Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Citroën ë-C3, elektrisch, veelzijdig en betaalbaar!

De Citroën C3 ondergaat een transformatie. Weg is de mollige stadsauto met zijn vrolijke vormen, en nu is er een kleine auto die zijn veelzijdigheid benadrukt. Bovendien is hij ook verkrijgbaar in een 100% elektrische versie. Volgens Citroën blijft hij betaalbaar. AS24 doet de test!

In het kort

De nieuwe Citroën C3 is verkrijgbaar in zowel een benzine- als een volledig elektrische versie. Welke motor er ook onder de motorkap ligt, hij blijft betaalbaar en veelzijdig.

Pro

Voordelen

  • Algemeen comfort
  • Interieur
  • Standaard uitrusting
Contra

Nadelen

  • Details afwerking
  • Instapmotoren
  • Zichtbare besparingen

Een Citroën C3 op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

De Citroën C3 krijgt een make-over. Hij verandert niet alleen onder de motorkap, maar ook zijn filosofie. Van een mollig stadsautootje lijkt hij nu veelzijdigheid voorop te stellen.

Exterieur

Voor de nieuwe C3 lijkt Citroën zijn frivole kant achter zich te willen laten. Daarom zijn er geen kinderlijk ronde vormen en airbumps meer. In plaats daarvan groeit de nieuwe C3 van 4,01 m in zowel lengte (+9 mm) als hoogte (+10 cm), terwijl hij een crossover-esthetiek krijgt.

2024-Citroen-anderefotos citroen-e-c3-013

Er zijn de nodige kunststof wielkasten en een reeks beschermingen op de voor- en achterspatborden. De voorkant is ook veel rechter. Een gesloten grille geflankeerd door het nieuwe logo van het merk vormt een aanvulling op een nieuwe visuele handtekening met drie LED-elementen.

Interieur

Ondanks het feit dat het interieur van de nieuwe C3 slechts een paar millimeter groter is dan dat van de buitenkant, heeft het een echte stap voorwaarts gemaakt. Achterin is plaats voor twee volwassenen of drie kinderen, terwijl de bagageruimte 310 liter is, of 1.180 liter met de bank neergeklapt.

2024-Citroen-anderefotos citroen-e-c3-101

Qua afwerking zijn er hier en daar harde kunststoffen, maar ook stukjes zacht kunstleer, een stoffen paneel op het dashboard en het pièce de résistance: een head-up display dat er niet uitziet als een head-up display. In feite denk je dat je naar een horizontaal digitaal instrumentenpaneel kijkt, terwijl het in feite een projectie is op een scherm boven het kleine stuurwiel (maar niet in de voorruit). Dit wordt aangevuld met een infotainmentscherm van 10,25 inch. Gezien de betaalbaarheid van de C3 is dit scherm op de instapversie vervangen door een smartphonehouder.

2024-Citroen-anderefotos citroen-e-c3-106

Motor

Onder de motorkap draait alles bij de C3 om eenvoud... en dualiteit! Ja, terwijl de beroemde 1,2-liter driecilindermotor - waarover veel discussie is geweest, maar die nu is uitgerust met een ketting - nog steeds aanwezig is, is er ook een elektromotor.

Nuova-C3

Deze bestaat uit een 113 pk sterke elektromotor op de vooras, die zijn energie haalt uit een 44 kWh accu. Het is misschien niet de grootste op de markt, maar dankzij de beperkte afmetingen van het Franse beest en een efficiënte motor zou de elektrische C3 - ë-C3 gedoopt - tot 326 km moeten kunnen afleggen voordat hij moet worden opgeladen. Hij kan zelfs tot 100 kW worden opgeladen bij een snellaadpunt, waardoor de batterij in 26 minuten van 20% naar 80% kan worden gebracht.

Rijgedrag

Vanaf de eerste rondjes achter het stuur ontdek je de echte krachttoer van Citroën: het comfort van de C3. De standaard gemonteerde Citroën Advanced Comfort ophanging (met hydraulische bumpstops) is een onverwacht juweeltje, tenminste als je bedenkt dat de C3 vooral betaalbaar moet zijn. In deze prijsklasse moet je ver zoeken om dit comfortniveau te vinden. Zeker als je daar de uitstekende stoelen bij optelt, is dit misschien wel de meest consistente en comfortabele auto uit het B-segment die de markt te bieden heeft.

Nuova-C3-3

De elektromotor past perfect bij dit comfort. Met zijn directe koppel biedt hij iets meer pit dan de kleine 3-cilinder benzinemotor, maar je hoeft ook geen explosieve motor te verwachten. Tijdens onze korte testrit (waarbij we toch een stevig tempo aanhielden) gaf de boordcomputer een verbruik van 12,7 kWh/100 km aan. Dat is ruim onder het gecertificeerde cijfer. Goed nieuws dus.

Prijs

Sinds het begin van deze recensie hebben we het gehad over de betaalbaarheid van de C3. Maar wat betekent dat tegenwoordig? Het instapmodel op benzine kost € 14.999, terwijl de elektrische versie minimaal € 23.300 kost. Gezien zijn prestaties en actieradius is dat ongehoord. Sterker nog, in de toekomst komt er een instapversie met een actieradius van 200 km die minder dan € 20.000 kost.

Nuova-C3-4

Conclusie

De ontwikkeling van de nieuwe Citroën C3 volgde een duidelijke briefing, de populaire stadsauto moest voldoen aan vier fundamentele waarden: eenvoud, duurzaamheid, durf en comfort. Wat nog indrukwekkender is, is dat hij met gemak aan al deze voorwaarden voldoet, zonder te vergeten betaalbaar te blijven!

Nuova-C3-5

Technische fiche: Citroën ë-C3 (2024)

  • Motor : elektrisch
  • Vermogen : 113 pk
  • Koppel: N.b.
  • Versnellingsbak: vaste verhouding, voorwiel
  • 0-100 km/u: 11,0 s
  • Topsnelheid: 180 km/u
  • Bagageruimte: 310 - 1.180 liter
  • Accu: 44 kWh
  • Verbruik: 12,7 kWh/100 km (gemeten)
  • Actieradius: 326 km (WLTP)
  • Prijs: € 23.300

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Citroen C5 X Review 2022

Citroën C5 X: drie vliegen in één klap (2022)

Autotests · Citroen
AS24 Citroën banner

Citroën Ë-C4: eigenzinnig en elektrisch

Autotests · Citroen
AS24 Aircross banner

Citroën C5 Aircross Hybrid: gewatteerd comfort, gewatteerd vermogen

Autotests · Citroen
Ontdek meer