Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Citroen C5 – Citroën C5 Tourer 2.0i Dynamique

Begin dit jaar verraste Citroën ons enigszins met de nieuwe C5 en C5 Tourer. De Fransen waren qua design een totaal andere weg ingeslagen. Zo’n strak vormgegeven Citroën kwamen we de laatste jaren niet eerder tegen. Hiermee wil het merk een bredere doelgroep aanspreken.

Het doel is vooral om nieuwe klanten uit de leasemarkt aan te trekken. De C5 Berline is momenteel de beste verkopende variant. Logisch, want de stationvariant - de Tourer - is pas sinds juni leverbaar. Vanaf volgend jaar verwacht Citroën dat de verhoudingen andersom liggen. Met het oog op deze ontwikkeling kozen wij ervoor om C5 Tourer 2.0i Dynamique aan de tand te voelen. Volgens de importeur wordt dit namelijk het op één na best verkopende model van de stationwagen.

Futuristisch De C5 Tourer mag dan qua design heel anders zijn dan zijn voorganger, het model is duidelijk herkenbaar als Citroën. De koplampen van de vorige C5 - na de facelift in 2004 - zijn bij de nieuwe qua vormgeving verder aanscherpt en de ´double chevron´ op de grille pronkt meer dan ooit tevoren. Hoekige lichtunits vinden we overigens overal terug. De Fransen hebben nagenoeg niets meer heel gelaten van de aloude bolle figuren. Van opzij gezien verwijst de neuspartij nog enigszins naar het overige modellengamma, maar daar houdt het ook mee op. Deze kenmerken in combinatie met de scherpe flanklijnen en de licht aflopende daklijn maken de C5 Tourer tot een futuristische verschijning. De proporties zijn van voor tot achter volledig in harmonie en de 17 inch Persique velgen matchen uitstekend bij het koetswerk. Een compliment voor Citroën is hier op zijn plaats er is een enorme vooruitgang geboekt.

Zachte materialen Om de beoogde doelgroep aan te trekken moet het binnenin aangenaam vertoeven zijn. Wat dat betreft kan de C5 Tourer zich gerust meten met de Duitsers. De kunststof materialen voelen zacht en solide aan en zijn van hoogwaardige kwaliteit. Echter in schril contrast tot de afwerking is ons testexemplaar niet geheel vrij van rammeltjes in de beide voorste deuren. Met de rustgevendheid die het interieur uitstraalt heeft de C5 Tourer een sterke troef in handen. Eenvoudige rechte lijnen maken het dashboard functioneel en overzichtelijk. De futuristische kenmerken van de buitenzijde zijn verder doorgetrokken naar het instrumentarium en ziet er aantrekkelijk uit. De belangrijkste knoppen en buttons zitten op de juiste plek en de stuurbedieningen liggen altijd binnen handbereik doordat alleen de stuurwielrand draait bij het sturen. Het zitcomfort is bijna on-Frans met de stevige kussens. Een goede zitpositie is snel gevonden en de robuust uitgevoerde fauteuils bieden zelfs aan meer gezette personen prima steun. Optioneel kan het bovenste deel van de rugleuning van de voorste zetels apart worden versteld.

Riante omgeving De C5 Tourer valt meteen op door zijn buitenmaten. De vorige generatie was al geen kleine auto, maar de nieuwe stationwagen is helemaal kolosaal. Zet 'm naast concurrenten als de Volkswagen Passat Variant, de Peugeot 407 SW en de Renault Laguna Estate en je gevoel zegt dat de C5 Tourer ze allemaal overtreft. De werkelijke maatcijfers geven echter aan dat het allemaal meevalt. In de hoogte en breedte strekt de Tourer zich boven het grootste gros in het D-segment uit. Een Ford Mondeo is nog groter, maar oogt ranker door zijn vorm. In het interieur werpen de riante buitenmaten z'n vruchten af. Een grote bewegingsvrijheid is het resultaat. De afstand van deurpaneel tot armsteun is aanzienlijk. Personen met kortere armen kunnen hierdoor soms lastig een rustpunt op de armsteunen vinden wanneer het stuur is vastgepakt. Achterin is het eveneens goed vertoeven met voldoende hoofd- en beenruimte. Qua bagageruimte moet de C5 flink inleveren op de concurrentie. Het maximum van 1.462 liter met neergeklapte achterbank - met rechtopstaande stoelen 505 liter - valt in deze klasse wat tegen.

Gezapigweggedrag Optioneel is er op de duurdere varianten het Hydractive III Plus systeem te bestellen. Dit systeem werkt op basis van pneumatische veerbollen en moet alle oneffenheden nog beter gladstrijken en tegelijkertijd ook een dynamisch weggedrag weten te realiseren. Ons testexemplaar was uitgerust met een conventionele vering en draagt het typische Franse comfort een warm hart toe. Citroen noteert in de brochures dat de snelweg het domein van de C5 is en niets is minder waar. In rechte lijn laat de auto zich uiterst comfortabel over het asfalt zweven. Op een bochtig traject begint de Tourer aanzienlijk tegen te stribbelen. De auto voelt ineens log en zwaar aan en het veersysteem heeft aanzienlijk moeite de wisselende bewegingen bij te houden. De besturing is eveneens gevoelloos en ondirect.

Lijzige krachtbron Voor de C5 zijn er drie benzinemotoren en vier diesels leverbaar. Wij reden de op één na sterkste benzinevariant met 143 pk en 200 Nm koppel. Geheel onverwacht mist de motor het nodige vermogen om het nettogewicht van 1.553 kg in beweging te brengen. De opgegeven 11,2 seconden die de acceleratie van 0 naar 100 km/h vergt laten de zintuigen anders vermoeden. Het 2.0 liter blok moet flink op toeren worden gehouden om de vaart erin te houden. Eenmaal op kruissnelheid is de motor opvallend stil en ook de wind laat weinig van zich horen. Waar de meeste merken hun modellen langzamerhand uitrusten met een 6-versnellingsbak heeft de C5 nog vijf verzetten. Ondanks een versnelling minder bedroeg ons testverbruik 8,2 l/100km. Een nette prestatie voor een auto van 1,5 ton. Hiermee overtrof het de fabrieksopgave met 0,3 liter per 100 kilometer. Een topsnelheid van 206 km/h is ruim voldoende. Als instapper staat er een 127 pk sterke 1.6 liter benzine in de prijslijsten. Deze kunnen wij niet aanraden. Het topmodel met 3.0 liter V6 en 215 pk zal minder moeite hebben met de C5 Tourer. Maar het verschil tussen de duurste 2.0 liter uitvoering en de zescilinder is ruim € 7.000,-. Een behoorlijk bedrag, welke niet zomaar overbrugbaar is.

Overvloed voelt goed Veel merken zijn van mening dat een beperkte hoeveelheid van bedieningsknoppen op het dashboard de ergonomie en het gebruiksgemak verbeterd. Citroen gaat hier geheel tegenin en heeft de onze C5 in Dynamique uitvoering uitgerust met een fiks aantal buttons en draaiknoppen. Als toegevoegde opties noteren wij het Pack Detection Dynamique 2 (meerprijs € 795,-). Dit pakket omvat parkeersensoren vóór en achter, een Bluetooth-verbinding en het Pack Visibilité. Deze laatste herbergt een regensensor en automatische inschakelende verlichting. Hoekverlichting schijnt bij wanneer je tot een maximum snelheid van 40 km/h een bocht instuurt. Een handige functie in smalle onverlichte steegjes. Dankzij de parkeerassistent weet de bestuurder meteen of er voldoende ruimte is om de auto ergens in te parkeren. Het Navidrive RT3ev navigatiesysteem met 30 GB harde schijf werkt eenvoudig en gebruiksvriendelijk, juist door die overvloed aan knoppen. Behalve dat de stem moeite heeft met de articulatie van de aanwijzingen werkt het nauwkeurig. Indien gewenst is het kleurenscherm in meerdere verschillende kleuren weergeefbaar.

Tussenvariant vereist De Citroen C5 stort zich volledig op de zakelijke rijder en moet gaan scoren op de leasemarkt. Het merk is niet bang dat de echte Citrofiel wegloopt bij de C5, want die zal door het comfortabele karakter genoeg aan z'n trekken komen. De bedoeling is om klanten bij de concurrentie weg te lokken. Dat gaat zeker lukken wat betreft de bouwkwaliteit en de gebruikte materialen. Deze kunnen zondermeer de gemiddelde Duitsers evenaren en is dus geen reden meer om de Fransman voorbij te lopen. Waar de Citroen C5 Tourer 2.0 liter mee zit zijn z'n figuurlijke twee gezichten. Zijn futuristische uiterlijk straalt kracht, sportiviteit en een gezonde dosis dynamiek uit maar onderweg valt 'ie door de mand vanwege zijn luie motor en te zachte onderstel. Hopelijk levert Citroen op termijn een sterkere motorvariant die de C5 Tourer tot een waardige asfaltvreter maakt. Pas dan kan de auto echt aan alle verwachten voldoen die de brochures beloven.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Citroen C5 X Review 2022

Citroën C5 X: drie vliegen in één klap (2022)

Autotests · Citroen
AS24 Citroën banner

Citroën Ë-C4: eigenzinnig en elektrisch

Autotests · Citroen
AS24 Aircross banner

Citroën C5 Aircross Hybrid: gewatteerd comfort, gewatteerd vermogen

Autotests · Citroen
Ontdek meer