Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Citroën C3 Aircross, family first! (2025)

De dagen van de kleine, mollige crossover die alleen ouderen leek aan te spreken, zijn voorbij. De nieuwe C3 Aircross is nu gericht op budget bewuste gezinnen. Naast keuze uit 5 of 7 zitplaatsen is er ook keuze uit hybride... of elektrisch!

In het kort

De Citroën C3 Aircross is nu veel meer dan alleen een stadsauto voor avonturiers. De nieuwkomer is gegroeid, is gezinsvriendelijk met maximaal 7 zitplaatsen en heeft zelfs een elektrische motor. Hij is ook niet duur, maar dat voel je...

Pro

Voordelen

  • Algemeen comfort
  • Prijs
  • Verbruik milde hybride
Contra

Nadelen

  • Krappe 3e rij
  • Kwaliteit en afwerking in de cabine
  • Beperkte actieradius (elektrisch)

Een Citroën C3 Aircross op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

In het jargon van het merk met de dubbele chevrons, is de C3 Aircross de crossover-variant van de C3 hatchback. Echter, nu de nieuwe C3 crossover-allures krijgt, is er dan nog plaats voor een C3 Aircross? Volgens Citroën wel, dankzij een flinke groeispurt!

Exterieur

Terwijl zijn voorganger in feite niets meer was dan een verhoogde stadsauto, brengt de nieuwe C3 Aircross daar verandering in. Hij is nog steeds gebaseerd op het platform van de nieuwe C3, maar zijn afmetingen zijn gegroeid: hij is nu 38 cm langer dan de reguliere C3! Deze groei is verdeeld over de wielbasis (2,68 m) en de koffer, waardoor deze crossover er veel grootser uitziet dan de kleine C3. De styling lijkt echter ongewijzigd te zijn overgenomen.

AS24 CitroenC3Aircross 1

De Aircross heeft echter niet het meest gemeen met de C3, maar met... de Opel Frontera! Dat klopt, de twee modellen delen hun carrosserie. Het Franse model heeft een typische Citroën voorkant, met C3-koplampen, terwijl de achterkant is versierd met het nieuwe logo en een reeks 3D-motieven. Het moet gezegd worden: de Citroën oogt charmanter dan zijn Duitse stiefbroer.

Interieur

In het interieur leent de nieuwe C3 Aircross het grootste deel van het meubilair van de C3. De nieuwe Citroën-filosofie wordt weerspiegeld in het tweelaagse dashboard, met hoog geplaatste digitale instrumenten en een 10,25-inch touchscreen in het midden. Om de instapprijs zo laag mogelijk te houden, is dit scherm in de goedkoopste versie vervangen door een smartphonehouder!

AS24 CitroenC3Aircross int

Een ander element van deze budgetgevoeligheid is de afwerking. Overal zit goedkoop hard plastic, met uitzondering van een strook stof op het dashboard. Ook de assemblage is niet van de beste kwaliteit en Citroën ontneemt passagiers automatische elektrische ramen...

AS24 CitroenC3Aircross int

Gezien de groei van het exterieur is het logisch om te denken dat de nieuwe C3 Aircross veel binnenruimte biedt. Nou, dat hangt af van de rij! Passagiers op de tweede zitrij moeten het doen met een korte rugleuning, maar de beenruimte blijft royaal. Passagiers op rij 3 (optioneel) moeten het daarentegen doen met een nog korte rugleuning, al is de beenruimte nog steeds royaal. Met alle zeven zitplaatsen in gebruik beschik je over een luttele 40 liter in de koffer, met de derde zitrij dichtgeklapt groeit dat volume naar een veel meer indrukwekkende 330 liter. Ga je gewoon voor een 5-zitter, dan krijg je zelfs 460 liter!

Motor

Onder de motorkap biedt Citroën een trio motoren naar ieders smaak. Allereerst is er de benzineversie, aangedreven door een 100 pk sterke driecilinder 1.2 turbo - die niet langer PureTech heet omdat hij nu een ketting heeft. Vervolgens wordt hetzelfde blok gebruikt voor de hybrideversie. Gekoppeld aan een 28 pk sterke elektromotor in de 6-versnellingsbak met dubbele koppeling, produceert hij 136 pk en 230 Nm koppel.

AS24 CitroenC3Aircross

Tot slot komen we bij de echte nieuwigheid van de Aircross: de elektrische versie. Maar om het eenvoudig te zeggen: hij is overgenomen van de C3 hatchback. Er zit een 113 pk sterke elektromotor op de vooras en een 44 kWh LFP-batterij in de vloer. De WLTP actieradius is 300 km, 24 km minder dan die van de stadsauto. Tot slot kan de auto snel worden opgeladen tot 100 kW. Met andere woorden, de auto kan in 26 minuten worden opgeladen van 20% tot 80% bij een geschikt oplaadpunt.

Rijgedrag

Hoewel de nieuwe C3 Aircross is ontworpen voor mensen met een budget, gaat hij niet voorbij aan het comfort dat kenmerkend is voor het merk. Hij is zelfs standaard voorzien van de beroemde dempers met progressieve hydraulische bumpstops, die een behaaglijk weggevoel bieden dat nog niet eerder werd gezien in het B-segment. Hoewel hij niet zo soepel is als zijn grote broers en zussen, weet de nieuwelin de meeste oneffenheden van de weg met brio weg te filteren.

AS24 CitroenC3Aircross 5

Dit veercomfort wordt echter niet altijd geëvenaard door een gebrek aan geluidsisolatie en door de voorstoelen. Hoewel ze tot de 'Advanced Comfort'-familie behoren, voelt alleen het onderste deel van de rugleuning zacht aan. Desondanks leveren de motoren goed werk. De elektrische versie moet het doen met een realistische actieradius van 250 km, terwijl de hybride de show steelt. Dat is te danken aan zijn toegenomen vermogen, flexibiliteit en stilte. Bovendien zorgt de elektrische boost voor emissievrij manoeuvreren en soepeler schakelen. Onze test werd afgesloten met een gemiddeld brandstofverbruik van 5,7 liter/100 km.

AS24 CitroenC3Aircross 6

Prijs

De Citroën C3 Aircross kan zijn schaalvoordelen niet verbergen, maar het uiteindelijke prijskaartje zal sommige mensen zeker aan het denken zetten. Zo kost de instapversie 18.990 euro. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat alleen de 100 pk benzineversie wordt geleverd met een kale standaarduitrusting. De hybride, met dezelfde uitrusting, kost € 24.790. Voor de elektrische versie moet je minstens € 26.690 betalen.

AS24 CitroenC3Aircross 7

Conclusie

De nieuwe Citroën C3 Aircross wil de meest leefbare en goedkoopste familiecrossover op de markt zijn. Gezien zijn uitrusting en basisprijs, valt niet te ontkennen dat hij dat doel bereikt. De standaarduitrusting is echter karig. Het typische Citroën-comfort is gelukkig steeds gratis.

Technische fiche: Citroën C3 Aircross Hybride 136 (2025)

  • Motor: 1.2 liter, 3-cilinder + elektromotor
  • Vermogen: 136 pk
  • Koppel: 230 Nm
  • Versnellingsbak: dubbele koppeling, 6 versnellingen, voorwielaandrijving
  • 0-100 km/u: 8,8 seconden
  • Topsnelheid: 193 km/u
  • Bagageruimte: 40 - 330 (460) - 1.600 liter
  • Brandstofverbruik: 5,3 l/100 km (WLTP) / 5,7 l/100 km (gemeten)
  • CO2: 120 g/km (WLTP)
  • Prijs: € 24.790

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Citroën Ë-C4 X (2023) banner

Test: Citroën Ë-C4 X, grote koffer, grotere range (2023)

Autotests · Citroen
Citroën C3 Aircross (2023) banner

Test: Citroën C5 Aircross Hybrid 136, het academisch kwartiertje? (2023)

Autotests · Citroen
Citroen C5 X Review 2022

Citroën C5 X: drie vliegen in één klap (2022)

Autotests · Citroen
Ontdek meer