Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Dacia Duster, manusje-van-alles (2024)

Goed nieuws! Er is een nieuwe generatie Dacia Duster. Die werd nog slimmer, ruimer, beter afgewerkt en raakt niet aan het lage prijskaartje. Autoscout24 doet de test.

In het kort

Behoeft de Dacia Duster nog uitleg? Het is dé budgetauto die budgetauto’s hip wist te maken bij zijn lancering in 2010. Geloof ons niet, wel de ondertussen al meer dan 2,4 miljoen klanten. De derde generatie is nu hier en ziet het op alle vlakken groter… behalve op prijsvlak.

Pro

Voordelen

  • - Volwassen uitstraling
  • - Aangenaam rijgedrag
  • - Spotprijs
Contra

Nadelen

  • - Prijs hybride
  • - Karige basisversie
  • - Harde afwerking interieur

De Dacia Duster op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

Wat keken we raar op toen Renault eind jaren 90 besloot zich te ontfermen over het Roemeens budgetmerk Dacia. Dacia had op dat moment namelijk het sexappeal van een beige muur. Het bleek echter een gouden zet, want met wat technische ondersteuning van de Fransen kon het merk zich ontpoppen tot een absolute bestseller in Europa. Met de Duster als absoluut vlaggenschip.

Exterieur

Die Duster is nu toe aan zijn derde generatie en blijft vasthouden aan de in 2010 gelegde fundamenten. Het gaat dan over stoere SUV-allures met een brave inborst. Generatie drie is opvallend hoekiger, maar is met een lengte 4,34 meter en breedte van 1,81 meter nagenoeg identiek.

dacia-duster-iii-2024-heck

De snuit oogt volwassener en kan uitgerust worden met strakke led-lichten, de beschermstroken rondom bestaan uit gerecycleerde materialen en worden door Dacia herdoopt tot “Starkle”. De achterlichten zijn pijlvormig en doen niet mee aan doorlopende licht-nonsense.

Interieur

Sinds de introductie van de tweede generatie Duster in 2017 heeft de tijd niet stilgestaan. Vooral interieurs van auto’s hebben de voorbije jaren een serieuze streep digitalisatie gekregen. Past dat wel in de modus operandi van Dacia? Uiteraard… maar dan wel Dacia-style! Zo krijgt de basisversie simpelweg een smartphonehouder, terwijl hogere uitvoeringen een infotainmentscherm (10.1-duim) en digitale instrumentencluster (7-duim) krijgen.

dacia-duster-iii-2024-cockpit

Hoewel de Duster niet is gegroeid aan de buitenkant, groeit hij wel binnen door het nieuwe onderhuids platform. Hij werd voorin breder, achteraan heb je dan weer meer beenruimte. Ook de koffer groeit fors, met een volume van 517 liter. Daardoor is de Duster meer dan ooit een gezinswagen voor gezinnen met oudere kinderen en een hond… of twee.

Motor

Tot voor kort was de Duster nog een buitenbeentje binnen het Dacia-gamma, want hij stond op verouderde bouwblokken. De derde generatie leent het CMF-B-platform van Renault. Daar staan onder andere de Clio, Captur en Arkana op, maar evengoed de huidige Dacia Sandero en Jogger.

dacia-duster-iii-2024-titelbild

Het nieuwe platform laat een grotere spreidstand aan motoren toe. Onderaan de ladder heb je nog steeds een 100 pk sterke 1-liter driecilinder op LPG, op de bovenste sport staat een Full Hybrid die een 1.6-liter viercilinder benzine combineert met een elektromotor en een accu van 1.2 kWh. Daardoor krijg je de beschikking over 142 pk en moet je toekomen met een verbruik van amper 5,1 l/100 km. Midden in het gamma staat nog de 1.2-liter driecilinder met 131 pk (TCe 130) die zijn kracht naar de voor of vier wielen kan sturen. Een diesel-Duster behoort niet meer tot de mogelijkheden.

Rijgedrag

Die diesel missen we alvast niet, want zowel de TCe 130 als de Hybrid 140 laten een aangename indruk na. De motoren kwijten zich gedienstig van hun taak en sturen de Duster zonder problemen over wat je ‘m onder de wielen werpt. Oké, de handbak is niet de scherpste van het pak en de automaat van de Hybrid is soms wat aan de slome kant, maar in ruil krijg je een verbruik dat strookt met wat er op het papier staat.

dacia-duster-iii-2024-dynamisch

Dan is er nog een belangrijkere evolutie. Het nieuwe platform zorgt voor een stevige toename in stabiliteit. De ophanging is vergevingsgezind maar blijft stabiel wanneer de weg wat bochtiger wordt. De Duster rijdt voortaan zoals een auto waar je vlot stukken meer geld voor neer moet leggen. Al is de geluidsdemping op de autostrade nog steeds zo-zo.

Prijs

Daar zit natuurlijk de prijs van de Dacia Duster voor iets tussen. En hoewel ook de Duster niet wist te ontsnappen aan de inflatie, blijft de basisprijs van 18.990 euro opmerkelijk. Weet wel dat het dan gaat over de instapversie met LPG-motor. Pas vanaf de tweede uitvoering krijg je de 1.2-liter TCe 130 onder de kap. In dat geval ben je 22.490 euro kwijt. Voor een SUV die tegen dan al deftig in de uitrusting steekt.

dacia-duster-iii-2024-front

Je kan dus bijbetalen voor hogere uitvoeringen, al is dat misschien niet nodig. Rekt je budget het, dan is het een no-brainer om voor de hybride te gaan. Die kost 26.190 euro en is daarmee even duur als een Toyota Yaris Hybride. Een klein zuinig stadskarretje of een grote zuinige SUV voor hetzelfde geld? Wij zouden ook weten wat kiezen…

Besluit

Ook de derde generatie Dacia Duster blijft het manusje-van-alles in autoland. Achter zijn moderne looks schuilt een praktische gezins-SUV met - desgewenst - een zuinige hybridemotor en een prijskaartje dat binnen de perken blijft. Misschien moeten Europese merken zich geen zorgen maken over de Chinezen… maar wel over deze Roemeen.

Technische specificaties Dacia Duster TCe 130 (2024)

  • Motor: 1.2-liter driecilinder, turbo
  • Vermogen: 131 pk
  • Koppel: 230 Nm
  • Transmissie: manueel, 6 versnellingen, voorwiel -0-100 km/u: 9,9 s
  • Topsnelheid: 174 km/u
  • Bagageruimte: 517 liter
  • Brandstofverbruik: 5,5 l/100 km (WLTP)
  • CO2: 123 gr/km (WLTP)
  • Prijs: Vanaf 22.490 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dacia Jogger 2022

Dacia Jogger: de ideale gezinsvriend?

Autotests · Dacia
AS24 Dacia banner

Dacia Spring Electric: de betaalbaarste EV van het moment

Autotests · Dacia
AS24 Sandero banner

Dacia Sandero en Sandero Stepway: eenvoudig maar volwassen

Autotests · Dacia
Ontdek meer