Eigenlijk is de DS3 Cabrio geen echte cabriolet. De stoffen kap strekt zich namelijk enkel uit over het dak en rolt over de dakbogen naar achter. Inderdaad, net zoals bij de Fiat 500C, waar de Fransen zonder twijfel hun inspiratie haalden. De zijruiten blijven dus steeds op hun plaats, zodat er eerder van een ‘targa’ gesproken kan worden. Toegeven, een volledig open achterpartij is leuker, maar wees gerust: ook in deze ‘halve cabrio’ is het genot om onder de blote hemel te rijden optimaal verzekerd.
Stijl- en prijsbewust
De keuze van Citroën voor dit concept is niet toevallig. Eerst en vooral wou men de typische look van de DS3 met de boemerangvormige B-stijl behouden. En verder is deze structuur ook beter voor de chassisstijfheid en een stuk goedkoper dan een compleet vouwdak. Samengevat: de Citroën DS3 Cabrio ziet er even leuk uit als de Mini Cabrio, maar kost in zijn basisversie een goede 2.500 euro minder. Dat is niet niks. Voor 18.675 euro rij je de versie met de 82 pk sterke 1.2 VTI de verdeler buiten en kan je al volop genieten van het cabrioplezier in de mooie DS3.
Handig is dat de kap zich volledig elektrisch laat bedienen tot een snelheid van 120 km/u. Je hebt daarbij de keuze uit drie standen. Door het ‘halve’ cabrioconcept blijft er bovendien ook nog een ordentelijke koffer over van 245 liter, die na het neerklappen van de achterbank zelfs tot 980 liter kan aangroeien. Hiermee behoort een vakantietrip met bagage zeker tot de mogelijkheden. Enkel moet je geen te grote koffers meenemen, want die geraken zeker niet door de smalle kofferopening. Volgens de technici was deze ingreep noodzakelijk om de koetswerkstijfheid op niveau te houden. Leuk gevonden is dan weer de naar boven glijdende kofferklep, die de gadgetwaarde van de DS3 op peil houdt.
Dieselcruiser
Ik reed met de 1.6 e-HDi, waaraan een prijskaartje van 23.435 euro hangt. Daarvoor wordt de DS3 Cabrio wel meteen in het tweede uitrustingsniveau en met gerobotiseerde zesversnellingsbak geleverd. Later zal er ook een manuele vijfbak verkrijgbaar zijn. Dit is een interessante combinatie voor wie heel wat kilometers aflegt en het rijgemak van een automaat weet te appreciëren. De 92 pk volstaan om er een vlot tempo op na te houden, terwijl de dorst ook goed meevalt met een normverbruik van 3,8 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 99 g/km. Tijdens de testrit gaf de boordcomputer een kleine 5 l/100 km aan, wat nog steeds aanvaardbaar is.
Toch had ik tweeledig gevoel met de gerobotiseerde transmissie. Misschien omdat er een te sportief aura rond hangt. Met een assertieve rijstijl gaat de bak nogal heftig te keer, maar hinkt meestal achter de feiten aan, zodat niet de schakelsnelheid maar wel de suggestieve schommelbewegingen indruk maken. Daarmee had ik al vlug door dat deze dieselende DS3 Cabrio eerder van cruisen dan van stevig sprintwerk houdt. Wat eigenlijk perfect is als je op een mooie zomerdag langs een drukke kustboulevard slentert.