Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Test: BYD Seal U, elektrische SUV die voor opschudding zorgt (2024)
Félix Bouland · 01/02/2024 · 5 min gelezen
Na Dolphin en Seal brengt BYD zijn nieuwe Seal U naar Europa. Een elektrische SUV met een actieradius van 500 km die de Tesla Model Y van de troon wil stoten.
In het kort
Toegegeven, naast de Seal sedan, die een aantrekkelijk design combineert met performance, ziet de Seal U er wat saai uit. Maar wat hij niet biedt aan zintuiglijke opwinding, maakt hij goed met een uitstekende binnenruimte en hoogwaardig comfort.
Ach, de Chinezen en hun vreemde namen, we kunnen er nooit genoeg van krijgen. BYD, 's werelds grootste fabrikant van geëlektrificeerde auto's, is geen vreemde op dat vlak. Na de Han en Tang die verwijzen naar de Chinese dynastieën, kwamen Dolphin en Seal aangezwommen vanuit de Ocean Series. Logischerwijs zal de SUV in deze familie de naam van een ander waterdier krijgen. Dus hier is de nieuwe… Seal U! Wacht, wat?
Exterieur
Jep, de nieuwe BYD Seal U verwijst niet naar een dier dat zich beter thuis voelt in het water dan op het land. Simpel gezegd hebben de Chinezen de U van Utility - de U van SUV, met andere woorden - toegevoegd aan de naam om ons te laten weten dat dit hun middelgrote SUV is, als broertje van de Seal Sedan.
Niet alleen de namen komen overeen, ook het design. De slanke, langwerpige koplampen van de Seal zijn terug, net als het over het algemeen vloeiende design. De deurgrepen zijn hier conventioneel en het is vooral de achterkant die de twee Chinese auto's van elkaar onderscheidt. De Seal U toont trots een grote LED-balk en mist de 'Build Your Dreams'-insigne van de recente BYD-modellen. Als je het ons vraagt, is dat maar goed ook.
Interieur
Binnenin zien we een mix van modern, comfort en… gedateerd. De afwerking is van zachte materialen, waar je ook voelt, en een reeks contrasterende stiksels helpen dit goede gevoel te versterken. Dat gezegd hebbende, achter deze goed afgewerkte façade heeft het dashboard een zeer conventioneel ontwerp, met een stuurwiel dat nu al ouderwets aanvoelt.
Het middelpunt is natuurlijk het infotainmentsysteem met een groot 12,8 of 15,6 inch touchscreen. Zoals gebruikelijk lijkt te worden, is het infotainment niet het eenvoudigste en ook niet het modernste. Gelukkig zijn Apple CarPlay en Android Auto standaard. Aan boord van deze 4,78 m lange SUV is de ruimte behoorlijk goed, zowel voor als achter. Hoewel de bagageruimte op papier 552 liter is, vonden we hem in werkelijkheid veel kleiner. Een frunk, die is er niet.
Motor
Hoewel de Seal U zijn naam steelt van de Seal Sedan, delen beide modellen alleen een badge. Onderhuids deze SUV zit namelijk het voorwielaangedreven ePlateform 3.0 van het kleine broertje Atto3.
De motoren zijn dus anders... en minder opwindend! Een enkele 160 kW (218 pk) motor met 330 Nm koppel op de vooras zorgt voor de vort. Die haalt zijn energie uit twee batterijkeuzen. Zo is er een accu van 71,8 kWh en eentje van 87 kWh. Hun actieradius varieert daarom van 420 km tot 500 km (WLTP). Ze zijn ook niet allemaal hetzelfde wat opladen betreft. Het kleinere model kan tot 115 kW opladen bij een snellaadpunt, terwijl het andere model tot 140 kW accepteert. Ze gaan van 30% naar 80% lading in 27 en 28 minuten.
Rijgedrag
Het verschil tussen de Seal U en de Seal sedan is al duidelijk vanaf de eerste kilometers. Terwijl het bij de sedan draait rond efficiëntie en sportiviteit, lijkt de SUV vooral de kaart van comfort te trekken. De geluidsisolatie is zeer goed - wat een gewoonte lijkt te zijn bij Chinese auto's - terwijl het chassis eerder zacht is. Toegegeven, de Seal U is comfortabel, maar hij is ook wat ondergedempt en heeft in bepaalde situaties moeite om zijn buitensporige carrosseriebewegingen onder controle te houden.
De 160 kW’s van de elektromotor doen hun werk, maar met een massa van meer dan 2 ton om in beweging te zetten is de Seal U nauwelijks sportief of zelfs snel te noemen. Het bewijs staat op de fiche: de tijd van 0-100 km/u bedraagt 9,6 seconden (9,3 seconden voor de kleine accu). Tot slot eindigde onze testrit van ongeveer 100 km met een brandstofverbruik van 18,9 kWh/100 km. Hoewel BYD zwijgt over de officiële verbruikscijfers, moeten we toegeven dat dit cijfer iets hoger ligt dan dat van de belangrijkste concurrenten in dezelfde omstandigheden...
Prijs
Het grootste verschil tussen de Seal en de Seal U is niet het platform, de actieradius of de aandrijflijn... maar de prijs! Ja, de SUV biedt meer ruimte, maar is ook betaalbaarder. Met een prijs vanaf €42.740 voor het instapmodel Comfort en €45.740 voor de volledig uitgeruste Design-variant is hij ook veel betaalbaarder dan zijn Duitse rivalen. Zelfs in vergelijking met de Tesla Model Y is de Seal U meer dan € 1.000 goedkoper… al ga je dan misschien appelen met peren vergelijken.
Besluit
Terwijl de Seal sedan efficiëntie combineert met prestaties, is deze SUV-variant veel minder opwindend en concentreert hij duidelijk op comfort. De Seal U is geen revelatie, maar hij beschikt over de kwaliteiten (en een prijs) om het de Duitsers warm te maken.