De PSA-groep heeft woord gehouden: de Citroën C5 Aircross Hybrid schakelt over op hybride. Voortaan beschikt dus elk merk van de groep over een plug-inhybride SUV. Voor sommige betekent dat meer sportiviteit, voor andere meer luxe. Citroën verwelkomt de stekkervariant met open armen om het comfort verder te verbeteren.
Schaalvoordelen
Om de kosten zoveel mogelijk te beperken hebben de ingenieurs van de verschillende merken van de Franse groep één enkele motorversie uitgewerkt en verdeeld in twee varianten. De aandrijving debuteerde als krachtige versie met 300 pk en vierwielaandrijving, maar werd voor de Citroën C5 Aircross Hybrid herleid tot voorwielaandrijver.
Toch verandert er maar weinig aan het recept. Onder de motorkap zit nog steeds de bekende 1.6-turbobenzine. Hier is hij goed voor 181 pk en wordt hij gekoppeld aan een achttrapsautomaat die zijn koppelomvormer heeft omgeruild voor een elektromotor van 80 kW (108 pk). In totaal is de aandrijflijn goed voor 225 pk en 360 Nm.
Extra watt
Zoals steeds bij plug-inhybrides is de kern van de zaak de batterij. In deze Citroën heeft die een capaciteit van 13,2 kWh, waardoor deze grote SUV volledig elektrisch 54 tot 55 kilometer ver geraakt volgens de WLTP-cyclus. Sommige van zijn stalgenoten hebben standaard een boordlader van 7,4 kW, maar de C5 Aircross Hybrid vraagt er 300 euro voor. Die meerprijs is helaas aangewezen, want daardoor herleid je het laden aan een Wallbox tot minder dan twee uur.
Gezinsambitie
De installatie van de batterij in deze plug-inhybride snoept zowat 120 liter af van het koffervolume. Toch zie je dat alleen onder de koffervloer, zodat de bruikbare ruimte min of meer ongewijzigd blijft. Citroën heeft er ook een punt van gemaakt om de praktische kwaliteiten te bewaren die deze SUV zo populair maken. Zo bewaart de C5 Aircross Hybrid bijvoorbeeld zijn verschuifbare achterbank met drie onafhankelijke zetels, in tegenstelling tot de andere hybride SUV’s van de groep. Handig voor drie kinderzitjes, en om de kofferruimte te laten toenemen tot 600 liter.
Vooraan hetzelfde liedje. Op een nieuw menu in het infotainmentsysteem en een versnellingshendel met extra B-modus na wijzigt het interieur van deze plug-inversie niet ten opzichte van de gewone versies. Met andere woorden: het dashboard is interessant ontworpen maar weinig flatterend afgewerkt. Gelukkig zijn de “Advanced Comfort”-zetels nog steeds zacht en comfortabel.
Op zijn Frans
Comfort is dus het ordewoord van de Citroën C5 Aircross. En dat nog meer als plug-inhybride. Al vanaf de eerste meters biedt deze stekkerversie alle voordelen van elektrisch rijden, namelijk een prinsheerlijke stilte en instant koppel. Zelfs wanneer de benzinemotor wakkerschiet, gebeurt dat volledig sereen.
Onderweg legt de grote Citroën een indrukwekkend ophangingscomfort voor de dag, dankzij zijn schokdempers met progressieve hydraulische aanslagpunten. Toch valt op dat deze SUV steviger op zijn vier wielen staat. Die verbetering ligt aan de meerarmige achteras, die de vorige torsieas vervangt.
Conclusie
Met een prijs van 42.930 euro treedt deze plug-inhybride C5 Aircross in een hoger gamma binnen, waar de afwerking van zijn interieur helaas geen plaats heeft. Toch blijft het een van de meest betaalbare plug-inhybrides en blijft zijn comfort ongeëvenaard.