Wie het design van de nieuwe Citroën C4 Picasso leukt vindt, zal zeker vallen voor dat van Grand Picasso.
Misschien zelfs meer, want zijn achterkant mag dan wel massiever zijn, log oogt hij niet. Dat geeft hem een statigheid die de kleine Picasso ontbeert. De lange Picasso – hij meet 4,6 meter, 17 cm meer dan de kleine – heeft ook enkele toffe stijldetails, zoals de geïntegreerde dakrails die uit de stijl aan de voorruit lijken te groeien. Het geheel eindigt in de vorm van een boomerang op de flank achteraan. Dankzij het rotweer tijdens onze test hebben we ook kunnen vaststellen dat de Grand Picasso over een leuk lichtdesign beschikt achteraan.
Zeker Grand
Wie wil weten wat de Grand Picasso allemaal aan snufjes en nieuwe vondsten te bieden heeft, raden we onze eerdere test van de Picasso aan. Om het verschil te zien met de gewone Picasso, moet je in de achteruitkijkspiegel blikken.
Het is op de achterste plaatsen dat het verschil wordt gemaakt. Dankzij het modulaire EMP2-platform kan de wielbasis met 5,5 cm worden gerokken ten opzichte van de kleine Picasso. Dat is meteen 11 cm meer dan in de oude lange Picasso. Met het oude platform was dit onmogelijk. Terwijl de lengte verminderde met 35 cm, is er meer ruimte aan boord.
De passagiers op de derde rij (een optie van 700 euro) hebben meer beenruimte. Het helpt dat de tweede rij over 15 cm kan worden verschoven om meer of minder plaats vrij te maken. Je kan zo ook makkelijker aan de plaatsen achteraan. Wanneer er geen derde rij is, hebben de passagiers op de tweede rij alle plaats van de wereld, en dan schiet er nog een koffer van 645 liter over (+ 67 liter).
BlueHDi
De Citroën C4 Grand Picasso mag als allereerste de nieuwe 2.0 BlueHDi met 150 pk laten debuteren. Er bestaat een 135 pk-variant voor dezelfde prijs. Volgens Citroën haalt hij gemiddeld 4,2 l/100 km en 110 gr/km CO2, maar er is meer. Zoals de naam aangeeft, gebruikt Citroën een AdBlue additief, die de vervuilende uitstoot van een diesel nog fiks omlaag haalt. Hierdoor voldoet de Grand Picasso aan de Euro6-uitstootnormen.
Achter het stuur kan je zorgeloos genieten van de 370 Nm aan koppel, waardoor de Grand Picasso zelfs best aardige acceleraties haalt: naar 100 in 9,8 seconden en een top van 210 km/u. De Grand Picasso laat ook goed voelen dat hij 100 kilogram is kwijtgespeeld. De BlueHDi weegt bijvoorbeeld 1.428 kg. Hij geeft zin om een bochtig parcours op te zoeken, ook al is dat niet zijn favoriete speelterrein.
De Grand Picasso is een comfortabele cruiser, waarbij het grote geluidscomfort opvalt. Dat is nog meer het geval wanneer je opteert voor de zestrapsautomaat. Een echte automaat, niet de gerobotiseerde die je in de e-HDi vindt. Hij schakelt boterzacht en eigenlijk zo snel dat het gebrek aan een sportstand niet echt een gebrek is. Jammer genoeg is hij alleen beschikbaar met de 135 pk.
De basisprijs van een Citroën C4 Grand Picasso met 1.6 benzine (120 pk) bedraagt 21.540 euro voor de vijf zitplaatsen. Voor de 2.0 BlueHDi stijgt de prijs naar 28.950 euro, of naar 30.950 euro voor wie de automaat wil.