De C5 is echt wel een succesverhaal voor Citroën. In 2008 kwam de nieuwe C5 op de markt, met het ambitieuze doel om het enkele Duitse concurrenten flink lastig te maken. Daarvoor ging de afwerkingskwaliteit flink de hoogte in, en bleek de C5 effectief in staat om de vergelijking met de Duitse modellen aan te gaan. En in sommige markten hen zelfs vooraf te gaan. Vorig jaar kreeg de C5 een kleine facelift, maar zoals dat gaat met succesnummers: aan de essentie is niet geraakt.
Het interieur blijft ongewijzigd en behoudt zo zijn belangrijkste troeven (afwerkingskwaliteit, leesbaarheid van de bediening van de stuurknoppen op het stuur met vaste naaf), maar ook zijn minpunten (overdaad aan knopjes).
Het juiste milieu
Ter gelegenheid van de facelift werd het motorenpallet onder de loep genomen. Zo bleek er ruimte om een 2.2 turbodiesel met 200 pk te integreren. De motor stamt nog uit de samenwerking met Ford en was eerder al te vinden in de Mondeo. Hierdoor geeft Citroën klanten meer keuze, nadat ze de downsizing van de 2.0 HDi van 175 pk naar 160 pk moesten slikken. En aan de bovenkant zagen ze de V6 naar 240 pk klimmen en hierdoor minder bereikbaar worden.
De viercilinder put uit 2.179 cc een vermogen van 200 pk bij 3.500 opm en een koppel dat niet moet onderdoen voor de V6: 450 Nm, in dit geval present bij 2.000 opm. Standaard komt hij met een zestrapsautomaat. Die blinkt uit in zachtheid en responstijd in automatische modus, maar is nog steeds geen wonder van bediening in manuele modus. Zo moet je duwen om op te schakelen en trekken om af te schakelen, wat tegen de natuurlijke beweegrichting is. De bak vormt evenwel geen belemmering om de 1.660 kg zware C5 aan aardige prestatiecijfers te helpen. Zo sprint hij naar 100 km/u in 8,3 seconden, een respectabel cijfer.
Hoewel Citroën een gemiddeld verbruik opgeeft van 5,9 l/100 km (CO2: 159 gr/km), blijven wij steken op 7,4 l/100 km tijdens onze test.
Hydractive 3+
De hydropneumatische ophanging is wat grote Citroëns al 50 jaar zo beroemd maakt. Natuurlijk heeft Citroën daar ook in deze C5 in voorzien. De jongste evolutie van het systeem kreeg de naam Hydractive 3+ mee. Het systeem heeft voor- en tegenstanders, maar biedt in elk geval een unieke rijbeleving. De C5 wiegt zo zachtjes zijn inzittenden, en lijkt los te staan van wat het wegdek aan oneffenheden te bieden heeft.
Alleen blijken er grenzen aan het systeem, en die liggen nog wel in België, op onze goeie ouwe betonwegen, die met een dikke asfaltrichel aan elkaar gekleefd liggen. Je moet overschakelen op de sportstand van de ophanging om storende dubbele trillingen te vermijden. Langs de andere kant, zelfs in de sportstand blijft het veercomfort gevrijwaard.
Vooral op comfort gericht
Hiermee plaatst Citroën zich duidelijk als het comfortalternatief in de markt. Ook met deze C5 2.2 HDi. De extra power van de motor zorgt weliswaar voor wat extra sensaties achter het stuur, maar in zijn geheel blinkt deze C5 toch vooral uit als comfortabele kilometervreter. Zeker ook omdat het stuur quasi alle informatie rond grip en wegdek wegfiltert. De stuurbekrachtiging is wel zeer licht gehouden.
Zowel in berline als in break biedt Citroën deze HDi 200 uitsluitend aan in de duurste uitrustingsniveaus (Exclusive en Just Black), en dit vanaf 37.380 euro.