Cupra en een eigen identiteit, het blijft wat een moeilijke zoektocht. In 2018 zou het Seat-dochtermerk sportieve modellen gaan bouwen onder eigen vlag, maar met een Cupra Ateca en Leon bleef de schaduw van moederhuis Seat nog teveel over het merk met de tribal hangen. Daar komt nu stilaan verandering in met de Formentor, een crossover die qua hoogte tussen de Ateca en Leon in zit; en de Born, de Spaanse interpretatie van de elektrische Volkswagen ID.3.
Maar kijk je nog even naar die Formentor, dan is er ook daar iets vreemds aan de hand. Het eerste eigen model van het sportieve Spaanse merk pakt aan de ene kant uit met een drukgevoede 2.0 TSI van 310 pk en binnenkort zelfs een heuse vijfcilinder met maar liefst 390 pk. Aan de andere kant... is er deze versie, met 1.5 TSI van 150 pk. Da’s op zich geen slechte premisse, want die 1.5 heeft bij de Volkswagen-groep zijn kwaliteiten al bewezen. Alleen is die motor niet de eerste waaraan je denkt bij een zelfverklaard sportmerk.
Zoek de verschillen
De instapversie van het Formentor-gamma gebruikt gelukkig wel nog steeds dezelfde strakke looks, met de bredere heupen en de plots oplopende gordellijn. De 4,45 meter lange crossover beschikt weliswaar over iets minder agressief bumper- en spoilerwerk, en dat zie je vooral achteraan. Ook binnenin zijn de verschillen klein: het infotainmentscherm is standaard iets kleiner (10 duim tegenover 12 duim in de optielijst), het stuur stelt het zonder de startknop (die zit op de middenconsole) en de knop voor de rijmodi.
Verder is het interieur een aangename omgeving, al is die omgeving niet helemaal vrij van kritiek. De zitpositie is verrassend laag, de afwerkingskwaliteit op niveau, en het stuur ligt lekker in de hand. Maar het infotainmentsysteem blijft evenwel enerverend, zowel qua responsiviteit, voor de bediening van de klimaatregeling als voor de rijmodi. Ook jammer van de te kleine schakelpeddels achter het stuur.
Bewezen diensten
Over naar die 1.5 TSI in het vooronder. Die is 150 pk en 250 Nm sterk, en is standaard gekoppeld aan een manuele zesbak. Optioneel, en dat was bij onze testauto het geval, kan hij worden voorzien van een versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten. Dan heeft hij 8,9 seconden nodig om naar 100 km/u te sprinten en haalt hij een topsnelheid van 203 km/u. Opvallend: de 1.5 TSI die Cupra gebruikt, beschikt (nog) niet over de mild hybrid-technologie die Seat onder meer op de Leon aanbiedt.
In de Formentor doet die 1.5 TSI exact wat je verwacht: hij is soepel en gewillig, en beschikt over een gezonde dosis werklust. De DSG doet zijn werk zonder veel kritiek in Drive-modus, maar is wat meer bij de les in de Sport-stand. Voor de rest houdt de Cupra er een gezond en vooral veilig weggedrag op na. Hij is overigens alleen te verkrijgen met voorwielaandrijving. Maar echt spannend of op zijn minst entertainend, zoals je hoopt als je aan Cupra denkt? Dat wordt het jammer genoeg niet.
Conclusie
De 1.5 TSI, en dus de Formentor tout court, krijgt een basisprijs mee van 33.260 euro, terwijl er iets meer dan 2.000 euro bijkomt voor de versie met DSG-versnellingsbak (35.400 euro). Een flink stuk minder dan de Formentor VZ met 310 pk, maar je boet uiteraard ook aan prestaties en rijplezier in. Al betekent dat allerminst dat deze instap-Formentor een slechte auto is, integendeel: de 1.5 TSI blijft een degelijke motor, de Formentor een prettige toevoeging aan het Seat-gamma. Excuseer: het Cupra-gamma.