Het segment van de grote sedans - of, in gecodeerde autotaal, het D-segment - is een segment waar de Fransen merken nooit potten hebben kunnen breken bij het grote publiek. De Duitsers zijn heer en meester in de prijsklasse. Citroën probeert de Franse glorie te herstellen met submerk DS maar wil zelf ook terug wat in de pap te brokken hebben. Met een uniek resultaat.
Ultieme crossover
Dat unieke resultaat is de C5 X. Geen sedan, stationwagen, shooting brake of SUV. Wat is hij dan wel geworden? Volgens Citroën alvast “de perfecte belichaming van de Citroën-filosofie". Juist ja. Gezien de uiteenlopende modellen die het Franse merk de voorbije decennia op de markt bracht (van 2CV over C4 Cactus tot C6) zijn we niet echt zeker wat Citroën daar juist mee wil zeggen.
Laten we alvast proberen het te begrijpen. Klassieke Franse sedans slaan niet aan bij het grote publiek. Dus het heeft geen zin om die weg in te slaan. Stationwagens zijn dan weer op hun terugweg. Ook al bieden die een ongezien ruimtegemak. Wat wel werkt zijn kruisbestuivingen, “crossovers” in autojargon. En jongens, Citroën heeft klaarblijkelijk dé ultieme crossover willen maken met de C5 X. Ziet het er wat raar uit? Ach, dan zeg je toch gewoon dat het past in de Citroën-filosofie!
Kakafonie van lijnen
We zitten waarschijnlijk niet ver van de waarheid. Kijk eens naar het design van deze nieuwe inzending. Met een breedte van 2 m, een hoogte van 1,5 m en een lengte van 4,8 m pronkt de C5 X met indrukwekkende proporties. Visueel tapt hij uit het vaatje van de recente CXperience concept car, dat zie je aan de vlakke voorkant met een lichtsignatuur die uit de grille lijkt te komen, aan de dubbele bult op de motorkap en grote velgen die worden geholpen door het gebruik van hoge en smalle banden. Achteraan wordt het echter wat een… kakafonie. Er is een afgeronde achterklep met een schuine ruit en twee spoilers. De tweede is zo groot dat hij als picknicktafel gebruikt zou kunnen worden.
In het interieur vinden we een mooie mix van elementen die de Stellantis-groep (de moedermaatschappij van Citroën) in zowat alle andere producten gebruikt. Zo is de met zwarte plastic beklede middenconsole voorzien van een kleine versnellingspook, een heleboel opbergvakken en, net daarboven, echte fysieke bedieningselementen voor de airconditioning. Hoera! Voor de rest lijkt het dashboard op dat van de C4, maar de afwerking staat een treetje hoger. Hetzelfde geldt voor het infotainmentsysteem, dat een touchscreen heeft van maar liefst 12 inch. Citroën heeft de voorbije jaren zwaar ingezet op rijcomfort en dat merk je aan de zachte zetels, de royale ruimte op de achterbank en de riante koffer van 545 liter (485 voor de hybrides). Het lijkt erop dat de mix van genres werkt. Zolang je je ogen maar dicht knijpt.
Met stekker
Hoewel de C5 X de looks van een EV heeft, is hij initieel enkel te verkrijgen als plug-in. Daarvoor doet hij beroep op gekende fundamenten. We hebben het dan over de 1.6-liter viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een elektromotor, goed voor een gecombineerd vermogen van 225 pk en 360 Nm koppel. Genoeg om de grote sedan/break/crossover in 7,8 seconden naar 100 km/u te brengen en, nog belangrijker, om zijn CO2-uitstoot tot 29 g/km te beperken en zijn brandstofverbruik op 1,3 l/100 km te houden (WLTP). Deze cijfers zijn uiteraard te danken aan de elektrische actieradius van 54 km die wordt geleverd door de 12,24 kWh batterij.
Liever geen stekker? Dan schuift Citroën ook nog twee klassieke benzinemotoren naar voren. Het gaat dan over de overbekende 1.2-liter driecilinder turbobenzine met 130 pk en de 180 pk sterke 1.6 turbobenzine met vier cilinders. Zowel op de hybride als op de benzine zijn een automatische transmissie standaard.
De Fransen weten het
Zodra we achter het stuur van onze hybride testauto kropen werd één ding duidelijk: de Fransen weten wat comfort is. Gewiegd in de zachte zetels brengen we onze eerste kilometers op elektrische aandrijving in de voorsteden van Barcelona in alle rust door. Bovendien lijkt de ophanging alles te absorberen wat de Spaanse stedenbouw haar toewerpt. Naarmate je het tempo opvoert, ontdek je dat de Comfort-modus van het adaptieve dempingssysteem (een nieuwe standaardvoorziening op de hybride) soms iets te laks is in het beheersen van lichaamsbewegingen.
Maar zelfs in de sportstand geeft comfort de toon aan. Dankzij zijn sedanafmetingen doet de C5 X het niet slecht zodra het asfalt in de war raakt. Waar zijn SUV-tegenhanger onhandig aanvoelt, helt de sedan/break slechts licht over in de bochten, terwijl de voorkant gripvol blijft en de besturing licht. Toch is het duidelijk dat de nieuwe Citroën zich veel beter thuis zal voelen met 120 km/u op een glad asfaltweggetje naar het zuiden, dan op een rallypodium.
Conclusie
Met een prijs van 33.320 euro voor het instapmodel en 44.070 euro voor de plug-in hybride bevindt de nieuwe Citroën C5 X zich qua prijs aan de onderkant van het segment. Hoewel de filosofie polariserend kan zijn, moet gezegd worden dat wat het doet, het goed doet. Hij is comfortabeler dan eender welke Duitse berline, leefbaarder dan de meeste breakauto's en dynamischer dan SUV's. Alleen… dat uiterlijk.