Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Test: Citroën C5 Aircross Hybrid 136, het academisch kwartiertje? (2023)
Félix Bouland · 19/09/2023 · 5 min gelezen
Na een bescheiden facelift krijgt de Citroën C5 Aircross een nieuwe hybride aandrijflijn op basis van de 1.2 PureTech-driecilinder. Geen plug-inhybride of full hybrid, maar wel een milde hybride. Zijn de Fransen daardoor op achtervolgen aangewezen?
In het kort
Deze nieuwe aandrijflijn weet het comfort van de Citroën C5 Aircross lichtjes te verhogen doordat hij zijn elektromotor optimaal inzet. Daardoor mag de grootste SUV van de Fransen zich nog steeds de comfortabelste SUV in zijn segment noemen.
De Citroën C5 Aircross hoeft zijn populariteit niet meer te bewijzen. Sinds zijn lancering in 2018 staat de grote Fransman in de top 3 van de verkoop van het merk. Je komt er dus bij wijze van spreken een tegen op elke straathoek. Met zijn speelse stijl springt hij bovendien meteen in het oog. Of toch: tot voor kort.
Exterieur
Eind vorig jaar besliste Citroën immers om het wat rustiger aan te doen. De speelse, ronde stijl van de C3 en C4 Cactus had intussen zijn weg gevonden naar zowat heel het gamma, maar de Fransen beseften dat die stijl misschien niet bij alle modellen even goed werkte. De C5 Aircross, de grootste SUV met gezinsambities van het merk, werd dus volwassener.
Vooraan zie je daardoor een nieuwe, tweeledige lichtsignatuur die uitmondt in het radiatorrooster. De flanken laten de contrastkleur van de kunststof Airbump-beschemring achterwege, terwijl de achterkant volledig nieuwe lichtblokken krijgt. Die zijn nog steeds rond, maar krijgen een premiumuitstraling.
Interieur
Je zou denken dat het interieur het voorbeeld volgt van het exterieur. In zekere zin klopt dat: centraal op het dashboard wordt het kleine scherm vervangen door een groter touchscreen van 10 duim dat onderaan geflankeerd wordt door de ventilatiemonden en dat nieuwe touchfuncties bevat. Een groter scherm is uiteraard beter, maar een geüpdatet infotainmentsysteem zou nog beter zijn. De C5 Aircross heeft nog steeds geen recht op het meest recente Stellantis-systeem en de touchfuncties helpen de ergonomie allerminst.
Dat zijn de negatieve punten, maar de rest van het interieur verandert niet. Maar goed ook: de zachte zetels zijn nog steeds die van een Amerikaanse limousine waardig, achteraan zijn er drie onafhankelijke zitplaatsen en een koffer van 580 liter. De C5 Aircross blijft dus een van de meest praktische SUV’s in zijn categorie.
Motor
Onder de motorkap wordt er het een en ander overhoopgegooid. Er komt een nieuwe plug-inhybride van 180 pk (naast die van 225 pk) en de achttrapsautomaat is voortaan standaard op de diesel. Bij de benzinemotoren verdwijnt hij echter om plaats te maken voor een nieuwe motor die Citroën “Hybrid 136” noemt. Maar geen paniek: het gaat om een milde hybride.
Die combineert een nieuwe versie van de 1.2 PureTech-driecilinder – waarvan 40 procent van de onderdelen vernieuwd werd – met een elektromotor van 21 kW via een gloednieuwe versnellingsbak met dubbele koppeling. Daar komt nog een kleine 48-voltbatterij bij die onder de voorstoelen zit. Met 136 pk is deze nieuwe motor niet alleen krachtiger dan de vorige PureTech, maar volgens Citroën vooral ook 15 procent zuiniger. Dat zie je in de specificaties, met een gemiddeld verbruik van 5,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 128 g/km, ofwel 12 g/km minder dan de 1.2 met manuele bak.
Rijgedrag
Minder CO2 is uiteraard een goeie zaak, maar voel je het verschil ook op de weg? Bij lage snelheden kan het niet groter zijn, want de grote Citroën benut zijn stroom optimaal. Bij manoeuvres en in files blijft de benzinemotor stil. Maar wanneer de elektromotor werkt, hoor je de versnellingsbak iets te duidelijk bezig. Hoe dan ook verhoogt dat elektrisch rijden het comfort.
Eens op snelheid werkt het geheel optimaal samen om de C5 Aircross in stilte vooruit te stuwen. Je merkt een schokje wanneer hij wisselt van krachtbron, maar verder vlakt de versnellingsbak met dubbele koppeling de gangwissels prima uit. Het verbruik moet er dus wel bij varen, maar onze test was te kort om eventuele verbruiksveranderingen in de praktijk terdege op te merken. Het enige minpunt is uiteindelijk dat de nieuwe aandrijflijn bijna 120 kilogram toevoegt aan het gewicht, en amper 6 pk meer. Met het hele gezin en bagage aan boord zal je dus momentum moeten maken om in te voegen op de snelweg.
Prijs
Met een prijskaartje vanaf 35.600 euro blijft deze nieuwe C5 Aircross Hybrid 136 relatief betaalbaar vergeleken met zijn concurrenten. Maar in vergelijking met de 1.2 met manuele bak van 130 pk kost hij 4.700 euro meer, en dan wordt het duur voor een automaat en 6 pk extra...
Besluit
Naast een facelift krijgt de Citroën C5 Aircross een nieuwe milde hybride aandrijflijn. Die beperkt de uitstoot op papier, maar het voordeel vind je in de praktijk vooral in het toegenomen rijcomfort. De grootste SUV van het Franse merk mag zich dus nog steeds de comfortabelste SUV in zijn segment noemen.