Het MEB-platform van de Volkswagen-groep mag dan wel moduleerbaar zijn, voor de hatchbacks in het C-segment lijkt het eerder om badge engineering te gaan. Is deze nieuwe Cupra Born bijvoorbeeld simpelweg een Volkswagen ID.3 in sportoutfit? Wel... ja. Maar dat levert hem meer voordelen dan nadelen op.
Tuning
Sinds het ontstaan van Cupra als ‘onafhankelijk’ merk – het schuilt immers nog steeds onder de vleugels van Seat – lijkt het alsof elk model zijn sportieve karakter wil beklemtonen met een lichtjes andere outfit en koperkleurige accenten. Idem voor deze Born, al lijkt hij het ‘tuning’-aspect iets verder te drijven. Ervaren lezers zien ongetwijfeld meteen dat deze nieuwe elektrische auto stijlelementen overneemt van de Seat el-Born-conceptcar. Toch zijn de Seat-logo's en het lidwoord verdwenen – in het Spaans betekent ‘el’ immers ‘de’, waardoor het eigenlijk de ‘de-Born’ was. In plaats daarvan komt de Cupra-stijl.
Om de Born te onderscheiden van het verwante model uit Wolfsburg krijgt hij een verfijndere voorkant met groot en laag radiatorrooster en fijnere ledlichten. Achteraan loopt er een ledstrook over de kofferklep en krijgt de bumper een echte valse diffusor. Met grote velgen, zijschorten en de nodige koperkleurige accenten is het wat veel naar onze smaak. Temeer omdat er geen meer burgerlijke Seat-versie is: de elektrische revolutie is voorbehouden voor het sportmerk.
Spaanse warmte
Binnenin lijkt Cupra wat zuiderse warmte in het moderne maar strenge VW-interieur te willen injecteren. Hoewel de fundamentele elementen zoals de rijpositie, zichtbaarheid en bedieningsorganen herkenbaar zijn, ziet het geheel er volwassener uit. Er is bijvoorbeeld een echte middenconsole, die bovendien bekleed is met alcantara. Standaard zijn de sportzetels bekleed met Sequal-stof, die bestaat uit gerecycleerde visnetten, en is het lederen stuur verwarmd.
Op technologievlak zien we een groot scherm van 12 duim en een infotainmentsysteem dat wordt gedeeld met andere recente producten uit de Seat/Cupra-stal. Jammer genoeg neemt dat systeem ook de beroerde ergonomie ervan over. Erger nog: het stuur gebruikt haptische knoppen en touchpads die je te pas en te onpas induwt als je je handen op de kwart-voor-drie-positie houdt. Komaan Cupra...
Kleine boost
Nu goed, over naar de batterij. Die bevindt zich onder de vloer van deze Cupra Born. Een van de voordelen van het MEB-platform, waardoor deze Spanjaard net als zijn Duitse familie een ruim interieur en 385 liter grote kofferruimte kan voorrijden. Ook de batterij hebben ze gemeenschappelijk. De instapversie gebruikt een exemplaar van 45 kWh om een elektromotor van 110 kW (150 pk) op de achteras te voeden. De elektromotor van 150 kW (204 pk) wordt gevoed door een batterij van 58 kWh. De topversie heeft een batterij van 77 kWh, maar daarvoor is het net als de minst krachtige Born wachten tot 2022.
Nog iets waar Cupra ons op laat wachten is de e-Boost-functie. Die is uniek voor het Spaanse merk en verhoogt het vermogen met 20 kW om het geheel op 231 pk te brengen. Een optie op de middelgrote batterij, standaard op de grootste batterij. Wat rijbereik en laden betreft: alleen de batterij van 58 kWh is op dit moment gehomologeerd en geraakt op een volle lading 424 kilometer ver. Opladen kan aan gelijkstroom tot 120 kW.
Elektrische hot hatch?
De Cupra Born staat vooraan 15 millimeter en achteraan 10 millimeter dichter tegen het asfalt dan de Volkswagen ID.3 en krijgt tegelijk zijn eigen ophangings- en chassisafstelling. Voldoende om hem in een hot hatch te transformeren? Hoewel de som iets complexer is, moeten we wel zeggen dat het lage zwaartepunt door de batterijen en de directe voortrein (met standaard een progressief stuur) de Born de nodige rijdynamiek geven.
Een elektrische achterwielaandrijver van bocht naar bocht sturen en alleen vertragen door het gaspedaal te lossen en te regenereren: het heeft bovendien iets opzwepend. Het enige wat nog ontbreekt, zijn motorgeluid en –trillingen. Het dynamische chassis doet bovendien geen toegevingen op het algemene comfort. Van alle elektrische modellen op het MEB-platform die zonder adaptieve dempers nogal stug rijden, is deze Cupra wellicht degene die dat het best kan verantwoorden door zijn sportieve karakter. Onze uptempo testrit sloten we ten slotte af met een gemiddeld verbruik van 19,3 kWh.
Sportieve taks
Bier en tapas zijn goedkoper in Spanje, toch? Wel, elektrische auto’s alvast niet. Op dit moment is de Cupra Born 58 kWh 150 kW de enige versie die beschikbaar is, en die kost 42.280 euro. Dat maakt hem bijna 5.000 euro duurder dan de ID.3, maar dat verschil wil de Spanjaard compenseren door een redelijk volledige standaarduitrusting.
Conclusie
Uiteindelijk is deze nieuwe Cupra Born niet zomaar een Volkswagen ID.3 met wat make-up om de uitvluchten te omzeilen. Hij neemt de basisingrediënten wel over, maar giet er zijn Spaanse saus over en voegt er een degelijke standaarduitrusting aan toe, een veel betere afwerking en een dynamisch chassis. Nu alleen nog wat verf zoeken om de koperkleurige accenten te overschilderen...