Hij is nog het best te omschrijven als een vierdeurscoupé die hoog op zijn poten staat. Het Franse merk hoopt er klanten mee te lokken die traditioneel Duits kopen. Wat zijn dan de argumenten van de DS4? Van de C4 houdt de DS4 alleen de lichtblokken en de motorkap over. Voor het overige is hij een mooie verzameling van verschillende stijlen. In profiel lijkt hij een coupé, maar hij telt weldegelijk vijf deuren. De grote wielkasten en het hoge dak doen dan weer vermoeden dat hij SUV-genen heeft, maar de DS4 heeft niets buiten de asfaltwegen te zoeken, ook al doet zijn hoge zit achter het stuur iets anders vermoeden. En zijn gespierde gestalte geeft hem dan weer sportieve allures, maar toch is in de eerste plaats een echte gezinswagen.
Om kort te gaan, de DS4 is 4,27 meter mysterie. Hij valt in geen enkel bestaand hokje onder te brengen. Een beetje zoals de Peugeot 3008 dus. Bij momenten is hij complex, dan weer puur. De stijl van de DS4, onderstreept met dagrijlichten voor- en achteraan, is bijzonder verzorgd, en dat oog voor detail vinden we ook aan de binnenkant terug. De bestuurder landt in een zeer aangename biotoop, met een luxueus aangeklede boordplank die zich naar hem richt. De panoramische voorruit (standaard) doet het interieur in het licht baden. Een mens voelt zich snel thuis in de DS4.
So chic
Citroën stelt drie uitrustingsniveaus voor op de DS4: chic, so chic en sport chic. Natuurlijk schotelde Citroën hem ons op zijn best voor. Wat afwerking betreft, heeft Citroën Audi als inspiratiebron genomen, en dat is er ook aan te zien. De perfecte afwerkingskwaliteit en materiaalkeuze verbazen. Duits, maar dan gezelliger! Een zeer overtuigend argument.
Minder goed is de ruimte op de achterbank. Terwijl de DS4 weldegelijk over vier deurklinken beschikt, al zitten ze achteraan weggewerkt in de zijstijl, compromitteert de dynamische dakboog de hoofdruimte voor grote passagiers op de achterbank. Alleen geschikt voor kinderen en pubers dus. En door het stijlnummertje is ook het zicht door de achterruit beperkt. De koffer behoort met zijn 370 liter tot de middelmaat.
Technologie en individualisering
De vooruitstrevende stijl van de DS4 vindt een klankbord in de technologie. Of we nu over veiligheid spreken (eTouch noodknop, dodehoekwaarschuwing, waakzaamheidsassistent), over rijhulpen (parkeerhulp, verlichting van 75° op kruispunten, vertrekhulp op helling, intelligente tractiecontrole die wat wielspin toelaat), of over comfort (stoelen met massagefunctie, airco met 3 zones, 230V-stopcontact, individuele keuze van de verlichtingskleur van het interieur), de DS4 biedt opties aan die je normaal alleen bij de grote Duitse merken vindt. Daarbovenop biedt Citroën een ongekend aantal individualiseringsmogelijkheden aan.
Niet sportief, wel dynamisch
Ten opzichte van de C4 is het onderstel wat dynamischer afgesteld: hardere veren, dikkere antirolstangen, eigen veerpoten. Ondanks het feit dat hij wat hoog op zijn poten staat, biedt de DS4 een aangename rijervaring. De herwerkte elektro-hydraulische stuurinrichting biedt een goede feeling, en op de weg toont de DS4 zich precies, onderhoudend en efficiënt.
Maar niet sportief. Daarvoor zijn de rolbewegingen in de bochten te groot. Ook heeft de voortrein moeilijkheden om het volle pond te verwerken van de 1.6 THP benzine met 200 pk. Die had Citroën tot nog toe niet in het gamma. De soepeler 2.0 HDi (163 pk, 340 Nm, 5,1 l/100 km, CO2: 134 gr/km) krijgt onze voorkeur. Andere, meer bescheiden motoren staan ook op het menu: VTi 120, THP 155 en 1.6 HDi 110. In Fankrijk begint de DS4 aan 21.300 euro. Bij ons worden de prijzen pas bekendgemaakt bij zijn commerciële lancering, eind mei.