Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: BYD ATTO 2, toekomstige bestseller? (2025)

Elektrische crossovers worden steeds minder duur en BYD wil graag een graantje meepikken. De nieuwe Atto 2 is het favoriete wapen van het Chinese bedrijf, met een prijs van minder dan € 30.000.

In het kort

De nieuwe BYD Atto 2 is een echte coup in de wereld van goedkope elektrische SUV's. Niet vanwege zijn geavanceerde elektrische technologie, maar vanwege zijn afwerking en uitrusting, tot nu toe onbekend in het B-segment...

Pro

Voordelen

  • Cabine kwaliteit
  • Algemeen comfort
  • Prijs/uitrusting
Contra

Nadelen

  • Kwaliteit banden
  • Beperkt bereik
  • Geen frunk

Een BYD op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

Iedereen begint het Chinese merk BYD te kennen. Niet alleen vanwege de groeiende populariteit, maar ook vanwege de vreemde namen van de modellen, vooral bij de “oceaan”-serie. Het nieuwste model is echter niet vernoemd naar een vis of een zeedier... maar luistert simpelweg naar Atto 2!

Exterieur

De naam van deze nieuwe Chinese SUV is vrij logisch. Hij komt uit in het B-SUV segment, net onder de BYD Atto 3. De crossover is 4,31 m lang, 15 cm korter dan zijn grote broer. Op deze kleinere voetafdruk heeft BYD een afgeronde voorkant gemaakt, met vrij eenvoudige LED-verlichting en een zwarte band in plaats van een grille.

AS24 PE BYDAtto2 1

Aan de zijkanten vinden we iets meer fantasie met dorpels die zijn voorzien van contrasterende kunststof beschermers. Ze doen denken aan de AirBumps op de Citroën C4. Deze grillige look blijft echter niet beperkt tot de flanken, want de achterzijde is voorzien van een LED-strip voor de atypisch gevormde achterlichten. Ondanks deze elementen moet gezegd worden dat de algehele styling van de BYD Atto 2 nogal anoniem is. Het wordt zeker niet geholpen door de 'Hiking Green' kleur, waardoor het lijkt op een kunstgebit...

Interieur

Binnenin valt de Atto 2 gelukkig wel op. Niet zozeer door het design, integendeel. Het dashboard is eenvoudig en het interieur is volledig in zwart uitgevoerd. Saai, zouden sommigen zeggen, maar het is de assemblage en afwerking die indruk maken. Van de middenconsole tot de deurpanelen en het dashboard, alles is bekleed met hoogwaardige materialen! Een goed punt voor China tegenover de concurrentie die kiest voor hard, krasbestendig en goedkoop plastic.

AS24 PE BYDAtto2 2

De passagiersruimte is ook goed. Dankzij de wielbasis van 2,62 m biedt de Atto 2 voldoende ruimte voor vier of zelfs vijf volwassenen. Achterpassagiers kunnen hun voeten onder de voorstoelen plaatsen. Verrassend genoeg is dit een functie die veel elektrische auto's opofferen vanwege hun accu. Tot slot is de bagageruimte 400 liter, wat ruim binnen de norm valt voor het B-segment.

AS24 PE BYDAtto2 3

BYD heeft ons niet alleen verrast met een afwerking die het topsegment waardig is, maar heeft ook de standaarduitrusting uitgebreid. De Atto 2 heeft niet alleen infotainment met een 10,1 duim touchscreen (12,8 duim voor de hogere uitvoeringen) en automatische klimaatregeling, maar ook elektrische stoelen, de Vehicle-to-Load functie, vegan bekleding en een panoramisch dak zijn standaard!

Motor

Voorlopig wordt de BYD Atto2 geleverd met één instapaandrijflijn. Deze aandrijflijn is ontworpen om de prijs laag te houden en maakt gebruik van een 45,12 kWh LFP-batterij. In combinatie met een 130 kW (170 pk) sterke elektromotor op de vooras geeft dit de crossover een officiële actieradius van 312 km (WLTP). Later dit jaar zal een variant met een grotere accu deze actieradius uitbreiden tot 420 km.

AS24 PE BYDAtto2 4

Deze variant, Comfort genaamd, wordt ook geleverd met een groter laadvermogen. Dit is een van de andere prijsconcessies van de Atto 2: de kleine 45,12 kWh batterij kan slechts tot 65 kW opladen bij een snellaadpunt. Dat is bijna de helft van de concurrentie. Hiermee kan de Atto 2 in 37 minuten van 10 naar 80% worden opgeladen.

Rijgedrag

De BYD Atto2 lijkt maar één doel voor ogen te hebben: zijn passagiers in alle comfort vervoeren. Volgens ons slaagt hij daarin, vooral op het gebied van geluidsisolatie. Dit is een kenmerk van Chinese auto's, maar het gevoel in een cocon te rijden is nog onbekend in het B-segment. Ook de vering is redelijk soepel en aangenaam.

AS24 PE BYDAtto2 5

Het nadeel is dat dit onderstel de Atto 2 niet het meest dynamische onderstel geeft. Tegelijkertijd is dat ook niet wat we ervan willen. In ieder geval wordt de grip van de standaard gemonteerde banden met lage rolweerstand veel te snel overstemd door de 170 pk van de vooras. De Atto 2 zal zich veel meer op zijn gemak voelen in de stad, wat ook zijn actieradius ten goede zal komen. Tijdens onze testrit was de accu na 150 km al op 35%. Een ruwe berekening geeft ons een reëel bereik van 200-225 km.

AS24 PE BYDAtto2 6

Prijs

Dit is duidelijk een gevolg van de relatief kleine accu. Alle concurrenten van de BYD Atto 2 kampen met hetzelfde probleem. Met € 29.990 is de Chinese nieuwkomer een tikkeltje duurder dan de Citroën C3 Aircross en Opel Frontera, maar veel goedkoper dan de Kia EV3 of Skoda Elroq. Hij heeft echter een afwerkings- en uitrustingsniveau waar deze vier elektrische SUV's niet aan kunnen tippen...

AS24 PE BYDAtto2 7

Conclusie

De BYD Atto 2 is een verrassing. Achter zijn onopvallende uiterlijk ontdekken we een kleine, comfortabele crossover die goed is afgewerkt, zeer goed is uitgerust en een prijskaartje heeft dat de bank niet zal breken. Voorlopig moet je het echter doen met een ietwat beperkte elektrische actieradius...

Technische fiche: BYD Atto 2 Active (2025)

  • Motor: elektromotor
  • Vermogen: 170 pk
  • Koppel: 290 Nm
  • Versnellingsbak: vaste versnelling, voorwielaandrijving
  • 0-100 km/u: 7,9 s
  • Topsnelheid: 160 km/u
  • Bagageruimte: 400 - 1.340 liter
  • Verbruik: N.b. kWh/100 km (WLTP) / 15,7 kWh/100 km (gemeten)
  • Accu: 44 kWh
  • Actieradius: 312 km (WLTP)
  • Prijs: € 29.990

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

BYD HAN (3)

Test: BYD HAN, onbekend maakt onbemind (2023)

Autotests · BYD
2023 BYD BELUX DOLPHIN Static 001

Test: BYD Dolphin, eindelijk een betaalbare EV?

Autotests · BYD
BYD Seal review 2023

Test: BYD Seal, aanval op Europa (2023)

Autotests · BYD
Ontdek meer