Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Citroën Survolt – Zuiver racen

Van een (bijzonder) sexy concept, is de Citroën Survolt intussen uitgegroeid tot een rijdend laboratorium. Het doel: een elektrische racewagen ontwikkelen. Zoals we mochten merken: zèèr interessant.

Eerst en vooral, de kans dat de Survolt ooit in productie gaat als een echte Citroën, is bijzonder klein. Want eigenlijk is hij niet meer dan een buizenchassis waarrond de wieltreinen van een oude F3000-eenzitter zijn gemonteerd. Niet de beste basis om een productiemodel rond te bouwen. Jammer.

Tot zover het slechte nieuws. Het goede nieuws is dat het ding echt rijdt, en Citroën ons uitnodigde op het circuit van Zolder om dat aan den lijve te komen ondervinden.

De Survolt is èèn van de knapste concept-cars van de jongste jaren, over de merken heen. En waar hij op een verhoogje op een salon al betovert, is dat nog meer zo in de pitlane, waar hij staat op te laden. De Survolt bezit de perfecte afmetingen: 3,8 meter lang, grote 19-duims wielen waar de cockpit mooi tussenin valt. Een laag silhouet. Je zou hem zo meenemen om je oprit te versieren.

Minimalistisch

Maar eigenlijk is de vorm slechts bijzaak voor Citroën, vanwaar de keuze voor een buizenchassis. Daarrond is een koetswerk in carbon gedrapeerd. Een bijzonder aantrekkelijk koetswerk, dat wel. Maar in hoofdzaak wilde Citroën het gewicht onder controle houden. Een groot nadeel van elektrische auto’s is het aanzienlijke gewicht van de batterijen. Daarom moet alles in de Survolt flinterdun zijn, wat zich vertaalt in een minimalistisch interieur. Casco, om het in loft-termen uit te drukken. Een stuur met display, 2 pedalen en enkele knopjes.

De Survolt weegt, batterijen inbegrepen, 1.150 kg. Om met de gewichtsverdeling te spelen, zijn er zowel vooraan als achteraan lithium-ion batterijen geplaatst. Achteraan vind je ook twee elektromotoren, die elk een achterwiel aandrijven. Samen kunnen ze maximaal 300 pk en 480 Nm opwekken. Hij haalt een top van 260 km/u en – ondanks een vaste versnellingsverhouding – doet de sprint naar 100 in 4,9 seconden. Vlotjes rijdend gaat hij 200 km ver, aan racetempo is dat heel wat minder.

De Survolt is voor Citroën een rijdend laboratorium. Kijken hoever ze de batterijtechnologie kunnen pushen. De prestatiecijfers van hierboven zijn geen beweringen, maar zijn effectief gerealiseerd door huispilote Vanina Ickx. En bij elk uitje onderzoekt Citroën hoe ze de Survolt verder kunnen ontwikkelen. Er wordt gesproken over een cup met Survolts – korte races zijn zeker mogelijk – al is daar binnen Citroën nog geen beslissing rond genomen.

1,7 miljoen euro

Het is met enige omzichtigheid dat we plaatsnemen in de Survolt. Al het carbon materiaal voelt broos aan, en we krijgen ook de richtlijn om de auto weg te houden van de boordstenen, om de splitter vooraan niet te beschadigen. De Survolt zou 1,7 miljoen euro kosten; wij willen niet degene zijn die opdraait voor de herstellingen.

Turbinegeluid

Dat denken ze bij Citroën ook, want we krijgen niet het volle vermogen om mee te spelen. Vrij geruisloos zoeft de Survolt weg zodra je de rem lost. De ruimte aan boord is minimaal, en je voeten blijven de hele tijd boven de pedalen zweven. Zoals het een elektromotor betaamt, beschikt hij vanaf 1 opm over flink wat koppel. Met wat meer druk op het rechtse pedaal, ontstaat een hels turbinegeluid. Geloof maar niet dat die elektrische racewagens helemaal geluidloos zijn. Hij stuurt direct in, en de keramische remmen zorgen voor voldoende vertraging.

Het potentieel is voelbaar. Net als in een gewone racewagen kunnen de achterbanden het vermogen vlot verteren, waardoor je al snel zoekt naar mogelijkheden om sneller te gaan. Zo snel mogelijk het stuur recht in de bocht en het gas erop. Alleen volgt nu niet het staccato van een achtcilinder, maar het gezoem van de turbine. Even opwindend, maar dan properder.

Bijladen

Na goed 2 ronden zit onze tijd met de Survolt er op. Hij is niet goed geladen naar België afgezakt, en moet telkens worden bijgeladen. Dat kost een half uur aan een gewoon stopcontact. Volladen duurt 10 uur, aan een snellaadpaal lukt het in 2 uur. Het is duidelijk dat we op dit vlak nog een hele weg af te leggen hebben.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Citroen

Klik hier en zoek uw occasie Citroen Survolt tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Citroen Survolt, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Citroen C5 X Review 2022

Citroën C5 X: drie vliegen in één klap (2022)

Autotests · Citroen
AS24 Citroën banner

Citroën Ë-C4: eigenzinnig en elektrisch

Autotests · Citroen
AS24 Aircross banner

Citroën C5 Aircross Hybrid: gewatteerd comfort, gewatteerd vermogen

Autotests · Citroen
Ontdek meer