De DS3 Racing doet er nog een schepje bovenop. Hij brengt de gouden tijden van de sportieve Citroëns weer helemaal terug. De DS3 Racing komt op een keerpunt in Citroëns sportieve politiek. De met lauweren overladen C4 mag het museum in, en in de plaats neemt Sébastien Loeb vanaf 2011 plaats in de DS3 in het WK rally. Waar de C4 nooit een echt sportief wegmodel kreeg, is dat hier wel even anders.
De eerste klanten vinden hun DS3 Racing onder de kerstboom, en dat is voorwaar een bijzonder aangename verrassing. We mochten het zelf ontdekken op de wegen van de mythische Monte Carlo rally.
Blits oranje en echt carbon
Uiterlijk kan je de DS3 Racing van de andere DS3’s onderscheiden door zijn zwart/oranje kleurencombinatie en de standaard gemonteerde oranje 18-duims siervelgen. Wie dat wat té vindt, is beter af met de wit/grijze kleurcombinatie.
Ook langs de binnenkant heeft Citroën zich geen enkele moeite gespaard. Zo zijn er aluminium pedalen, kuipstoeltjes en echte carbon inlegplaatjes. Je begrijpt bijna waarom hij met zijn tarief van 31.420 euro zoveel duurder uitvalt dan een gewone DS3 (vanaf 20.470 euro met dezelfde 1.6 turbo).
Meer turbodruk
Ook onder de motorkap is er een verschil. De 1.6 turbo neemt hij weliswaar over van de DS3, maar er is aan de turbokraan gedraaid. De maximale druk stijgt van 1,8 bar naar 2,2 bar. Hierdoor springt het vermogen van 150 pk naar 207 pk en bereikt het maximumkoppel een piek van 275 Nm tussen 2.000 en 4.500 opm. In 6,5 seconden staat hij aan 100 km/u, een top van 235 km/u is vlot binnen zijn bereik.
Baard in de keel
Meteen nadat je de sleutel hebt omgedraaid – geen startknop – maakt de 1.6 je trommelvliezen duidelijk dat de soundingenieurs hun werk gedaan hebben. Door de dubbele uitlaat klinkt de kleine 1.6 als een grote.
Door de kort gegroepeerde zes versnellingen val je nooit in een ‘turbogat’. Van zodra je 2.000 opm op de teller ziet, voel je de turbo een flinke lel uitdelen waardoor de cavalerie opveert. In die mate zelfs dat de tractiecontrole geregeld de gemoederen moet bedaren in scherpe bochten. Deze kan samen met het ESP wel volledig worden uitgeschakeld. Zelfs zonder elektronische bewaarengelen blijft de 1,2 ton wegende DS3 Racing voorspelbaar. Alleen mocht de stuurinrichting meer feedback geven.
2.000 stuks
Eigenlijk heeft de DS3 Racing slechts één echte concurrent: de [Mini Cooper John Works Cooper](http://ww2.autoscout24.be/nl
Een leuk, maar duur speeltje. Het zou zijn ‘street credibility’ alvast ten goede komen, moest Seb Loeb er meteen de pannen mee van het dak rijden.