Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Met de Han biedt BYD een meer klassieke antwoord op de Mercedes EQE. En geloof het of niet, het resultaat werkt wonderwel!
In het kort
De Han is BYD’s huidige vlaggenschip in Europa. Een statige elektrische sedan die met fors veel vermogen (516 pk) en een riante accu (85,4 kWh) duidelijk wil maken dat China meer kan maken dan goedkoop spul. Belangrijker: qua rijden overklast hij misschien wel al zijn concurrenten.
BYD heeft tegenwoordig meer modellen bij de dealer staan, dan dat je er waarschijnlijk al bent tegengekomen in het straatbeeld. Om maar te zeggen dat het Chinese merk met getrokken wapens naar Europa komt… maar dat de verkoop nog moet aanzwengelen. De Han is het vlaggenschip dat andersdenkende CEO’s moet overtuigen.
Exterieur
Dat wil het merk doen door in te springen op een leegte die ontstaan is bij sommige merken. Want bij de overgang naar de EV hangt er vaak een futuristische styling aan vast. De Han houdt het opvallend klassiek. Met sensuele sedan-allures die geaccentueerd worden door details uit de Chinese folklore.
Kijk maar naar de voorkant met een drakensnuit lichtsignatuur en de schubben op de D-stijl. Op papier klinkt zoiets kinderlijk, in de realiteit pakt het wonderwel. Met zijn 5 meter mag je dit dan ook zien als een Mercedes EQE die niet gesmolten is in de zon.
Interieur
Het is niet toevallig dat we die Mercedes aanhalen. Want stap je in het interieur van de Han, dan merk je duidelijk waar de Chinezen hun wienerschnitzel vandaan halen. De Han weet namelijk de luxesfeer van de vorige generatie Mercedes S-Klasse verder te zetten.
Zachte stoelen, een mooie afwerking en een royale zitruimte achterin. Passagiers achterin krijgen zelfs een display in de centrale armsteun om bijvoorbeeld de klimaatcontrole te bedienen. Dit voelt een beetje aan zoals - durven we het zeggen - de Mercedes EQE en zelfs EQS had moeten zijn.
Motor
Ook onderhuids neemt BYD geen risico’s. Want hoewel de Han op de internationale markt met een hoop motorisaties komt, krijgen we in ons land enkel het topmodel. Een Dual Motor die gebruik maakt van twee elektromotoren met een systeemvermogen van 517 pk en 700 Nm koppel.
Voor de sprint naar de honderd hoef je enkel naar de koffer te kijken, want die prijkt met trots achterop: 3,9 seconden. Dat is zat snel. BYD zegt dat je dankzij de batterij van 85,4 kWh tot 521 kilometer ver moet geraken. Reken in de realiteit echter maar op zo’n 400 kilometer. Met dank aan het verbruik van rond de 21 kWh/100 km. De DC-oplaadsnelheid van 120 kW is eerder aan de trage kant voor een auto van dit kaliber.
Rijgedrag
Waardoor je de vraag kan stellen of deze Han wel een rasechte lange-afstandscruiser is? Wel, als je voorbij de trage oplaadsnelheid kan zien, dan heb je een ongelooflijk comfortabele EV op je oprit staan. De ophanging is uitgekiend zacht, de performance zoals het bij een EV hoort aanwezig.
Deze Han rijdt dan ook als een statige limousine. Zonder dat hij daarvoor beroep moet doen op zaken zoals luchtvering. Ben je als CEO op zoek naar een indrukwekkende elektrische sedan maar heb je geen zin om +100.000 euro stuk te slaan op een Duitser? Dan is dit eigenlijk dé keuze bij uitstek.
Prijs
Op het eerste gezicht mag de Han geen koopje zijn met zijn basisprijs van 71.390 euro, je mag echter niet vergeten dat er geen optielijst aanwezig is. Vanaf de basis is deze sedan full option. Of toch niet, want het Chinese merk vraagt een vlotte 750 euro voor de aflevering van je auto. Da’s een beetje bij de haren getrokken niet?
Anderzijds, een Mercedes EQE begint bij 71.000 euro maar eentje met vergelijkbare prestaties gaat al vlot boven de 100.000 euro. Je krijgt dus hallucinant veel auto voor je geld bij deze BYD Han.
Besluit
De BYD Han is er eentje van een klassieke Europese leerschool. Vanuit een tijdperk waarin fors veel vermogen nog gekoppeld werd aan een comfortabele ophanging en een interieur doorspekt van luxe in plaats van sportiviteit. Dit is misschien wel dé elektrische auto die de Duitsers hadden moeten maken.