We hadden eigenlijk echt niet verwacht dat het gezicht in twee delen – dat debuteerde in de C4 Picasso – de airbump en enkele details in het interieur vaste parameters zouden worden voor de identiteit van nieuwe Citroëns. Dat blijkt nu wel het geval en het doet ons al reikhalzend uitkijken naar de volgende Citroëns met hetzelfde stempel.
Anders
De beelden spreken voor zich: alleen al door het design wordt Citroën opnieuw Citroën, door een auto voor te stellen die verschilt van de anderen en zeker niet naar ieders smaak zal zijn. De DS was ook uniek in zijn categorie en in 1955 was zeker niet iedereen er even enthousiast over als nu het geval is. Idem voor de 2PK, de GS, de XM… Een Citroën MOET anders zijn dan een Peugeot 208, een VW Polo of een Ford Fiesta. Dat is ook wat de nieuwe C3 doet.
Hetzelfde kunnen we zeggen van het interieur. Het dashboard lijkt een hedendaags beeldhouwwerk. Je kan het met stof bekleden, wat constructeurs al lang niet meer hebben aangeboden. De deuren sluit je door aan een lits te trekken en niet aan een hendel. Hij heeft ook geen stoelen maar de zachte fauteuils van de Cactus.
Alles is zo uitzonderlijk dat je bijna ogen sluit voor de uitsluitend harde plastics. Dat kan je in andere auto’s doen, die de regels van het spel volgen. Maar hier? Echte kritiek nodig? Achteraan vind je nog steeds niet de grootste binnenruimte van het segment en we vinden nog steeds dat je niet goed bezig bent wanneer je via een menu van het – toegegeven, veel verbeterde – aanraakscherm moet om de temperatuur te wijzigen.
Ideeën
Citroën maakt het verschil met zijn ideeën, soms goede, soms minder goede. In de C3 ontdekken we geen revoluties, maar hij beschikt wel over enkele sympathieke, nuttige vondsten. De airbumps zijn inmiddels bekend van de Cactus, maar nu maken we ook kennis met de ConnectedCam, de eerste geïntegreerde dashcam. Hij steekt onder de binnenspiegel en hij beschikt over 16Gb geheugen, wat hem toelaat om de toestand op de weg permanent in HD-kwaliteit vast te leggen over een hoek van 120 graden. Met een druk op een knop kan je een foto van een bepaald moment nemen, dat beeld of die video naar een smartphone sturen langs een gratis app en delen op het net. Nutteloos speeltje? Helemaal niet, want bij een ongeval bewaart de camera automatisch de beelden van 30 seconden voor de impact en 60 seconden erna. Dat kan van pas komen.
Comfort verzekerd
De C3 stijgt ook boven het pak uit door zijn comfort. Op slechte wegen, kasseien,… hij absorbeert werkelijk alles met de glimlach. Daar waar anderen daarmee zo goed als hun afstellingen dat toelaten, proberen om te springen, om de rijdynamiek te compromitteren. Citroën kiest niet voor compromis, maar trekt resoluut de comfortkaart. Dat maakt dat hij wat overhelt in de bochten en dat zijn voortrein voor de concurrentie zachtjes de rol lost. Maar ‘so what’? Het is opnieuw een eigenzinnige keuze van Citroën, die vast niet iedereen in dezelfde mate zal bevallen.
En stilte
Voor de mechaniek rekent Citroën op drie varianten van de 1.2 driecilinder benzine (68 pk, 82 pk en 110 pk) en twee 1.6 HDi’s (70 pk en 100 pk). We reden de 82 pk benzine met manuele vijfbak (geen zesbak in de catalogus) en de 110 pk met de uitstekende zestrapsautomaat. De eerste keuze blijkt aangenaam levendig en voldoende voor stadsgebruik. Hij is alleen wat lawaaierig bij de start en de bediening van de bak is te flou. Naar fouten in de 110 pk automaat zoeken we nog. Vlot, hij communiceert goed met de versnellingsbak vooral: je hoort hem nauwelijks werken. Dit is onze aanrader, voor een prijs die begint aan 17.495 euro. De goedkoopste Citroën C3 heb je voor 12.955 euro.
Citroën C3 PureTech 110 BVA6 |
---|
Motor: 3 cil. turbobenzine, 1.199cc |
110 pk bij 5.500 opm |
205 Nm bij 1.500 opm |
0-100 km/u in 10,9 sec. |
Top: 188 km/u |
Verbruik: 4,6 l/100 km |
Testverbruik: 5,7 l/100 km |
CO2: 103 g/km |
Prijs: 17.420€ |