 3-liter zes-in-lijn turbobenzine, 340 pk en 500 Nm, achttrapsautomaat. Hij spurt naar 100 km/u in 4,6 seconden. Een Z4M staat nog vooralsnog niet geprogrammeerd, maar sensatiezoekers zullen niet snel ontgoocheld zijn. In M40i-trim blijkt de Z4 gul met sensaties, zowel rechtdoor als in het bochtenwerk. Enige minpunt: met meer dan 1.600 kilogram is dit allebehalve een pluimpje. Wat dat betreft beloven de andere Z4’s beter te zijn.
Hard
Los van zijn competenties geeft de BMW Z4 je het gevoel dat je als bestuurder opnieuw meetelt. Je voelt het snel wanneer je wat te kwistig bent met het gaspedaal. De Z4 reageert levendig op oneffenheden, je kan er maar beter je gedachten bijhouden wanneer je enthousiast de bocht aansnijdt. Die prijs betaal je wel in het rijcomfort. De nieuwe BMW Z4 is bepaald hard, zeker in de grotere velgmaten met de laagprofielbanden. Maar hij opteert nu duidelijker dan vroeger voor een sportieve oriëntering.
Zoveel rijplezier krijg je natuurlijk niet cadeau. De basisprijs van de M40i bedraagt 62.050 euro. De Z4 sDrive20i zal 42.700 euro kosten, de 30i 49.950 euro.
BMW Z4 M40i |
---|
Motor: zes-in-lijn turbobenzine, 2.998 cc |
340 pk bij 5.000 – 6.500 opm |
500 Nm bij 1.600 – 4.500 opm |
0-100 km/u: 4,6 sec |
Top: 250 km/u |
Verbruik: 7,1 l/100 km (gecorreleerde NEDC) |
Testverbruik: 12,3 l/100 km |
CO2: 162 g/km |
Prijs: 62.050 euro |