‘Born to challenge the best’ luidt de veelzeggende titel van het persdossier van de Cadillac ATS. Te ambitieus? Misschien niet. Op de thuismarkt zegt de Amerikaanse pers – doorgaans best kritisch voor de eigen producten en zeer lovend over de Duitse concurrenten – dat de ATS de eerste geloofwaardige rivaal voor de BMW 3-serie is. Da’s er niet naast.
Opvallend en opmerkelijk
Uiterlijk doet deze Cadillac alvast een nieuwe, verfrissende wind waaien tussen al die Duitse sérieux. Met 4,64 meter is hij bovendien nauwelijks 2 cm langer dan een 3-serie. Zijn atletische gestalte slaat in elk geval aan. En zonder Audi te verontrusten, is zijn interieur toch uitstekend afgewerkt en vooral leuk vormgegeven.
De console alleen al is een kunstwerk. Het scherm is van de jongste generatie en kan verschillende combinaties aan, waardoor je via duim- en vingerbewegingen kan in- en uitzoomen. Of door te schuiven kan je door de menu’s scrollen. Het is even wennen en het lijkt minder overtuigend dan aangekondigd, maar anderzijds hadden we ook maar twee dagen om er mee te leren werken. Wel is duidelijk dat op alle vlak de ATS zijn concurrenten benadert.
Nordschleife
Cadillac voorziet slechts in één motorkeuze: een 2.0 turbobenzine met 276 pk (353 Nm bij 1.700 opm) die we kennen uit de Opel Insignia OPC. Hij is gekoppeld aan ofwel een manuele zesbak of een zestrapsautomaat met flippers aan het stuur. Vooraan zien we indrukwekkende remschijven met Brembo klauwen met vier zuigers. En achteraan kan je het niet zien, maar het is er wel: een sperdifferentieel. Op papier is dat allemaal reeds veelbelovend. Onze testwagen was bovendien uitgerust met de Magnetic Ride chassisoptie. Verbluffend, en dat zowel in de comfortstand als in de sportstand. Uitstekend werk, vooral omdat die regelingen op punt zijn gesteld op de Nürburgring. Bij veel merken staat dat synoniem voor een beenharde ophaning in de sportstand. Niet zo in de ATS, die zich uitermate gebalanceerd toont en waar de sportstand nooit oncomfortabel wordt. Toch is hij ook zeer efficiënt. Hij weegt 1.559 kg en snijdt bocht na bocht aan met een gretigheid van een hongerige wolf.
Décibels
Cadillac hoort tot de GM-groep. Wie GM zegt, zegt ook een verouderend motorenpallet waar extreem lange versnellingsverhoudingen het verbruik en de uitstoot moeten drukken, maar zo ook de motor smoren. Zonder echt slecht te zijn, is dit ook wat er gebeurd met de manuele zesbak in de ATS. De automaat doet merkelijk beter.
Uiteindelijk is de mechaniek de achilleshiel van een anders bijzonder geslaagde auto. Kracht heeft hij genoeg, maar hij is in de praktijk 20 procent dorstiger dan gelijk welke gelijkaardige Duitse concurrent. In gelijk welke andere auto zouden we er ook over kunnen kijken dat een dergelijke banale motorsound zo luid weerklinkt in het interieur, maar hier zijn we in premiumgebied, dus kan het niet. Cadillac belooft nog in deze levenscyclus van de ATS een diesel, maar of dat binnen 2 jaar dan wel 3 jaar is? In afwachting daarvan is het gevecht ‘Cadillac tegen de Duitsers’ een match die maar weinig mensen bezighoudt. Maar voor wie zich nu al heeft laten overtuigen: hij is de uwe vanaf 38.130 euro.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Cadillac
Klik hier en zoek uw occasie Cadillac ATS tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Cadillac ATS, en een selectie van tweedehandse