Het partnerschap tussen Mitsubishi is levendiger dan ooit. Want waar de C-Crosser en de C-Zero om verschillende redenen – een groot SUV-segment dat op zijn kont ging en de elektrische auto die te vroeg kwam – niet doorbreken, kan dit helemaal anders zijn voor de C4 Aircross. Want die bevindt zich in het segment van de compacte SUV’s, dé place to be momenteel. Hij moet er de strijd aangaan met de dominante Nissan Qashqai.
Bijna DS
De Aircross heeft daarbij nog een extra voordeel uit te spelen. Al van bij begin van het ontwerp van de ASX, waren de PSA-designers bij het proces betrokken wat hen later meer vrijheid gaf om meer eigen identiteit aan de respectieve Citroën en Peugeot te schenken. En deze keer kan je de C4 Aircross echt met de ogen toe van de ASX onderscheiden, wat met de vorige modellen moeilijker was. Hij zit zo vol knappe Citroën-verwijzingen, dat je je zelfs afvraagt waarom hij niet aan de DS-lijn is toegevoegd. De designers haalden immers hun inspiratie uit de concept car Hypnos (2008), die ook diende als inspiratiebron voor de DS5.
Maar wanneer je instapt merk je dan weer alle trekjes van de ASX. En hoewel ook Mitsubishi zijn interieurafwerking een boost heeft gegeven, zijn we toch ver verwijderd van de kwaliteit die Citroën toont sinds het zijn DS-lijn begon. Zelfs de gewone C4 lijkt beter afgewerkt. Langs de andere kant, wanneer je zoals hier standaard over start/stop, airco, cruise controle en diverse elektrische regelknoppen beschikt, net als een uiterst genereuze beenruimte – de Aircross beschikt over dezelfde wielbasis als de C-Crosser – dan kijk je al wat makkelijker over die harde materialen. Voeg er nog 800 euro aan toe voor het panoramisch dak met led-sfeerverlichting, en alle kritiek is vergeten.
Japanse indrukken
De C4 Aircross krijgt in het basismodel een 1.6 benzinemotor met 117 pk (184 km/u, 5,9 l/100 km, 135 gr/km CO2). Maar de aandacht zal vooral uitgaan naar de diesels, met 115 pk en 150 pk. Beide zijn beschikbaar met voorwielaandrijving of met vierwielaandrijving. In dit laatste geval kan de achtertrein tot 70 procent van het beschikbare koppel ontvangen.
De HDi 150 pk is de 1.8 diesel van Mitsubishi. Maar voor de 115 pk verkoos Citroën voor de eigen 1.6 HDi in plaats van een dichtgeknepen variant van de 1.8. We testten die laatste met voorwielaandrijving. Rekening houden met zijn gewicht – 1.300 kg – presteert hij in het betere gemiddelde. Nochtans hebben wij deze motor al kwistiger weten omspringen met zijn 270 Nm. Misschien is het omdat hij in dit geval uitgehuwelijkt is aan de Mitsubishi zesbak? Die reageert wat droog en hakerig, wat hem minder aangenaam te bedienen maakt dan de gewone Citroën versnellingsbakken. Gelukkig werken beide wel goed samen om een laag verbruik te realiseren. Met een paar ecotrucjes blijf je zo onder 5,5 l/100 km (officieel: 4,6 liter en 119 gr/km CO2).
Vanzelfsprekend gaat het vlotter in de 1.8 met 150 pk (5,6 liter en 147 gr/km in 4WD), die zijn 300 Nm met meer animo langs een hem vertrouwde versnellingsbak jaagt. Nochtans is de C4 Aircross niet ontwikkeld om de nieuwe generatie Loebs te plezieren, maar indien aangepord volgt hij wel. Je merkt hier ook dat de zwaardere 1.8 in combinatie met de extra kilo’s van de vierwielaandrijving (1.495 in totaal) het veercomfort ten goede komen.
Globaal kunnen we de C4 Aircross heel comfortabel noemen, op één punt na: het motorlawaai. Zelfs de doorgaans stille 1.6 HDi is hier luidruchtig, al is hij discreter dan de 1.8. Misschien daarom dat er nog een 710 Watt audio-installatie met 9 luidsprekers op de optielijst staat.
Bibberen, Qashqai
Uiteindelijk blijf je dus wel met een Japanse auto rondrijden, al geeft het Citroën embleem hem wel meer naambekendheid, verleidingskracht en het gevoel dat er een koopje te doen valt. Dat is ook zo. Met een prijs van 24.785 euro voor de 1.6 HDi 115 en 28.585 euro voor de 1.8 HDi 150 heeft de C4 Aircross voldoende argumenten om volk weg te lokken uit de Nissan showroom.