In het kort
Met de Tang speelt BYD in op de nood aan elektrische zevenzitters in Europa, zonder in te moeten boeten op luxe, rijcomfort en prestaties. 517 pk en zeven zitplaatsen. Wat heeft een mens nog meer nodig?
Met de Tang speelt BYD in op de nood aan elektrische zevenzitters in Europa, zonder in te moeten boeten op luxe, rijcomfort en prestaties. 517 pk en zeven zitplaatsen. Wat heeft een mens nog meer nodig?
Als een donderslag bij heldere hemel trekt BYD door Europa, met tegen het einde van dit jaar een karavaan aan modellen. Daarbij wordt elk segment aangesneden. Van compacte hatchback (Dolphin), via middenklasse sedan (Seal) en ruime luxeberline (Han), tot immer populaire compacte SUV (ATTO3). Deze Tang? Die wil klanten bedienen die op zoek zijn naar ruimte.
De Tang is er - net zoals de Han - eentje uit BYD’s “Dynasty Series”. Een modellenreeks die qua design teruggrijpt naar de Chinese mythologieën en dynastieën. Belangrijker om te onthouden is dat deze Tang in 2018 werd gepend door Wolfgang Egger, de man die voordien ook verantwoordelijk was voor de Alfa Romeo 8C en Audi A5 Sportback.
Met zijn standaard 22-duimsvelgen en megalomane grille is de Tang eerder een opvallende dan wel sierlijke verschijning. Zijn lengte van 4,8 meter helpt natuurlijk niet om onopgemerkt door het straatbeeld te zoemen. Eigenaardig detail: in China rijdt er al sinds 2020 een facelift van deze Tang rond met elegantere snuit. Die komt - om welke reden dan ook - (nog) niet naar Europa.
BYD is op wereldvlak een absolute grootmacht. Dat merk je ook aan de interieurs, want die zijn verrassend fraai afgewerkt. In het geval van de Tang krijg je steevast een bruin lederen interieur met diamantvormige stiksels op de stoelen, een sierlijk dashboard en twee digitale displays. Het centrale display van 15,6-duim kan je trouwens met een druk op de knop laten draaien van landschap- naar portretmodus.
Daarnaast heb je vooral veel ruimte in deze Tang. Achterin de koffer is er zelfs plaats voor twee extra zitjes. Die “derde zitrij” beschikt echter over beperkte beenruimte waardoor het eerder een nood- of kinderoplossing is. Klap je de derde zitrij weg, dan ontstaat er een vlakke bodem in de koffer en kan je een stevige 940 liter kwijt. Klap je ook nog eens de tweede zitrij weg, dan krijg je maar liefst 1.655 liter. Dat zijn riante cijfers, laat dat duidelijk zijn.
BYD wil het klanten niet al te moeilijk maken. Daardoor is er maar één uitvoering van de Tang, heeft die standaard dat bruine lederen interieur én krijg je de keuze uit één aandrijflijn. Het gaat dan over een combinatie van twee elektromotoren (een op elke as) en een accu van 85 kWh (netto, LFP). Daardoor is de BYD Tang dus steeds vierwielaangedreven.
Hoe vertaalt dat zich naar cijfers? Deze elektrische knaap van 2,5 ton(!) kan uitpakken met 517 pk en 680 Nm aan vermogen en een sprint naar de honderd van amper 4,6 seconden. Dat zijn de prestaties van een Porsche 911 Carrera… in een SUV met zeven zitplaatsen.
Of deze BYD Tang rijdt als een Porsche 911? Natuurlijk niet! Dat hoeft uiteraard ook helemaal niet. BYD heeft deze Tang duidelijk afgesteld op comfort, met een vergevingsgezinde ophanging en puike demping. Zelfs de 22-duimsvelgen hebben geen impact op het rijcomfort.
Daarnaast is het uiteraard opvallend stil in het interieur en kwijt de elektrische aandrijflijn zich sereen van haar taak. Zelfs onder volle belasting heb je geen idee dat het allemaal zo snel gaat. De recuperatie bij het lossen van het stroompedaal mocht naar onze smaak wel wat steviger. Idem voor het stuurgevoel, dat bij momenten nogal vaag aanvoelt. De remmen - van Brembo nota bene - zorgen ervoor dat je de 2,5 ton met gemak in het gareel kan houden.
Trekken andere Chinese merken de kaart van “budget”, dan is dat duidelijk niet het geval bij BYD. Zo kost deze Tang 72.140 euro. Da’s veel geld voor een model van een - in onze contreien - onbekend Chinees merk. Al heeft hij momenteel het voordeel van beperkte concurrentie. Zo laat de VW ID.Buzz met zeven zitplaatsen nog even op zich wachten en kan je een Peugeot e-Rifter/ Renault Kangoo E-Tech bezwaarlijk concurrentie noemen. Mercedes heeft momenteel wat weerwerk (EQB, EQS SUV en EQV) maar die zijn ofwel kleiner, ofwel een serieus stuk duurder.
De Tang heeft dus het koninkrijk der elektrische zevenzitters even voor zich. Daardoor kunnen de tekortkomingen even onder de mat geveegd worden. Zoals het wat hoge verbruik van 23,1 kWh/100 km, of het lage laadvermogen van 7,4 kW AC / 120 kW DC en de software van het infotainment dat nood heeft aan een update.
Hoewel compleet nieuw voor Europa, rolt deze Tang al sinds 2018 rond in China. Hij staat qua design dan ook wat haaks in de Europese line-up van BYD. Tot merken zoals VW, Skoda, Kia en co een elektrische zevenzitter op de wereld loslaten, heeft hij echter het rijk voor zich alleen.