De nieuwe Citroën Berlingo is meer ‘fun’ omdat duidelijk de visuele kenmerken van de nieuwe generatie Citroëns in zich draagt. Zonder hem daarom verleidelijk te noemen, achteraan domineert vooral een praktisch – vierkant – uiterlijk. Vooraan is hij wel cool. Maar het is vooral met zijn nieuwe interieur dat de derde generatie Citroën Berlingo opvalt.
Gedaan met het interieur en de zitpositie van een bestelwagen, zoals vroeger. Voortaan zit je echt achter het stuur van de Berlingo, zoals in een auto. Je kan ook genieten van een moderne en kleurrijke lay-out, zeker in de Shine-topuitvoering die wij testten. De materialen zijn ook veel kwalitatiever. Wat uitrusting betreft kom je niets te kort. Hij biedt online mogelijkheden en draadloos laden voor de smartphone. De jongste veiligheidssnufjes zoals autonome noodremhulp en verkeersbordherkenning biedt hij zelfs standaard aan.
Ruimte op overschot
De Citroën Berlingo blijft zijn meesterschap etaleren wanneer het op opbergvakjes aankomt. Citroën heeft er werkelijk overal verstopt: in de deuren, boven het handschoenvakje (de airbag is in het dak verwerkt), achter de stoelen, onder de tapijten en zelfs in het dak voor wie de slimme Modutop mee bestelt. Die brengt ook een zee van licht in het interieur, zowel overdag maar ook ’s nachts door zijn led-sfeerverlichting.
En dan moeten we nog beginnen over de koffer van minimaal 775 liter en de buitengewone indeelmogelijkheden. Een mountainbike vervoeren? Makkelijk. Twee mountainbikes? Zonder stress. Een surfplank? Dat lukt ook, door de leuning van de passagiersstoel plat te leggen. Twee mountainbikes én een surfplank? Dat moet ook lukken. Wat de vraag ook is, op vlak van hobby’s, klussen of boodschappen, de Berlingo heeft steeds een pasklaar antwoord.
Niet alleen comfortabel
Het nieuwe strakke dashboard en de meer naar voor geplaatste voorruit geven je de indruk dat je met een veel grotere auto op pad bent dan voorheen. Nochtans is de nieuwe Citroën Berlingo slechts 3 millimeter breder geworden. Gelukkig is het uitzicht rondom uitstekend dankzij de grote ruitoppervlakken en de hoge zit achter het stuur. Door die positie en door dat gevoel krijg je effectief de indruk dat je niet met een bestelwagen op pad bent, maar met een SUV. Dat is duidelijk meer een gevoel dat bij de heersende mode past, en is dus een verkoopsargument.
Inzake isolatie en in rijplezier moet de Berlingo niet onderdoen voor een compacte SUV. Hij doet zelfs beter wat comfort betreft, toch nog steeds een belangrijk punt voor Citroën. De Berlingo glijdt over slecht wegdek als weinig anderen, al helt hij wel over in snel genomen bochten. We trokken op pad met de 1.5 BlueHDi 130 pk diesel. Die overtuigt snel in de Citroën Berlingo, met zijn souplesse en zijn verzorgde hernemingen. Daarbij speelt ook de achttrapsautomaat een rol, een versnellingsbak die boven elke twijfel verheven is. Alleen hadden we een groter effect verwacht op het verbruik. We zagen een testverbruik van 6,3 l/100 km, toch een end verwijderd van de aangekondigde 4,4 l/100 km. Ook de prijzen zijn een stuk omhoog gegaan. Onze luxeversie kostte bijna 30.000 euro.
|--------| |Motor: viercilinder turbodiesel, 1.499 cc| |130 pk bij 3.750 opm| |300 Nm bij 1.750 opm| |0-100 km/u: 12,3 sec| |Top: 184 km/u| |Verbruik: 4,4 l/100 km| |Testverbruik: 6,3 l/100 km| |CO2 : 115 g/km| |Prijs: 29.460 euro|