Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Test: BYD Sealion 7, de voorbeeldige leerling (2024)
Félix Bouland · 25/11/2024 · 5 min gelezen
BYD verrijkt de markt voor elektrische SUV's met een van zijn zeedieren. De nieuwe Sealion 7 heeft misschien een vreemde naam, maar hij heeft een actieradius van 500 km, tot 530 pk en een sportief karakter.
In het kort
Naast zijn vreemde naam wordt de BYD Sealion 7 gepresenteerd als een sportieve SUV-Coupé met een volledig nieuwe batterij, een groter laadvermogen en tot 530 pk. Maar het laat ook zien dat zonder metrisch vermogen dat allemaal niets betekent...
BYD is tegenwoordig geen onbekende meer voor ons. Enerzijds omdat ze de EV-markt overspoelen met modellen, anderzijds omdat die modellen vaak uitpakken met een nogal… eigenaardige naam. Na de Dolphin en Seal is hier de Sealion 7! En nee, dat is geen mop.
Exterieur
Deze nieuwe grote zeeleeuw - we weten ook niet waar de '7' in de naam naar verwijst - arriveert in een segment dat overloopt van de concurrenten. Als grote SUV-coupé moet hij zich onderscheiden van de massa. Daarom leent de voorkant bijna alle stylingelementen van de Seal sedan. Er is een gladde neus, slanke LED-lampen met een omhullende visuele signatuur en afgeronde vormen.
Op de flanken daarentegen laat de Sealion 7 zijn SUV-coupéstyling gelden met een terugwijkende daklijn en een gespierde romp. Het moet gezegd worden, het is geen onderdeurtje. Tegelijkertijd is het met een lengte van 4,83 m en een wielbasis van 2,93 m moeilijk om er slank uit te zien. Aan de achterkant is er een lichtstrip met schubben (als je het ziet, begrijp je wat we bedoelen) en een dubbele spoiler voor de aerodynamica.
Interieur
Zoals je al hebt begrepen, is dit grote zeedier een verwijzing naar zijn favoriete plek: de zee. In de cabine gaan de verwijzingen verder, net als op de Seal. Dit keer zijn alle meubels echter in zwart (of beige) in plaats van blauw gedrapeerd. Er zijn echter een aantal elementen die golven imiteren, zoals de deurpanelen en stoelbekleding.
Wat echter opvalt, is de goede afwerking. Toegegeven, het is dan wel plastic, maar alles lijkt te zijn bekleed met mooi gewatteerd vinyl met contrasterende stiksels. Net als op andere BYD's is er natuurlijk een groot 15,6-inch touchscreen in het midden. Ook hier kan het om de een of andere reden worden gedraaid. De Chinezen vertellen ons dat ze het boordsysteem hebben vernieuwd. Er staan weliswaar wat handige snelkoppelingen onderaan het scherm, maar de rest van het paneel wordt gebruikt om... een wallpaper weer te geven!
Gezien de grootte van het beest is er genoeg ruimte. Je zit het beste op de achterbank - de twee voorstoelen zijn te hoog - dankzij de grote wielbasis, terwijl de bagageruimte 520 liter is. Dat is niet veel voor een SUV van bijna 5 meter, maar onder de motorkap is nog altijd 58 liter ruimte aan frunk.
Motor
Zijn naam verwijst misschien naar een ander dier, maar deze Sealion 7 is de echte SUV-versie van de Seal. Beide zijn gebaseerd op hetzelfde platform, met dezelfde accutechnologie geïntegreerd in het chassis. De instapbatterij wordt gedeeld en is 82,5 kWh groot. De SUV-Coupé introduceert echter een nieuwe 91,3 kWh batterij. Deze maakt nog steeds gebruik van LFP-technologie en vergroot de theoretische actieradius van 482 tot 502 km. Nog belangrijker is dat het laadvermogen is verhoogd van 150 kW naar 230 kW.
Deze nieuwe batterij met grotere capaciteit is ook gekoppeld aan de krachtigste motor. Dit is de versie met twee motoren - één voorin en één achterin - die samen goed zijn voor 530 pk en 690 Nm koppel. Genoeg om in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren. De kleinere batterij voegt nog een achterwielaangedreven krachtbron toe met één motor. Deze produceert 313 pk en 380 Nm koppel, waarmee deze 2,25 ton wegende SUV-Coupé in 6,7 seconden naar 100 km/u accelereert.
Rijgedrag
BYD is duidelijk: de Sealion 7 is een SUV-Coupé met sportief karakter. Om dit te bereiken hebben de Chinezen hem niet alleen uitgerust met vierwielaandrijving en 530 pk, maar ook met een actieve frequentieselectieve demping. Dit moet zorgen voor meer comfort bij kleine oneffenheden (hoge frequenties) en een betere ondersteuning van de carrosserie in snelle bochten (lage frequenties). Desondanks is het chassis van de Sealion 7 zo oncontroleerbaar dat je je afvraagt of het achterstevoren is gemonteerd! Het filtert de ruwheid van de weg niet weg en kan zijn gewicht in de bochten niet onder controle houden. Bovendien slipt de asynchrone voormotor (de trots van BYD) bij de minste acceleratie uit de bocht, waardoor het beest onderstuurt. Deze Sealion 7 gedraagt zich meer als een vissersschip dan als een jetski...
Onze testrit vond plaats bij koude temperaturen in de regio van Frankfurt, dus we kunnen niet de beste verbruikscijfers verwachten. “Ons” Excellence AWD-model met 530 pk kwam uit op een gemiddelde van 23,5 kWh/100 km. Hoewel dit slechts iets meer is dan de 21,9 kWh/100 km van de homologatie, maakt het het niet de meest efficiënte elektrische SUV op de markt.
Prijs
Tot nu toe is de BYD Sealion 7 er niet in geslaagd de roos te raken. Zal de prijs hem weer in het gareel brengen? De instapversie (Comfort RWD) begint bij € 48.990, terwijl de topversie (Excellence AWD) met zijn grote accu minimaal € 56.490 kost. Alles bij elkaar is de Sealion 7 krachtiger en goedkoper dan de meeste van zijn rivalen. Al bieden die rivalen vaak meer range. Het is dus een kwestie van waar je belang aan hecht.
Besluit
De BYD Sealion 7 is één van die auto's - elektrisch of niet - die sportief voor de dag komt, maar onderhuids eigenlijk een zachtaardig baasje is. Nee, dit is geen performance-SUV. Hij maakt dat echter goed met een riante binnenruimte, prettige afwerking, een royale standaarduitrusting en een goede prijs. Spijtig dat ‘ie niet net wat zuiniger is.
Technische fiche: BYD Sealion 7 Excellence AWD (2024)
Motor: 2 elektromotoren
Vermogen: 530 pk
Koppel: 690 Nm
Versnellingsbak: vaste verhouding
0-100 km/u: 4,5 seconden
Topsnelheid: 215 km/u
Bagageruimte: 520 - 1.789 liter
Accu: 91,3 kWh (netto)
Verbruik: 21,9 kWh/100 km (WLTP)/ 23,5 kWh/100 km (gemeten)