In het kort
De BYD Dolphin is veel interessanter dan zijn naam doet vermoeden, dankzij zijn royale standaarduitrusting, comfortabel rijgedrag en ruime range. Voor de lage prijs moet je echter wel een paar concessies doen. Lees dus snel verder!
De BYD Dolphin is veel interessanter dan zijn naam doet vermoeden, dankzij zijn royale standaarduitrusting, comfortabel rijgedrag en ruime range. Voor de lage prijs moet je echter wel een paar concessies doen. Lees dus snel verder!
BYD komt met zijn grote laarzen naar Europa en wil een klapper maken. Hoewel de eerste lichting van modellen op onze markt geen deuk wisten te maken, wil de Chinese reus een versnelling hoger schakelen met twee elektrische auto's die vernoemd zijn naar… euhm… zeedieren!
Na de Seal is hier de BYD Dolphin. En ja, net zoals de sedan er niet uitziet als een zeehond, deelt dit kleintje geen trekjes met Flipper. Het resultaat is een compacte 4,2 m lange auto die kleiner lijkt dan hij is, dankzij zijn hoogte van bijna 1,6 m. Uiteindelijk ligt hij maar een paar centimeter achter op zijn grote broer, de Atto 3, waarmee hij zijn platform deelt.
Qua styling zijn de vloeiende, golvende lijnen van andere BYD-modellen ingeruild voor strakke hoeken, het duidelijkst te zien aan de zijkanten. Om deze nogal banale vormgeving (wasmachine op wielen, iemand?) een beetje pit te geven, is de topversie verkrijgbaar in een reeks duo tones.
In het interieur zet de Dolphin het oceaanthema verder door middel van kleuren en vormen. Het dashboard lijkt te zijn uitgesneden in de stijl van een golf, terwijl blauw overheerst. Maak je geen zorgen, er is ook streepje zwart. In het midden bevindt zich een bescheiden 12,8-inch scherm dat, zoals gebruikelijk bij BYD, gedraaid kan worden. Net daaronder bevinden zich dan weer een reeks bedieningselementen (versnellingspook, volume, rijmodus, enz.). We juichen de kwaliteit en aanwezigheid ervan toe, maar we hadden hier graag de bediening van de airconditioning gezien...
Voor de rest verschilt de BYD Dolphin van andere modellen van het merk door de iets krappere binnenruimte. Toegegeven, de wielbasis van 2,7 m biedt voldoende beenruimte voor de achterpassagiers, maar helaas is de vloer te hoog en de bank te laag om comfortabel te kunnen zitten. Ook de bagageruimte met 345 liter zal de krantenkoppen niet halen.
In tegenstelling tot elektrische auto's, die zich richten op één motor, past de Dolphin zijn vermogen liever aan zijn prijs aan. Het gamma bestaat uit 4 versies: Active, Boost, Comfort en Design. De eerste twee delen dezelfde 44,9 kWh batterij, terwijl de laatste twee zijn opgewaardeerd naar 60,4 kWh.
Maar daar houdt het niet op. Het instapmodel moet het doen met een 95 pk sterke elektromotor, terwijl de Boost over 176 pk beschikt. De Comfort- en Design-modellen doen het zelfs nog beter, met 204 pk. Dit heeft uiteraard gevolgen voor de actieradius. Die varieert van 310 km voor modellen met een kleine accu tot 427 km voor modellen met de grootste accu. Wat snelladen betreft, is er niet veel om over naar huis te schrijven. De kleine accu accepteert tot 60 kW bij snelladen, terwijl de grotere accu tot 88 kW accepteert. Met andere woorden, het duurt minder dan 30 minuten om van 30% naar 80% te gaan.
De tijd van budget-EV’s met een budget-uitstraling lijken definitief voorbij. Oké, het interieur is afgewerkt met harde kunststoffen, maar de Dolphin is een goede compacte auto uit het C-segment. Vooral het rijcomfort weet aangenaam te verrassen. Het geluidscomfort daarentegen, daar is nog wat werk aan de winkel.
In de topversie Design met 204 pk op de vooras maakt de kleine Chinese auto een goede indruk. De prestaties zijn er, maar we betreuren de trage regeneratie en het ontbreken van 'één-pedaal' rijden. Misschien had dit geholpen om het verbruik te verlagen. Na een rit van ongeveer honderd kilometer in de herfst noteerde 'onze' Dolphin Design een verbruik van 17,5 kWh/100 km. Da’s eerder aan de hoge kant voor een auto uit dit segment.
Ondanks deze kleine nadelen is de Dolphin overtuigend. Vooral als je de prijs erbij neemt. Het 95 pk sterke Active instapmodel met een 44,9 kWh batterij kost €29.240. Dat is moeilijk te overtreffen voor een elektrische auto, zeker als je er ook nog eens de Vlaamse premie van 5.000 euro volgend jaar aftrekt. En dan hebben we het nog niet eens over de uitgebreide standaarduitrusting (warmtepomp, 360° camera, volledig infotainmentsysteem, enz.) gehad.
De Boost, net daarboven, is uitgerust met een 176 pk sterke elektromotor en kost slechts € 30.990. Voor de twee varianten met de 'grote batterij', en dus de langste actieradius, moet je respectievelijk € 34.490 en € 35.990 van je bankrekening halen. En nog eens: volgend jaar krijg je op al deze uitvoeringen een premie van de Vlaamse overheid ter waarde van 5.000 euro.
Ondanks zijn kinderlijke naam is de BYD Dolphin geen Chinees speeltje. Met zijn rijke standaarduitrusting, respectabele actieradius en op comfort gericht onderstel is de kleinste BYD niet alleen betaalbaar, maar ook volwassen.
BYD Dolphin 2023