In het kort
De Citroën C4 bouwt verder op zijn succes met de toevoeging van een efficiënte nieuwe hybride-aandrijflijn. Bovendien blijft het de meest comfortabele compacte auto in het segment.
De Citroën C4 bouwt verder op zijn succes met de toevoeging van een efficiënte nieuwe hybride-aandrijflijn. Bovendien blijft het de meest comfortabele compacte auto in het segment.
Zou de Volkswagen Golf niet bestaan, dan keek je nu naar de populairste compacte auto van Euroap. Het is moeilijk te geloven, maar net achter de Golf heeft de kleine Franse non-conformist zijn thuis gemaakt. Dat doet hij in twee carrosseriestijlen: de 5-deurs C4 hatchback en de C4 X sedan. Beide hebben nu een update gekregen.
Citroën-liefhebber of niet, het is onmogelijk om de nieuwe C4 na de facelift te verwarren met de oude. Het merk met de chevrons neemt het woord letterlijk en geeft zijn compacte auto een… nieuwe voorkant! Weg zijn de ronde vormen en de X-vormige visuele handtekening, ze worden vervangen door verticale LED's. Naar onze mening lijken ze te zijn geplaatst zonder er echt over na te denken, waardoor de C4 een wat warrige voorkant heeft. Smaken en kleuren...
Voor de rest is er Citroëns nieuwe retro-logo en de letters van het merk op de achterklep. En dat is alles! De C4 behoudt zijn ingehouden afmetingen van 4,35 meter lengte, evenals zijn terugwijkende daklijn en grote achterruit die wordt onderbroken door een spoiler.
In het interieur moet je op zoek naar veranderingen. Gelukkig helpt Citroën ons door te wijzen op een nieuw 7-inch digitaal instrumentenpaneel - 5,5 inch op instap- en middenklassemodellen - en op nieuwe stoelen. Ze zetten de 'Advanced Comfort'-filosofie verder en bieden een ongeëvenaarde zachtheid, maar met een verbeterde zijdelingse steun.
Naast deze wijzigingen bevat het dashboard nog steeds het 10-inch touchscreen voor het infotainmentsysteem en een reeks fysieke bedieningselementen voor de airconditioning. De ergonomie van het systeem is nog steeds rommelig en het is niet het snelste, maar de kleine fysieke snelkoppelingen zijn welkom. Tot slot heeft ook het interieur van de C4 een stap terug gedaan. We zullen het uitleggen: voorheen was er een dubbel dashboardkastje (met lade) en een accessoire lade om een tablet aan op te hangen. Dit is nu vervangen door een eenvoudig dashboardkastje... en een patch! Tot zover het besparen van geld...
Tot slot, gezien het feit dat dit een eenvoudige facelift is, zijn de fundamenten van de C4 geen jota veranderd. Er is nog steeds een respectabele hoeveelheid ruimte voor het segment, evenals een grote bagageruimte van 380 liter, die kan worden uitgebreid tot 1.250 liter door de bank neer te klappen.
Onder de motorkap verandert er echter wel het een en ander. De beroemde 1,2-liter PureTech is er nog steeds, maar nu alleen in een 130 pk versie met automatische versnellingsbak. Het gamma bevat ook twee elektrische varianten. De eerste met 136 pk en een 50 kWh batterij (354 km) en de tweede met 156 pk en een 54 kWh batterij voor een grotere actieradius van 418 km.
Citroën heeft ook een nieuwe aandrijflijn toegevoegd die het 'Hybrid' noemt. Dit is echter een nieuwe variant van de 1,2-liter driecilindermotor (voorzien van een ketting) die wordt gecombineerd met een 21 pk sterke elektromotor en een 48-volt accu. Ze werken samen via een nieuwe 6-versnellingsbak met dubbele koppeling om 136 pk te leveren en het brandstofverbruik te verlagen naar 4,7 liter/100 km (WLTP).
Hoewel hij een nieuwe sportievere voorkant heeft, blijft de filosofie van de C4 gericht op rijcomfort. Dit is een domein waarin Citroën de laatste jaren heeft uitgeblonken, dankzij de ophanging met progressieve hydraulische bumpstops. Deze zijn standaard gemonteerd, waardoor de C4 een echte cocon van comfort wordt. Ook aan de geluidsisolatie lijkt goed te zijn gedacht, ondanks hier en daar wat aerodynamisch geluid.
Nu we het toch over geluidsisolatie hebben, de Hybrid 136 laat graag van zich horen door in de elektrische modus subtiel te zoemen en lichtjes te roffelen eenmaal de 3-cilinder wakker wordt. Dit wordt echter nooit vervelend. Sterker nog, de aandrijflijn verzacht de overgangen tussen de twee krachtbronnen op briljante wijze. Hij haalt ook het maximale uit de elektrische kracht, vooral wanneer je met lage snelheid door de stad rijdt.
Gezien zijn voorliefde voor elektronen wordt er maar heel weinig benzine verbruikt. Het bewijs is het verbruik van 6,1 liter/100 km tijdens onze testrit over de kronkelige wegen van Catalonië. Een lichtere rechtervoet zal gemakkelijk betere resultaten opleveren…
Voor één keer gaat de prijs van de Citroën C4... omlaag na zijn facelift! Tenminste, dat geldt voor de elektrische versies. Voorheen waren ze geprijsd op meer dan €40.000, nu zijn ze allebei onder de €35.000 respectievelijk €38.000. De hybrideversie kost € 29.090, terwijl de meer betaalbare versie € 27.040 kost. De automatische versnellingsbak is nu standaard!
De Citroën C4 bouwt voort op zijn succes. Met comfort altijd in het vizier biedt hij nu een (lichte) hybridemotor die zijn best doet om zo min mogelijk benzine te verbruiken. Zal hij zijn 2e plaats kunnen behouden in de verkooplijsten? De tijd zal het leren...
Technische fiche: Citroën C4 Hybride 136 (2025)