Als de Cupra Leon Break e-Hybrid bij de psycholoog op de sofa lag, dan zou die ongetwijfeld een licht geval van gespleten persoonlijkheid vaststellen. Het gaat hier immers om een middelgrote break van een nieuw merk dat mikt op prestaties en rijdynamiek. Tegelijk deelt hij het merendeel van zijn componenten met de eerste de beste Leon, en kiest hij voor... een hybride aandrijflijn.
Sportoutfit
Laat ons al meteen duidelijk zijn: deze Cupra Leon is eenvoudigweg een Seat Leon met sportoutfit. Het gaat namelijk om de nieuwe generatie van de Seat Leon Cupra, die tegenwoordig onder het nieuwe Spaanse submerk valt. Hij deelt dus zo goed als alle componenten met de Spaanse break uit het C-segment. Dat gezegd zijnde hebben de designers voor het onderscheid wel hun beste bronzen verf bovengehaald. Van het radiatorrooster over het logo en de inzetstukken in het interieur tot de valse uitlaatpijpen: alles is in die kleur uitgevoerd.
Voor de rest krijgt de ‘sportieve’ versie een nieuwe voorbumper met grotere luchtinlaten, een dynamischer getekende achterbumper en een dakspoiler. Standaard krijg je 19-duims lichtmetaal. Binnenin vertaalt de dynamiek zich in (standaard) sportzetels en een specifiek Cupra-stuur met twee extra knoppen. Een voor de rijmodi, een andere om de motor aan of uit te zetten.
Warmbloedig
Onder de motorkap krijg je een mengeling tussen Cupra-sportiviteit en ecologischere aandrijflijnen. Naast verbrandingsmotoren van 245 en 300 pk (310 pk voor de vierwielaangedreven break) is er nog een plug-inhybride aandrijflijn. Die moest Seat niet ver zoeken: het gaat om dezelfde aandrijflijn als in de Golf GTE.
Het is zelfs dezelfde aandrijflijn als in de Seat Leon e-Hybrid. Die bestaat nog steeds uit een 1.4-turbobenzine van 150 pk en een elektromotor van 85 kW (116 pk) die in de versnellingsbak met dubbele koppeling en zes verzetten is ingewerkt. Het geheel produceert wel meer vermogen: 245 pk en 400 Nm, tegenover 204 pk en 350 Nm in de Seat-versie. Ook de prestaties gaan erop vooruit: 0-100 km/u duurt 7,0 seconden. Het elektrisch rijbereik van om en bij 55 kilometer (WLTP) is er nog steeds, net als de batterij van 13 kWh die aan de kofferruimte knabbelt (-150 liter) en gewicht toevoegt (+250 kilogram).
Zozo
Bij een normale rijstijl evenaart de Cupra Leon Break e-Hybrid perfect het weggedrag van zijn minder krachtige Seat-evenknie. Met volle batterij haal je makkelijk 45 kilometer aan elektrisch rijbereik en de voorkeur gaat vooral uit naar elektrokracht. Met andere woorden: de aandrijflijn heeft dezelfde pluspunten als alle andere modellen van de Volkswagen-groep met deze aandrijving, zoals de Skoda Octavia iV.
Toch is niet alles rooskleurig. De krachtigere versie van de hybride aandrijflijn slaagt er bijvoorbeeld minder goed in om de gangwissels en de afwisseling tussen elektromotor en verbrandingsmotor te filteren. Het dynamische gedeelte: daar is het wat zoeken. Als er nog stroom in de batterij zit, kan deze Cupra Leon bijna een gecombineerd vermogen van 245 pk suggereren. Als de batterij leeg is, is het een ander verhaal. Elke herneming of forse acceleratie wordt voorafgegaan door bedenktijd, in elke rijmodus – zelfs in de Cupra-modus met kunstmatige soundtrack. Als de motor dan zijn vermogen aflevert, gaat het gepaard met piepende voorbanden.
De goede punten zitten in het chassis. Het stuur is precies en zijn directe afstelling draagt bij tot een dynamische rijstijl. Idem voor de ophanging, hoewel volgens ons vijftien verschillende standen er dertien teveel zijn. Toch blijft er twijfel: de vorige generatie Leon Cupra was een van de snedigste hot hatches van zijn segment. Deze nieuwe versie is met zijn hybride aandrijflijn niet uit hetzelfde hout gesneden.
Conclusie
Is deze Cupra Leon e-Hybrid zijn sportieve logo waard? Niet echt. Hij combineert een sportieve look met een plug-inhybride aandrijflijn, maar het huwelijk tussen die twee levert niet noodzakelijk een fundamenteel dynamisch product op. Ondanks zijn (heel) gulle standaarduitrusting kost hij bovendien meer dan 8.000 euro meer dan de Seat met stekker. Een stevige meerprijs voor een weinig gevoelige toename van prestaties.